Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) december 9-én módosította a hordozható elektronikus eszközök, többek között az okostelefonok, táblagépek és e-könyvolvasók fedélzeti használatáról szóló iránymutatását. Ennek köszönhetően mostantól az utazás teljes időtartama alatt biztonsággal lehet használni ezeket a készülékeket, amennyiben repülési, vagyis jelátvitel nélküli üzemmódban üzemelnek.
Ahogyan ahhoz az utazóközönség hozzászokott, a fel- és leszállás, illetve a gurulás idejére nem volt megengedett az elektronikus eszközök használata, erre a légiutaskísérők számos alkalommal figyelmeztették a fedélzeten tartózkodókat. A mostani iránymutatás azonban kimondja, hogy bármilyen biztonsági kockázat nélkül bekapcsolva tarthatóak a készülékek, amennyiben – ahogyan az előbb említésre került – arra alkalmas, repülési üzemmódban használja az utas azokat.
Siim Kallas, az Európai Unió közlekedéspolitikai biztosa azonban felkérte az EASA-t, hogy gyorsítsák fel a jelátviteli üzemmódban működtetett elektronikus eszközök fedélzeti használatának biztonsági felülvizsgálatát is, annak érdekében, hogy várhatóan a jövő év elején új iránymutatást lehessen közzétenni.
„Mindannyian szeretnénk az utazás alatt is bekapcsolva tartani készülékeinket, de a fő szempont mindenekelőtt a biztonság. Az általam kért felülvizsgálat elvei egyértelműek: ha az említett használat nem biztonságos, akkor nem lehet megengedni, ha igen, akkor a szabályszerű használatnak nincs akadálya. A mai napon megtettük az első lépést az elektronikus eszközök repülőgépen való használatára vonatkozó szabályok biztonságos kibővítése felé, hogy a szóban forgó használat guruláskor, felszálláskor és leszálláskor is lehetővé váljon.” – nyilatkozta Siim Kallas.
A következőkben azt szeretnénk megvizsgálni, hogyan lehet a fedélzeten tartózkodva a hálózathoz csatlakozni. A vizsgálatra időt kell hagyni és bizonyított tényeken kell alapulnia. Várakozásaink szerint a jövő évben megjelenhet az uniós légi fuvarozók fedélzetén alkalmazott jelátviteli eszközök használatára vonatkozó új uniós iránymutatás.” – tette hozzá a közlekedéspolitikai biztos.
Jelenleg a légitársaságok általában nem engedélyezik a mobilhálózati vagy wi-fi kapcsolatot a repülőgép ajtajainak bezáródásától kezdve az utashídig való megérkezésig, illetve az ajtók kinyitásáig.
A hálózathoz való csatlakozásra egyelőre csak a kifejezetten erre a célra szolgáló rendszerrel ellátott légi járműveken (és csak utazómagasságban) van lehetőség. Ilyenkor az utas nem a földi hálózathoz, hanem a biztonsági szempontból hitelesített fedélzeti rendszerhez csatlakozik. Jelenleg csak kevés ilyen felszereltségű légi jármű van, de számuk az elkövetkező években várhatóan növekedni fog. A említett szolgáltatás nyújtásához szükséges berendezéssel ellátott légi járművek tekintetében a Bizottság nemrég hozott távközlési határozatai lehetővé teszik a 3G- és 4G-kapcsolat kiépítését és ezáltal a jelátviteli eszközök jobb összeköttetését.
Most az egyes légitársaságokon van a sor, hogy naprakésszé tegyék működési szabályaikat. Várhatóan többen is így tesznek majd a következő hetekben. Mindenesetre utasként mindig be kell tartania a repülőgép személyzete által közölt biztonsági előírásokat. Elektronikus eszközeit tehát csak abban az esetben használhatja, ha erre a személyzet engedélyt adott. A személyzet továbbra is a figyelmét fogja kérni a biztonsági berendezések ismertetésekor, és megkérheti arra, hogy a felszállás és a leszállás alatt helyezze biztonságba a súlyosabb tárgyakat.