Támogatja a kormány, hogy a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtéren multimodális csomópont központ épüljön 23 milliárd forintért – áll a szerdai Magyar Közlönyben megjelent kormányhatározatban.
Kiegyezne a kormány a repülőtér tulajdonosaival?
Egyetért a kormány azzal, hogy meghosszabbítsák a Budapest-Arad vasútvonalhoz kapcsolódó repülőtéri iparvágányt és Ferihegyen egy multimodális csomópontot alakítsanak ki – olvasható a szerdai kormányhatározatban, amely szerint a beruházásról szóló projektjavaslatot az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz 2014-es pályázati kiírására nyújtanák be – írja a hvg.hu.
A beruházás EU-s társfinanszírozásához szükséges tagállami egyetértő nyilatkozatot a határozat szerint a kormány részéről Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszternek kell kiállítania, azonnali határidővel.
A projekt teljes költsége a határozat melléklete szerint majdnem 23 milliárd forint, amelyhez 8,4 milliárdra számítanak az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz forrásaiból, az önrész pedig közel 14,6 milliárd lenne.
A projektjavaslat megvalósítója a repteret működtető Budapest Airport lenne, a multimodális logisztikai központ pedig Ferihegy 4-es főút melletti területein valósulna meg két fázisban – az elsőhöz kérnének támogatást, írja a lap.
A kormányhatározatban szereplő információk szerint ez a logisztikai beruházás feltehetően nem azonos a repülőtér terveiben szereplő összesen 11 ezer négyzetméteres Cargo City beruházással.
A Budapest Airport eddigi fejlesztési terveiben a cargo központ megépítésére a 31R futópálya Vecsés felőli oldalán található földterület volt kijelölve.
A kormányhatározat a multimodális logisztikai csomópont kialakítására pedig Ferihegy 4-es főút melletti helyszínt említi, mely inkább a repülőtéren jelenleg működő DHL bázis és a J porta közötti területre utal. Itt található az az iparvágány is, mely az 1-es terminál mellett ágazik le a fő vasútvonalról.
A multimodális logisztikai csomópont kialakítására szánt 23 milliárd forintos költségkeret mértékét jól szemlélteti, hogy a repülőtéren 2011-ben átadott terminálépület, a SkyCourt felépítésének költsége a Budapest Airport akkori közleményei szerint – a kapcsolódó beruházásokkal együtt – mintegy 28 milliárd forint volt.
A 2A terminál mellett a Cargo City nulladik (első) fázisaként felépült és 2011-ben átadott, összesen 7000 négyzetméteres Magyar Posta nemzetközi kicserélő központ beruházás költsége 4,5 millió euró volt. A Cargo City következő, 11 ezer négyzetméteres raktárépületet magába foglaló ütemét a korábbi hírek szerint pedig 14 millió eurós (mai árfolyamon 4,3 milliárd forint) beruházással tervezte felépíteni a repülőtér üzemeltető.
A miniszterelnök májusban nyilvánította ki, hogy „ki kell egyezni” a repülőtérrel
A Magyarország Barátai Alapítvány májusban, Budapesten megrendezett konferenciáján Orbán Viktor miniszterelnök egy kérdésre adott válaszában beszélt a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér fejlesztéséről. A miniszterelnök elmondta, hogy az államnak ki kell egyezni az „új tulajdonosokkal” és közösen, egy nagyszabású fejlesztési tervet kell készíteni, különben a repülőtér eléri fejlődési korlátait.
– jelentette ki Orbán Viktor a májusi konferencián.
„Nagyvonalú repülőtér-fejlesztési koncepciót kell létrehoznunk, mert ha Bécs annyival előttünk marad, mint amennyivel most előttünk van, nem tudunk felzárkózni Közép-Európában.” – tette hozzá a miniszterelnök. (A témáról bővebben korábbi cikkünkben írtunk.)