Január 15-én, Doha – Frankfurt útvonalon menetrendszerű forgalomba állt az Airbus legújabb szélestörzsű típusa, az A350XWB. A Qatar Airways, amely az indító légitársaság mindennapos vendéggé teszi az A350-est a német nagyváros számára, olyannyira, hogy márciustól már napi két járaton lesz az eXtra-Wide-Body Airbus szolgálatban.
Londonban próbázik a Qatar A350XWB
Londonba érkezett a Qatar A350XWB repülőgépe
Kipróbáltuk a Qatar Airways vadonatúj A350XWB-jét
A Qatar Airways december 22-én vette át Toulouseban az első, A7-ALA lajstromú A350-900-asát, amelyet másnap egy vadonatúj A380-800-as kíséretében haza is repült Dohába, ahol a Hamad repülőtéren nem azonnal tartottak fogadó ünnepséget, arra ugyanis csak január 7-én került sor, hanem rögtön gyakorlat teljesítés, próba repülések vártak a flotta legújabb tagjára.
Az emírségekbeli Sardzsa városába történt gyakori átrepüléseket követően január 10-én ismét Európába, London első számú repterére, a Heathrowra érkezett a gép, hogy ott a bemutatkozáson túl zajterhelési tesztekben vegyen részt, mérésekkel is bizonyítva az A350XWB Rolls-Royce Trent hajtóműveinek minden eddiginél csendesebb üzemét.
Minderre rá öt napra pedig következett a nagy esemény, az első menetrendszerű járat teljesítése Frankfurtba, a Qatar Airways egyik legfontosabb európai célállomására, amelyen egyébként is színes az üzemeltetett géptípusok palettája, a flotta csaknem minden szélestörzsűje megfordul itt. A két-osztályosan összesen 283 ülésesre (36+247) székezett katari A350-900-as fedélzetén a történelmi járaton utazott Dohából Fabrice Brégier, az Airbus elnök-vezérigazgatója, akivel természetesen Frankfurtba érkezett Akbar Al Baker, a Qatar Airways vezetője is.
A Qatar Airways, amelynek összesen 80 darab A350-esre van érvényes rendelése (38 darab A350-900 és 42 darab még hosszabb törzsű, egyelőre fejlesztés alatt álló A350-1000 típusváltozat formájában) az idei évben 8 darab A350-est készül átvenni az Airbustól, amelyekkel már lehetővé válik további célpontok felvétele is. Első körben azonban még mindig Frankfurt kap az A350-esből, március 1-jétől már napi két járaton lesz az új Airbus.
Merre tovább katari A350XWB? Frankfurt után Távol-Kelet és Észak-Amerika
Akbar Al Bakert az átadás-átvételi ceremóniák során, mind a toulousei, mind a dohai sajtótájékoztatók alatt többször is kérdezték, hová fog még repülni az A350-es, de a vezérigazgató konkrét városok, hivatalos bejelentés számba menő közlése elől kitért, inkább csak utalásokat tett. Várható, hogy a Távol-Keleten Szingapúr, Észak-Amerikában pedig New York lesznek a közeli jövőben rendszeres A350XWB célpontok, és minden bizonnyal az Öböl térségének meghatározó városaiba is elviszi majd a Qatar egy-egy járaton a flotta legújabb büszkeségét.
Frankfurtot, amely egyébként vízsugaras köszöntés nélkül fogadta a katari légitársaság első A350-es járatát, már tavaly októberben meghirdették a menetrendben, mint az első desztinációt. Akkor azzal indokolva a választást, hogy a típus tökéletesen ideális ezen célpont piaci igényeinek, mind az üzleti, mind a turista utazók számára, de ezen az udvarias és általános magyarázaton túlmenően január 15-én azért közelebbről is megvilágításba került a miért.
Al Baker egyszerűen oda kívánta állítani Európának, amelynek egyes légitársaságai nem nézik túl jó szemmel azt a fejlődést és térhódítást, amelyet nemcsak a Qatar, hanem úgy általában a gazdag Öböl-menti légitársaságok produkálnak, hogy íme, itt van nálunk, és ide helyezzük forgalomba a legújabb generációs Airbust!
A Frankfurt Airport ezt persze másképp kommunikálta, ők sokkal inkább a repülőtér évtizedes múltra visszatekintő innováció iránti elkötelezettségét hangsúlyozták, és örömmel, büszkeséggel töltve üdvözölték az első A350-es teljesítette kereskedelmi járatot, amelyre akárcsak a ’70-es években a Boeing 747 Jumbo, majd 2005-ben az Airbus A380 Superjumbo esetében a kiszolgálási képességet tekintve az elsők között készültek fel.
Frankfurt már korábban is fogadott A350-est, még a berepülési program idején, amikor az egyik prototípus érkezett ide, és talán éppen ez is az indoka annak, hogy a Qatar nem kért vízsugaras köszöntést.
Egy biztos, az A350-es forgalma beindult, a katariak gépe immáron menetrendszerűen közlekedik, a magyar légteret is igénybe véve szeli az eget, amikor Dohából Frankfurtba repül. Ezt követően az Airbusra újabb légitársaságok átadásai várnak. A Qatar után a Vietnam Airlines, majd az első európai üzemeltető, a Finnair következik az idei év során, és van is bőven mit legyártani, az A350-es családból összesen 780 darabot értékesítettek eddig, továbbá a fejlesztésre is koncentrálni kell, az A350-1000-est két év múlva, 2017-ben készül bevezetni az Airbus, ugyancsak a Qatar Airways-zel.