A Boeing repülőgépgyár az idei Dubai Air Show-n indította hivatalosan is útjára a népszerű 777-es típuscsaládjának legújabb generációját. Az egyelőre 777-X kódnéven futó program hatalmas sikert aratott. A bejelentés napján rögtön nagyszerű foglalásokkal startolt az új triplahetes. A Boeing rekordértékű, listaárakon számítva mintegy 95 milliárd dolláros szerződés összességről adhatott számot. Az indító légitársaságok között pedig olyan nagy nevek szerepelnek, mint a Lufthansa, az Etihad Airways, az Emirates és a Qatar Airways.
Boeing: rekordösszegű programstart Dubaiban
Dubai: Hatalms flottabővítéssel ünnepli 10. évét az Etihad Airways
Húsz éves a dohai ötcsillagos
A tervek szerint 2020-ban forgalomba álló két-hajtóműves óriás-Boeing kétféle típusváltozattal áll a vevők rendelkezésére. A 777-8X extra nagy hatótávjával, míg a hosszabb törzsű 777-9X új kategóriát teremtő utaskapacitás-teljesítményével igyekszik a leendő üzemeltetők kegyeit elnyerni.
A Boeing 777-X sorozat azonban nem csupán nagyobb lesz az eddigiekhez képest, vagy ahogy az autómodellek frissítése során mondani szokás ráncfelvarráson, „face-lift”-en esik át, hanem a jól bevált alapokon az amerikai gyártó lényegében egy új típust kreál.
Teljesen új a szárnyszerkezet, amely a súlycsökkentés érdekében kompozitokból készül és fesztávja (71.1m) még a mai triplahetesekén is túl tesz a fokozott hatékonyság érdekében. Azért viszont, hogy a repülőtereken ne okozzon nehézségeket a típus működése, állóhelyekre való beállítása és onnan indítása, a polgári légiközlekedésben ritkán látott, kategóriájában egyedülálló, felhajtható szárnyvégekkel készül az új 777-es. Az alkalmazott technológiát illetően pedig marad a többszörösen bizonyított tört szárnyvég, vagyis raked wingtip kialakítás.
A General Electric fejlesztéséből származó vadonatúj GE9X hajtómű negyedik generációs kompozit anyagok felhasználásával készül és már csak méreteinel fogva is a csúcskategóriát képviseli, mivel még nagyobb lesz, mint a Boeing 777-es meghajtására szolgáló jelenlegi rekorder, a GE90-es. A GE9X majdani 3.35 méteres átmérőjébe akár egy kisebb autó is elférne.
A költséghatékonyságban a Boeing szintén élre tör. Ígéreteik szerint az új 777-es 12%-kal fogyaszt majd kevesebb üzemanyagot, mint a hozzá legközelebb álló konkurense, ami legalább ekkora előnyt jelent a környezetvédelmi szempontból fontos szén-dioxid kibocsátás terén is.
A pilótafülkében a legkorszerűbb, Dreamliner-alapú rendszerek és nagyméretű digitális kijelzők lesznek, míg az utaskabinban a hosszú utakat benne végig utazó közönség elkápráztatása a cél, amihez minden ma elérhető technológiai újítást fel fog használni a Boeing: Az új világítás, megnövelt felületű ablakok és átdolgozott burkolati elemek csak néhány előzetes az újítások sorára, és amit a konkurens Airbus állít, hogy gépük extra-szélestörzsű, arra a Boeing úgy felel, az övék már eleve az, és még majdnem fél méterrel lesz szélesebb.
Ki az, aki ehhez hasonló, eget rengető fejlesztéssel áll elő az utasgépek piacán? – teszi fel a kérdést a Boeing, amelyre a választ az alábbi videóban adják meg, amely a fent említetteken túlmenően még sok más érdekességet is tartalmaz amellett, hogy mozgóképen is bemutatja a legújabb amerikai óriásgépet.