Az amerikai útvonalhálózatának fejlesztésével egy időben meghirdette legújabb A350XWB célpontjait a Qatar Airways. Az ötcsillagos légitársaság menetrendszerű járaton elsőként fogja bevezetni a típust az Egyesült Államokban, ahol jövő márciustól New York és Boston városai az érintettek, de hol tart az A350-es program, lesz-e elég gép a beígért menetrendhez?
Újabb, ez alkalommal az Amerikai Egyesült Államokat érintő expanziót hirdetett a Qatar Airways. A dohai légitársaság nemcsak új városokat, hanem új repülőgéptípust, és az egyik meglévő, fontos járatának sűrítését is bejelentette 2016-ra. Los Angeles, Boston és Atlanta felvételével a Qatar Airways immáron elmondhatja magáról, útvonaltérképe az Államok mind a tíz legnagyobb nagyvárosi területét lefedi.
A hálózatfejlesztés sorrendjében a legelső Los Angeles lesz, ahová az újév első napján indul a Qatar Airways nyitójárata. Az Egyesült Államok második legnagyobb városába a flotta Boeing 777-esei fognak repülni, napi rendszerességű összeköttetést biztosítva a dohai bázisról.
– Washington D.C.
– New York
– Chicago
– Houston
– Dallas
– Miami
– Philadelphia
2016-ban nyíló útvonalak:
– Los Angeles
– Boston
– Atlanta
A következő új járat március 16-tól válik elérhetővé Massachusetts állam fővárosába, Bostonba, ahová a flotta legújabb szélestörzsűje, az Airbus A350-900XWB közlekedik, szintén napi rendszerességgel, de a típus amerikai premierje nem Bostonban lesz. A Qatar ugyanis már március 1-jétől bevezeti az A350-est a New York-i járatán. A légitársaság 2007 óta repül a városba, a Kennedy repülőtéren naponta fordulnak meg gépeik, de ezentúl már napi két járatuk lesz, és az új, másodikon állítják szolgálatba az A350-est. Az eddigin továbbra is a flotta legnagyobb Boeingje, a 777-es közlekedik. A július 1-jén nyíló atlantai járaton pedig ugyancsak 777-esek fognak repülni a hét minden napján.
Egyelőre két A350-es van forgalomban
A Qatar Airways tavaly decemberben vette át az első sorozatgyártott A350-900-ast, mint a típus indító légitársasága, amelynek összesen 80 darab gépre van rendelése az A350-es családból. Az aktuális listaárak alapján csaknem 305 millió dolláros típust a Qatar január 15-én állította forgalomba Doha és Frankfurt között. A második gép márciusi átvétele óta a légitársaság napi kettő járatot is teljesít a német nagyvárosba a gépekkel, amelyek teljesítményével a hírek szerint meg is van elégedve.
A forgalomba helyezett két A350-es rendelkezésre állása az eddig eltelt időszakban 98% körüli volt. Komolyabb meghibásodásról nem volt hír. Fabrice Brégier, Airbus vezérigazgató egy korábbi nyilatkozatában, amikor az átadott gépekről kérdezték röviden úgy reagált, „ha nincs hír, az jó hír”, és egy alapjaiban új géptípus esetében ez valóban így is van. Elegendő csak az amerikai konkurencia típusára gondolni, amelyet a légügyi hatóságok egy ideig földre is parancsoltak az akkumulátor problémái miatt.
Airbus: rendben zajlik a gyártás, át lesznek adva a gépek
A következő, második A350-es útvonal a Qatarnál Frankfurt után Szingapúr lesz, méghozzá a tervezettnél hamarabb, már május 11-től kezdődően napi egyszer, július 16-tól pedig már napi kétszer. Kérdés azonban, hogy a Qatarnak lesz-e elég gépe hozzá? Januárban ugyanis még arról szóltak a nyilatkozatok, hogy az idei évben összesen nyolc darab A350-est készülnek átvenni a gyártótól.
Az Airbus viszont a mai napig nem adott át újabb gépet, ami egyeseknek lassú kibocsátásra enged következtetni. A harmadik katari A350-es azonban már a toulouse-i átadóközpont felkészítése alatt áll, és az Airbus több csatornán keresztül is hangsúlyozta, a program megfelelően halad, az idei évre tervezett összesen 15 gép szállítása tartható lesz, sőt ha minden jól megy ez a szám akár kettővel több is lehet, vagyis az első üzmeltetők meg fogják kapni gépeiket. A toulouse-i gyártósoron jelenleg a Qatar Airwaysnek, a Finnairnek, a Vietnam Airlinesnak és a brazil TAM Airlines-nak vannak készülőben lévő A350-esei, összesen 17 darab.
Mivel sok a megrendelés, összesen 780 foglalást jegyeznek a gyáriak, ezért most kétségkívül az A350-es gyártásának felfuttatása a legnagyobb feladat. A cél 2018-ra a havi tíz gépes kibocsátás elérése úgy, hogy közben 2016-ban az A350-1000-es végszerelése is kezdetét veszi. A tét egyértelműen nagy, egy új típus sikeres startja alapjaiban határozza meg a program menetét. Az Airbus óvatos és megfontolt hozzáállása minden bizonnyal ebben is leledzik.