Végleg kivonja flottájából az utasszállító Boeing 747-eseket a Cathay Pacific. A hongkongi légitársaság augusztus 31-én, és szeptember 1-jén üzemelteti az utolsó hosszú távú menetrendszerű járatait, amelyek San Franciscóból, illetőleg Johannesburgból fognak a bázisra repülni, ezután csak regionális jellegű vonalakon repülnek tovább az utasos Jumbók.
PIP-csomag premier a Cathay Pacific Boeing 747-8-asán
Harmincöt éves korszakot zár idén nyáron a Cathay Pacific. Az ötcsillagos légitársaság és a legendás Boeing 747-es közös története 1979-ig vezethető vissza, sőt amennyiben az első szerződést vesszük alapul, amellyel elhatározták, hogy ilyen típust vesznek a flottájukba, akkor még egy évvel előrébb, 1978-ban kell kezdeni a számítást.
A Cathay Pacific 1946 szeptembere óta működik és gazdagítja a légitársaságok nemzetközi táborát. A flotta első sugárhajtású gépe, amellyel a vállalat belépett a Jet-korszakba, a Convair 880-as volt, így ez a kitüntető szerep nem a 747-esnek jutott, de a két-folyosós fedélzeti kényelemmel a Jumbón ismerkedhettek meg első ízben az utasok.
A Cathay-flotta legelső Boeing 747-ese, egy 747-200B, lajstroma szerint VR-HKG (később B-HKG) 1979-ben állt szolgálatba, és egy igen fontos útvonal megnyitása, a Hong Kong – London jutott küldetéséül. Ugyanakkor ami legalább ennyire emlékezetessé teszi az indítást, hogy a Cathay volt az első, amely Rolls-Royce RB211 hajtóművel kezdett e típusváltozat üzemeltetésébe.
A Boeing 747-es jelentős változást hozott. Amellett, hogy egy merőben új, nagyteljesítményű típusra kellett felkészülni, vele csaknem egyidőben hajtotta végre a Cathay a jegyfoglalási rendszer komputerizációját is. Nagy ugrás volt ez, a szolgáltatási kényelem és színvonal területén egyaránt. A típus pedig jól bevált, megbecsült tagja lett a flottának, az útvonalhálózat kiszélesítésében elévülhetetlenül rangos szerepe volt. A gépparkban összességében több mint 100 747-es fordult meg, benne a 200-as, 300-as, és 400-as szériával, míg az utasos 747-400-asokból még mindig kilenc darab áll Hong Kongban.
A cargo-flottában marad 747-es
Az utasokat szállító 747-esek kivonása azonban szép lassan már kezdetét vette. Az egykori nyitó útvonalról, a londoniról tavaly év végén elbúcsúztatták a típust, és helyébe a két-hajtóműves 777-300ER-t állították, amellyel nagyon elégedettek a Cathaynél. Olyannyira, hogy nemrég a legújabb generációs változatra, a 777-9X-re is megrendelési szerződést kötöttek. Idén pedig öt vadonatúj 777-300ER-t vettek át, és így már 42 darab ilyen gépük van.
A két utolsó hosszú távú menetrendszerű járattal egy több mint három évtizedes korszak zárul tehát. Egy ideig még maradnak ugyan a gépek néhány térségbeli, rövidebb útvonalra, de Cathay-utasok innentől kezdve már nem ülhetnek majd 747-esre egyik interkontinentális járaton sem.
Miután a Cathay nem tervezi a legújabb 747-8-as széria Intercontinentaljának bevezetését, sőt egyáltalában véve a mára már kevésbe gazdaságos négy-hajtóműves üzemtől igyekszik szabadulni, 2017-ig végéig ugyanis már A340-300-asok sem lesznek (helyükbe A350-900XWB-k érkeznek), egyértelmű a két-hajtóműves üzem diadala.
A flottamodernizációs program részeként a kizárólag 747-esekből álló teherszállító flottából viszont az új 747-8F típusoké lesz a főszerep. A megmaradt 747-400F gépeket a Boeinggel tavaly kötött megállapodás szerint az amerikai repülőgépgyár visszavásárolja. 2016-ra mindegyik elkerül a társaságtól.