A Lockheed Martin piacra dobja a közel 60 éve repülő, több ráncfelvarráson átesett katonai teherszállító repülőgépének jelenleg futó verziója, a C-130J Super Hercules „demilitarizált” változatát, melyre már meg is van az első megrendelő.
A Lockheed C-130 Hercules típusú teherszállító repülőgép prototípusa közel 60 éve, 1954. augusztus 23-án hajtotta végre szűzfelszállását, de a konstrukció annyira időtállóra sikeredett, hogy a folyamatos modernizáció és többszöri ráncfelvarrásnak köszönhetően, számos alváltozatot és típusjelet követően a jó öreg „Herky” még mindig gyártásban van, hovatovább sorra érkeznek rá a megrendelések. A jellegzetes masina nem csak a katonai berkekben lett népszerű, több civil társaság is vásárolt a típus polgári verziójából. Az L-100 (Model 382) jelzésű gépmadárból 1964 és 1992 között 115 darab készült, azonban úgy tűnik a Lockheed Martin reaktiválja a „100-as szériát” és a legmodernebb verzió „demilitarizált” változatát kínálja polgári felhasználásra.
Az LM-100J (Model 382J) típusjellel bejelentett masina a C-130J Super Hercules hosszabb törzsű, C-130J-30 jelzésű verziójának civil változata, ellátva minden olyan navigációs, kommunikációs és ütközés-elkerülő eszközzel, melyek a legszigorúbb amerikai és európai légügyi előírásoknak is megfelelnek, lehetővé teszik az óceán feletti átrepüléseket is.
A Lockheed Martin február óta dolgozik az LM-100J-n, melyet a jelenleg szolgálatban álló L-100-asok váltótípusának szánnak. Az amerikai gyártó reményei szerint legalább 75 darabot tudnak eladni belőle (ami a civil piacon elérhető típusok darabszámát tekintve nem nagy mennyiség, de lévén, hogy specializált típusról van szó, reális célkitűzés, emellett a C-130J-ből legyártott több mint 300 példány bőven visszahozta már a fejlesztés költségét), bár a gyártó vezetése közel 300 gépes szegmenst vizionál, így ez a szám feljebb is kúszhat.
Egyébként már meg is érkezett az első komoly érdeklődő: az L-100-asokat is üzemeltető ASL Aviation Group július 16-án írt alá szándéknyilatkozatot „több mint 10 darab” megvételéről. A tényleges darabszámot nem hozták nyilvánosságra, a hírek szerint a szerződés 18 hónapon belül köttethet meg. A 65 millió dolláros listaárú típus szállítását 2018-tól tudja vállalni a gyártó.
A légitársaságok már az 1950-es években jelezték, hogy lenne igény egy előkészítetlen repülőtérről üzemelni képes, „igénytelen” szállítógépre. Miután a C-130B-ből továbbgondolt, 4 darab, 6000 lóerős Allison T61 gázturbinával vagy Pratt & Whitney JT3D‑11 sugárhajtóművel ellátott GL‑207 Super Hercules koncepciója elbukott, a Lockheed szerényebben közelítette meg az igényeket és a C‑130E-t kínálták a fuvarozók számára némi „demilitarizálást” követően L-100 (Model 382) típusjellel. A háromféle törzshosszal kínált típusból végül 115 darab készült 1964 és 1992 között.
A 16 országba eladott, már több mint 300 átadott példányt számláló C-130J Super Herculest követően sem áll le a 60 éves konstrukció története, a Lockheed Martin újabb verziók létrehozását tervezi. Az SC-130J Sea Herc típusjel egy tengerészeti járőrgépet takar, mely két ütemben valósulna meg. Az első szakaszban az ISR (Intelligence, Surveillance and Reconnaissance – hírszerző, megfigyelő és felderítő) képességek realizálódnának, míg a másodikban sor kerülhetne a gép felfegyverzésére.
Az C-130XJ (Expandable J) egy “fapados Hercules”-nek is nevezhető gépmadarat takar, mely a jelenleg gyártásban lévő C-130J/C-130J-30 Super Hercules butított változata lenne, a szűkebb pénztárcájú vevők számára megfizethetőbb áron. Az C-130XJ teljesítményben alapvetően egyezni fog a fullextrás változattal, ráadásul igény esetén a későbbiekben bármikor C-130J szintre alakítható lenne – erre utal az “X” is, ami az angol expandable / bővíthető szóból származik.
Bemutatásra került egy C-130NG névre hallgató koncepció is, melytől a Hercules család következő 15-20 évre biztosított gyártását várják. A 2020 körül érkező, újgenerációs „Herky” áttervezett függőleges vezérsíkkal és orrszekcióval riogat, emellett weingleteket is kapna. 2008-ban megjelentek hírek egy erősebb, nagyobb méretű és teherbírású Herculesről is, de a C-130XL jelzéssel emlegetett masináról azóta nem sokat lehetett hallani.