Bemutatta Hamburgban az Airbus A380-800-as turista osztályára szánt új üléselrendezés koncepcióját az Airbus. E szerint az európai repülőgépgyár megrendelői igény esetén a jelenlegi maximum 10 helyett eggyel többet, 11 ülést is el tud helyezni egy sorba a kétszintes típus főfedélzetén. Az új konfiguráció, noha a gyártó szerint nem igényel jelentős módosításokat csak két év múlva, 2017-től áll a légitársaságok rendelkezésére.
Airbus A380: marad a gyártás, de a neósítás még mindig kérdéses
Szélesebb ülésekre hív az Airbus
Az Airbus minden erejével azon van, hogy kedvet csináljon meglévő, vagy leendő ügyfeleinek a típuspaletta legnagyobbjának, az A380-800-asnak megrendeléséhez. A 2007 óta forgalomban lévő A380-asból eddig 317 darabot sikerült eladni és a program, ha minden jól halad az idei év végére válhat nullszaldóssá, minek kapcsán Fabrice Brégier, az Airbus vezérigazgatója egy múlt hétvégi nyilatkozatában megerősítette, nem állnak le a típus gyártásával, sőt tovább dolgoznak rajta, hogy javítsák az eladásokat.
Csakhogy egyes légitársaságok, élükön az Emirates-szel, amely a legnagyobb Superjumbo-üzemeltető már ott tartanak, látva az A320neo és A330neo programokat, hogy az A380-ashoz is kérik az Airbust, kínáljon fel új, még gazdaságosabb hajtómű opciókat és velük egyéb frissítéseket. Az Airbus viszont tanakodik és jelezte, még időre van szüksége, hogy eldöntse, nekivág-e egy neósításnak, az ugyanis nem kevés pénzbe kerül. Ellenben már az is biztos, hogy valamit változtatni kell, mert ha szerződéseket akarnak, a vevők elé kell állni valamivel, ami megnyerő és motorja lehet az újabb eladásoknak. Utoljára tavaly februárban egy lízingcég, az Amedeo vett A380-ast, összesen 20 darabot, azóta pedig egyetlen rendelésről, még szándéknyilatkozatról sem tudott hírt adni az Airbus.
Az újítást az Airbus rövid távon a fedélzeti konfigurációban végzett változtatásokban látja, még több utasnak férőhelyet biztosítva az A380-800-ason. A „miért éppen ebben” kérdésre a válasz egyszerű, mert viszonylag olcsó a kivitelezése és tény, hogy egyre nagyobb az igény a megfizethető árú, turista osztályú repülőjegyek iránt.
Az AviationWeek rávilágít, hogy ennek az új, a héten Hamburgban, az Aviation Interiors Expón bemutatott egy sorba 11 üléses koncepciónak éppen az Emirates volt az egyik felvetője, de a dubaji légitársaság végül elvetette és mégsem tart rá igényt. Bizonyára rájöttek, ez a szűk ültetés már túl tesz azon az imázson, amely őket, mint a világ egyik legjobb légitársaságát övezi. Marad tehát a turista osztályon a 3-4-3 elosztás, vagyis az összesen 10 ülés, szemben az Airbus által 3-5-3 elosztásban felkínált 11 üléses konfigurációval, amelyre egyébként két ülésgyártó, a Zodiac és a Geven már ki is dolgozták a terveiket.
Szembesülve az egyes útvonalakat illető változó igényekkel, de mégis megtartva az elvárt kényelmet az Emirates más megoldást választott, és meghirdette a kétosztályos A380-ast, amelyet december 1-jétől elsőként vezetnek majd be, összesen 615 utasnak férőhelyet adva a típuson, amelyből 58 a business és 557 az economy osztály.
Annak ellenére, hogy az Airbus állítja, a 11 üléses konfiguráció nem igényel különösebb átalakítást a padlózatban, mert a plusz egy ülést el tudják helyezni a rendelkezésre álló csatlakozási pontok segítségével a forgalomban csak 2017-től jelenik meg ez a változat. Időre azért is lehet szükség, mert a középső, a két közlekedő folyosó által közrefogott üléscsoportba való további egy ülés beillesztésével a fej feletti poggyásztartó és utasellátó konzolban (amely az olvasólámpák és a légkondicionáló levegőfúvókái mellett a vészhelyzetben előugró oxigénmaszkokat is magába foglalja) is változtatást kell eszközölni. Kiszélesítve, hogy a csomagokat a folyosókról megfelelően el lehessen érni. Mindezek pedig bizonyára biztonsági ellenőrzéseket, tanúsító procedúrát is maguk után vonnak.
Lényeges, hogy az A380-800-ason, a 6,58 méter széles főfedélzeten 45 olyan sor van, amelyekbe elhelyezhető a 11 üléses konfiguráció. Arról pedig a légitársaságok maguk dönthetnek, hogy miként élnek ezzel a lehetőséggel, létrehozva akár egy az economy zónán belüli olcsóbb kategóriát, mint ahogy az árazás szempontjából másik irányban, a business osztály felé létezik a prémium economy. Ennek mentén az Airbus az A380-as turista osztályára immáron háromféle konfiguráció választékát ajánlja: A jelenlegi, egy sorban tíz üléses Comfort Economy, a magasabb árú, egy sorban kilenc üléses Premium Economy és az újdonság, egy sorban tizenegy üléses Budget Economy elrendezéseket.
Amiről Brégier vezérigazgató a hétvégén még csak nagyvonalakban nyilatkozott, mint ülőhely növelés, az tehát ebben nyilvánul meg elsőként az A380-as programon belül, de Ingo Wuggetzer, az Airbus kabinfejlesztési alelnöke azt is elmondta Hamburgban, mivel egyre csekélyebb az igény a hagyományos, három osztályos kabinokra, ezért az Airbus immár abban hisz, hogy fejlesztéseik nagyobb részét érdemes a turista osztályra koncentrálni. Alátámasztva ezt azzal, hogy korábban a legtöbb figyelmet a prémium szegmensre fordították, holott a légi utasok jelenleg mindössze 6%-át kitevő közönségről van szó. A 2008-as gazdasági világválság óta a vállalatok visszaszorították költekezéseiket és középvezetőiket, vagy képviselőiket már nem ültetik business, hanem legfeljebb prémium turista osztályra, amelyet az eddigi tizenhárom A380-üzemeltető közül öten már be is vezettek. Az összes légitársaság közül pedig huszonhat kínál ilyen, a business és az economy közé ékelt szolgáltatáscsomagot, amelyek száma az Airbus szerint tovább fog emelkedni.
A turista osztályt a másik végről közelítve ugyanakkor egyre szélesedő diszkont árú jegyigényt látnak a hosszú távú járatokon. Az utazók több, mint 90%-a ugyanis economy-ra foglal jegyet, ezért jöttek ki a Budget Economy osztállyal, amely nemcsak az A380-as esetében, hanem az A330-as és A350-es Airbusoknál is elérhető lesz. Az A330-asra kilenc, az A350-esre tíz ülést egy sorba telepítve. Miközben körvonalazódik a másik ülőhely növelő megoldás is, amely a kisebb típusokról már ismerős SpaceFlex módszerével próbál helyet nyerni a fedélzet konyháit és mosdóhelyiségeit átrajzolva. Az Airbus megközelítésében okosítva, a legtöbb utas szemében viszont inkább szűkítve a rendelkezésre álló teret.
Az egy sorba 11 üléses koncepció fontos hirdetménye, hogy ott változatlanul megmaradhat a 18″ (45,72 cm) ülésszélesség, ami bíztató. Túllépve azonban az Airbus szépre kreált látványtervein és megnézve a mock-up fotókat már korántsem tűnik olyan kényelmesnek. A kartámaszok rendkívül vékonyak és a szélső ülések igencsak neki lettek nyomva az oldalpaneleknek, úgy is mondhatnánk, ki lettek centizve.
Természetesen a légitársaság dönthet, milyen turista osztályú üléskiosztást választ, az Airbus szállít az utas pedig veszi a jegyet és fizet, legfeljebb rögtön háromszor. Először, utoljára és soha többet kipróbálva ezt a 3-5-3-as elrendezést. Az Airbust nem érdemes hibáztatni, a gyár mindig azt készíti, amit a megrendelő kér, tehát valószínűleg erre igenis lesz igény, és ha ezzel egy kicsit is lehet serkenteni az A380 eladásokat az nagyon jól jön a toulouseiaknak.