Megkezdte a Boeing az új generációs 737-es, a 737 MAX-8 prototípusának a végszerelését. Az amerikai repülőgépgyár a tervek szerint még az idén kigördíti a gépet, hogy a jövő év elején átadhassák a berepülési programnak, valamint hogy tartható legyen a 2017-re ígért forgalomba bocsátás.

Az első 737 MAX az új rentoni gyártósoron. (Fotó: Boeing Company) | © AIRportal.hu

Az első 737 MAX az új rentoni gyártósoron.
(Fotó: Boeing Company)

A tervezett időben sikerült megkezdeni az első 737 MAX gyártását a Boeing rentoni üzemében – jelentette be ma az amerikai repülőgépgyár.

A 737 MAX prototípusa a Next Generation 737-800-ason alapuló, abból továbbfejlesztett változat lesz, mivel a MAX típuscsaládból a Boeing elsőként a 737 MAX-8-ast bocsátja forgalomba. Az első sorozatgyártású gépet 2017 harmadik negyedévében tervezik átadni az indító légitársaság, a dallasi Southwest Airlines számára.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A 737 MAX gyártása a Boeing rentoni üzemének új végszerelő során folyik, így a prototípus munkálatai is ott vették kezdetüket. Azt követően, hogy a wichitai Spirit Aerosystems-től származó törzset az augusztus 21-én történt leszállítása után hő-, és hangszigetelő burkolattal látták el, valamint bevezetékezték, átadták a következő fázisnak, amely a szárnyakat, rajtuk a vadonatúj kettős tollazatú szárnyvéggel illesztette hozzá a törzs tartószerkezetéhez.

Az Advanced Technology wingletek még a felszerelésük előtt. (Fotó: Boeing Company) | © AIRportal.hu

Az Advanced Technology wingletek még a felszerelésük előtt. (Fotó: Boeing Company)

A Boeing legújabb, direkt a 737 MAX-hez fejlesztett Advanced Technology wingletje (amely nem azonos a Split Scimitar Winglettel) nemcsak az egyik leglátványosabb eleme, hanem hangsúlyos hozzájárulója is a típus gazdaságos üzemének. Csak ennek a kiegészítőnek köszönhetően ugyanis a ma használatos, a Next Generation 737-eseken látható wingletekhez képest 1,8%-kal tud üzemanyag takarékosabb lenni az új 737-es generáció.

Noha emlékezetes, hogy a kezdeti tervekben a Boeing nem változtatott a szárnyvégen, maradt volna az NG-k technológiája, ami a korai látványterveken is tetten érhető, de a szélcsatorna-tesztek hamar meggyőzték a döntéshozókat az újabb kivitel mellett.

Újítások a pilótafülkében, alapfelszereltség a BSI

A 737 MAX-8 prototípusa magasból, szemből.(Fotó: Boeing Company) | © AIRportal.hu

A 737 MAX-8 prototípusa magasból, szemből.
(Fotó: Boeing Company)

A 737 MAX kizárólagos hajtóműszállító partnere a CFM International, amely a LEAP-1B erőforrását tervezte a típushoz, de új lesz a gép pilótafülkéje is, színes nagyképernyős kijelzőivel, valamint igény szerint Head-up display-jel is felszerelik. Az utaskabint pedig az NG-khez még opciós Boeing SkyInterior (BSI) belsővel látják el az alapfelszereltség részeként.

A Boeing 2011 augusztusában indította el a 737 MAX programot. Az első típusváltozat, a 737 MAX-8 konfigurációját két évvel később véglegesítették, de a gyáriak már kicsivel előtte bejelentették, a tervezettnél várhatóan három hónappal korábban forgalomba tudják bocsátani a típust. Azóta tartja magát a 2017 harmadik negyedévére ígért bevezetés.

Boeing 737 MAX-8 látványterven.(Forrás: Boeing Company) | © AIRportal.hu

Boeing 737 MAX-8 látványterven.
(Forrás: Boeing Company)

A háromféle törzshossz (MAX-7, MAX-8, MAX-9) kivitelben kínált 737 MAX típusok a Boeing legfrissebb tájékoztatása szerint eddig 58 ügyféltől összesen 2869 darab megrendeléshez jutottak.

Ezzel szemben az Airbus konkurens programja, az A320neo, amely 2010 decemberében startolt és már a szűzfelszállásán is túl van, összesen 74 ügyfél 4303 rendelésénél tart. A 737 MAX a riválisához mérten a gyári katalógusok szerint összességében 8%-kal lesz üzemanyag takarékosabb.

Kövess minket a Google Newson, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Kövess minket a Google News hírfolyamban!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!