Közreadta a 2013. évi, a nagyközönségnek szánt összesítőjét a Boeing Commercial Airplanes, amelyből kiderül, hogy a tavalyi évben rekordszámú, 648 darab repülőgépet adtak át ügyfeleiknek és a vállalat történetében az eddigi második legnagyobb összegben, 1355 darab gépet sikerült értékesíteniük. Boeing-számok 2013-ból.
Bemutatkozik az új generációs Boeing 777-X
Véglegesítette 737 MAX-8 koncepcióját a Boeing
Kezdetét vette a berepülés: felszállt a Boeing 787-9-es
A 2013-as év zárultával a Boeing is elkészítette eredmény összesítőjét, amelyben számos rekordról adtak hírt. Az amerikai repülőgépgyár kereskedelmi célú típusokat gyártó részlegóriásának például három programja is kiemelkedő eredményt ért el. 440 darab Next Generation 737-est, 98 darab 777-est és 65 darab 787-es tudtak átadni, amely mindhárom típuscsalád esetében a maga évi rekordjának számít.
Jócskán vár még munka a Boeingre, ugyanis az adatösszesítő szerint 5080 darab olyan rendeléssel zárták az évet, amely még hátra van, le kell gyártani, mert a megrendelők igényt formáltak rá.
Ennek tetemes részét adja a keskenytörzsű szegmensben rendkívül népszerű 737-es típuscsalád, amelyből 3680 darab vár még kibocsátásra. A második legnagyobb ezen a listán a 787-es, amelyből 916 darabot várnak a légitársaságok. A harmadik a 777-es 380 darabbal, az utolsó előtti a 747-8-as és végül, de még mindig nem utolsó sorban, a 767-es, amelyre még akad 49 legyártani való példány. Akkor is, ha ezek túlnyomó része már csak teherszállító változat, amelyek szép számmal fognak kerülni a flottát modernizáló FedEx Express-hez.
Tavaly egyébként összesen 1531 darab géprendelést sikerült szereznie a Boeingnek, amely a vevők visszalépése, vagy az előszerződések módosítását, a véglegesítéseket követően nettó 1355 gépben állt meg.
(Fotó: Boeing Company)
A 2013-as év több szempontból is jelentős volt a Boeing repülőgépgyár számára, előbb Párizsban útjára bocsátották a harmadik Dreamliner modellt, a 787-10-est, majd pedig Dubaiban a várva várt új generációs 777-X család is bejelentésre került. A legújabb triplahetes program ráadásul rögvest hatalmas sikerrel indult, a listaárakat alapul véve mintegy 95 milliárd dollár értékben értékesítettek 259 darab gépet.
Ugyanakkor a leghosszabb törzsű Dreamlinernek, a 10-esnek sem kell szégyenkeznie, mivel júniusban, a párizsi légi szalonon a gyáriak ígérete szerint a világ eddigi legüzemanyag-takarékosabb utasgépe. 102 gépes előrendeléssel tudott indulni.
Fontosabb Boeing események 2013-ban
Visszatekintőleg feltétlen érdemes megemlékezni róla, hogy a Boeing tavaly milyen további jeles eredményeket ért el. 2013-ban adták át például a teljes 737-es gépcsalád 7500. legyártott példányát, amelynek szerencsés átvevője a malajziai Malindo Air volt, vagy bejelentésre került, hogy a 737-esek legújabb, MAX generációjának 7-es szériáját a Southwest Airlines indítja majd. Ugyancsak a MAX-ekkel kapcsolatban: sikerült lezárni a 8-as széria műszaki alapjait is.
Beüzemelték a vadonatúj Everett Delivery Center átadóközpontot. Kínában leszállításra került az ezredik Boeing, valamint megkezdődött a 767-es gyártósorainak hosszabb távon is maradást jelentő KC-46A tanker változat összeszerelése.
A lista még mindig nem ér véget, hisz kezdetét vette a 787-9-es berepülési programja és az Etihad Airways 30 darab 787-10-esre szóló szerződésével a Dreamliner elérte a teljes gépcsaládra vonatkozó ezres rendelésszámot. A gyártási kapacitásban visszavett 747-8-asból pedig átadásra került az első PIP (Performance Improvement Package) teljesítményjavító csomaggal ellátott változat a Cathay Pacific Cargo számára. Az új 747-esből tavaly mindössze 12 darabot sikerült értékesíteni, ami nagyon kevés, de a program legalább túlélt, igaz 2015-től már csak havonta másfél gép készül majd.
Ha már szó esett az eladott gépek számáról, itt is a 737-es vitte a prímet a maga 1046 darabjával. 777-esből 113, 787-esből 182 darabot vásároltak és 767-esből is sikerült még két példányt eladni.
A legnagyobb konkurens, az Airbus jövő hétre ígérte számait, de a Boeing vezetői addig is elmondták, hogy az idei év egyik legfontosabb lépése a 787-9-es Dreamliner forgalomba bocsátása lesz, miközben folytatják a 737 MAX, a 787-10 és a 777-X programokat, az előkészítést, a fejlesztést, hogy mindegyik típus a maga lépcsőfokán közelebb kerülhessen a gyártáshoz, majd az aktív szolgálathoz.