Húsz üléssel nagyobb kapacitású A350-1000XWB-ben gondolkodik az Airbus. Az európai repülőgépgyár a kabin átdolgozásával, új konfigurációs kivitellel érné el, hogy a leendő legnagyobb A350-es még közvetlenebb konkurenciája lehessen a 2020-ra várható új generációs Boeing 777-esnek.
Forgalomba állt az A350XWB
Brégier: törölve az A350-800XWB
Bemutatkozik az új generációs Boeing 777-X
Törzshossz: 73.78 méter
Szárnyfesztáv: 64.75 méter
Magasság: 17.08 méter
Maximális hatótáv: 14 800 km
Hajtómű: 2db Rolls-Royce Trent XWB
Maximális felszállósúly: 308 tonna
Utaskapcitás: 369 fő
Aktuális listaár: 351.9 millió USD/db
Várható bevezetés: 2017. második félév
Indító légitársaság: Qatar Airways
Az Airbus eddig 369 üléses tipikus utaskapacitással állt vevői elé, amikor az A350-1000-es értékesítéséről volt szó. Azonban a legújabb szándék szerint, amelyre Didier Evrard, az Airbus programigazgatója világított rá a gyár abban gondolkozik, hogy olyan kabinkonfigurációt kivitelezzen, amely húsz üléssel több befogadására képes.
A cél azon túlmenően, hogy az Airbus ezzel is növelje a legnagyobb, az idén január 15-én menetrendszerű forgalomba állt A350-900-asnál 7 méterrel hosszabb törzsű A350-1000-es hatékonyságát nyilvánvalóan az, hogy versenyezni tudjon az évtized végére várható amerikai konkurenssel, a Boeing 777-9X-szel, amelyre az everettiek 400 üléses kapacitást hirdettek.
Az Airbus A350-1000, amely a mai legnagyobb két-hajtóműves szélestörzsű, a B-777-300ER piacát készül támadni 25%-os üzemeltetési hatékonyságot ígér az amerikai vetélytárssal szemben, csakhogy 2013 novemberében a Boeing maga is elindította a 777X programját, amelyben az új triplahetesek gazdaságossága is javulni fog, és a kétféle típusváltozat közül az elsőként érkező 777-9X, mint a 777-300ER utóda, még több utas szállítására lesz képes.
Amennyiben az Airbus úgy dönt, megvalósítja ezt a húsz férőhellyel nagyobb konfigurációt, az azt a szándékot erősítheti miszerint nem készülnek további A350-es típusváltozatok kibocsátására. Iparági találgatások, sugallatok ugyanis szóltak róla, hogy esetleg érdemes lenne az Airbusnak egy még nagyobb, A350-1100-asként is emlegetett A350-est létrehoznia szemben a 777-9X-szel, csakhogy jelen állás szerint az Airbus nem tervezi további A350-es variáns programjának elindítását, ezért is kézenfekvő és nem utolsó sorban olcsóbb inkább egy kicsit a kabinnal játszani.
Ráadásul tették ezt már SpaceFlex néven az A321-esen, akkor most miért ne próbálkozhatnának hasonlóval az A350-1000-esen is, vagyis ez esetben is elsősorban a konyhák és mosdóhelyiségek a „praktikusság jegyében történő” átalakításával (valójában karcsúsításával), de tény, hogy azoknak a légitársaságoknak, amelyeknek ez megfelel végeredményben húsz utassal többet vehetnek majd fel a fedélzetre, ami egyértelműen a visszaosztott üzemeltetési költségek javára válik.
Nem ez lesz az első módosítás
Az európai gyártó egyébként egyszer már végzett alaposabb módosítást A350-1000 programjában, amikor a vevői igényeknek eleget téve növelték a felszállósúlyt és vele a hatótávot. A feljavított A350-1000 koncepcióra 2012 júliusában elsőként a Cathay Pacific volt vevő, amely akkor összesen 26 géppel (ebből 16 a korábbi A350-900-as rendelésből lett átírva) szavazott bizalmat.
A350-1000-esből összességében eddig 169 darabot sikerült értékesíteni az Airbusnak, amely csekély mennyiség az A350-900-asra befutott 595 darabos rendelésállomány mellett. Különösen, hogy a Boeing 777-9X máris jobban áll, az eddig nyilvánosságra hozott szerződések, vásárlási szándéknyilatkozatok alapján ugyanis 243 gépre van foglalás.
Az A350-1000-est választotta a Cathay Pacificen túlmenően még az Air Caraibes, az Air Lease Corporation (ALC), az Asiana Airlines, az Etihad Airways, a British Airwayst és az Iberiát irányító International Airlines Group (IAG), a Japan Airlines, a Qatar Airways és az amerikai United Airlines is.
Az Airbus A350-1000-es, ha minden jól halad mintegy 3 évvel korábban kerül forgalomba a 777-9X-hez képest, mivel a toulousieak már 2017 második félévében át szeretnék adni az első gépet az indító légitársaságnak, amely az A350-900-as után ez esetben is a Qatar Airways lesz. Mindebből pedig az következik, ha lesz ilyen SpaceFlex-szerű A350-1000-es kabinprogram arról hamarosan hivatalos bejelentés útján is hallani fogunk.