Véglegesítette a Beluga XL konfigurációját az Airbus. Az európai repülőgépgyár speciális szállító repülőgépe, amely az egyes típusok gyártási folyamatának összehangolásában, a legfőbb alkatrészek végszerelő sorokra történő transzportjában elengedhetetlen jelentőségű az A330-200-as műszaki alapjain 2019-től kezdheti meg a szolgálatát.
A330-200ST Beluga XL adatok
Törzshossz: 63,1 m (+ 6,95 m)
Törzsátmérő: 8,8 m (+ 1,49 m)
Szárnyfesztáv: 60,3 m (+ 15,46 m)
Magasság: 18,9 m (+ 1,6 m)
Hajtómű: 2db Rolls-Royce Trent 700
Hatótávolság: 2200 tengeri mérföld (4074 km), maximális 53 tonnás hasznos teherrel.
Hatótávolság – A300-600ST: 1500 tengeri mérföld (2779 km), maximális 40 tonnás hasznos teherrel.
Maximális felszállósúly: 227 tonna (+ 72 tonna)
Maximális leszállósúly: 187 tonna
Zárójelben az A300-600ST-hez viszonyított értékek. Kivéve a hatótávolság esetében.
Egy meghatározó szakasza zárult le a Beluga XL fejlesztési programjának azzal, hogy a 2014 novemberében meghirdetett speciális szállító repülőgépnek az Airbus véglegesítette a konfigurációját.
A leendő, A330-200-ason alapuló vadonatúj típus alapvető paramétereinek meghatározásával, azok ismeretében a gyár fejlesztő mérnökei tovább léphetnek és hozzáláthatnak azon részletek kidolgozásának, amelyek a gyártás előkészítéséhez szükségesek.
Az Airbus célja, hogy 2017-ben megkezdhesse az új szállító repülőgép végszerelését, amelyre annak fényében, hogy a konfiguráció véglegesítésére kevesebb, mint egy évvel a programindítást követően sor tudott kerülni igen jó esélyeket látnak a gyáriak, élükön Bertrand George-val, aki a Beluga XL programigazgatója.
Különösen azt figyelembe véve, hogy a múlt hét folyamán már a hajtómű kiválasztása is megtörtént, amikor az Airbus bejelentette, Rolls-Royce erőforrással, Trent 700-asokkal szerelteti a tervben lévő, összesen 5 gépből álló Beluga XL flottáját. Vagyis ugyanazzal a gyártóval, amely a 2017 végére ígért A330neo kizárólagos hajtóműszállító partnere is.
A Beluga XL, amely majdan összességében 30%-kal nagyobb szállítókapacitást biztosít az Airbus számára egyelőre nem a jelenlegi Beluga-flotta, az A300-600ST-k váltására érkezik, hanem azok teljesítőképességének támogatására, különös tekintettel a legújabb szélestörzsű gépcsalád, az A350XWB gyártásának felfuttatását szolgálva.
Az Airbus korábbi tájékoztatás alapján a meglévő öt darab, General Electric hajtóművekkel működő A300-as Belugáit még legalább 2025-ig tervezi szolgálatban tartani.