Jól halad a berepülési program, amely több mint 2250 repült óránál tart, ezzel a szükséges tanúsító eljárások 80%-át teljesítve – jelentette be a Bombardier repülőgépgyár legújabb gyártmányával, a CSeries 100-assal kapcsolatban.
Újabb közleményben igyekszik jó képet festeni a CSeries-ről a Bombardier. A kanadai repülőgépgyár legfrissebb, augusztus 20-i közlése szerint a vadonatúj fejlesztésű típusnak lényegében már csak a zajterhelési próbái vannak hátra, amelyek szintén bíztatóak annak a címnek az elnyerésében, amelyet a CSeries céloz, vagyis, hogy a mai, gyártásban lévő utasszállítók közül a legcsendesebb típus legyen.
Mindennek örömére a Bombardier egy újabb légi bemutatóval készül. Legutóbb a párizsi légi szalonon, majd a leendő első üzemeltető, a Swiss zürichi bázisán, illetőleg Belfastban, a Bombardier szárnyépítő üzemében tett látogatását követően most a hazai közönség előtti bemutatkozóra hangol a CSeries. A kanadai gyártó ugyanis bejelentette, hogy szeptemberben a torontói gyáregységük és az ott dolgozók számára teszi tiszteletét az egyik prototípus.
Megvolt az első utasos próbajárat
A berepülési program állásáról ez alkalommal Fred Cromer, a Bombardier Commercial Aircraft elnöke adott beszámolót, aki elmondta, a nyári hónapok nagyon produktívak voltak a CSeries számára. Előfordult, hogy egyazon napon mind a hat prototípus repülést teljesített, rögvest 20 órányi repült idővel kiegészítve az addigi teszteket, ami rekord értékkel bír.
Cromer külön nem tért ki rá, ezért érdemes megjegyezni, hogy a hat gép azt jelenti, hogy mind az öt CS100-as, valamint az első CS300-as prototípus is működésben volt.
A program újdonsült eredménye, hogy a kabint és annak rendszereit ellenőrző tesztsorozat részeként most először utasokkal is megreptették a CSeriest. A visszajelzések állítólag nagyon kedvezőek voltak. A Bombardier így minden erejével azon van, hogy elérjen a tanúsító eljárás végéhez, az év végéig megszerezve a CS100-as forgalomba bocsátásához szükséges típusengedélyeket, miközben már javában együttműködnek az indító légitársasággal is, hogy a Swiss-nél minél zökkenőmentesebb legyen a típus 2016 első félévére tervezett bevezetése.
Kiemelkedő takarékosság, extra halk üzem
A Bombardier felidézte azt is, amit még júniusban, a párizsi légi szalonra időzítettek jó hírként, hogy az éles próbák során az eredetileg kitűzött hatótáv teljesítményt mintegy 350 tengeri mérfölddel (648 km) sikerült túlszárnyalni, végül 3300 mérföldben, azaz 6112 kilométerben megállapítva a CS100-as hatótávját. Valamint, hogy a típus 20%-kal lett üzemanyag takarékosabb a mai, forgalomban lévő konkurens gyártmányokhoz képest, és még a jövőbeli, új hajtómű opciókkal kínált változatokkal szemben is 10%-os előnyt tart meg. A zajterhelési próbák pedig olyan nagyszerűen alakulnak, hogy a CSeries várhatóan képes a belvárosi repülőterek legszigorúbb normáinak is megfelelni. Összefoglalóan, London-City kompatibilis lesz.
A keskenytörzsű utasgép piacon hosszú idő óta kétségkívül alapjaiban új konstrukcióként jelentkező CSeries azonban jó három éves késésben lesz mire forgalomba áll. Feltéve, hogy megvalósul a 2016-os indítás, mivel a típust eredetileg 2013-ra ígérte a Bombardier, de a gyártás-fejlesztésben többszöri késedelem keletkezett és egyszer egy leállást is elszenvedett a program. Éppen amiatt a vadonatúj, reduktoros Pratt&Whitney 1500G hajtómű miatt, amelynek egyébként a gép javarészt köszönheti a gazdaságosságát és környezetkímélő üzemét.
Mindezért a gyári igyekezet a sikeres eredmények hirdetésére, de semminél sem beszédesebb a megrendelési darabszámok mutatója: A Bombardiernek eddig összesen 243 gépre sikerült biztos vevőt találnia, amelyből 53 darab a CS100-asra, 190 darab pedig a hosszabb törzsű, CS300-asra érvényes. Új megrendelést 2015-ben eddig még egyáltalán nem szerzett a CSeries. Némileg biztatóbb a szándéknyilatkozatok és az opciós kötések állása; abból idén is volt már, amivel összesen, a lezárt rendelésekkel együtt 603 gép kelt el.