Megszületett a döntés: Airbus A350XWB típusú utasszállító repülőgépeket rendel a British Airways számára az International Airline Group. A brit légitársaság komoly érdeklődőként van jelen a konkurens Boeing 777-es új generációjának fejlesztési programjában is, ezért egyáltalán nem biztos, hogy az elhatározással végleg kiestek a 777X típusai a versenyből.

Vásárlási előszerződést kötött brit leánycége számára az International Airline Group (IAG). A British Airwayst és a spanyol Iberiát irányító vállalat 18 darab kompozit építésű Airbus A350 eXtra-Wide-Body utasszállító repülőgépre jelentette be igényét, méghozzá rögtön a legnagyobb teljesítményű 1000-es szériára vonatkozóan. A szándéknyilatkozat a 18 gépes fix igény mellett további 18 darab A350-esre opciós vásárlási jogot is tartalmaz.

Április elején a Wall Street Journal adott hírt róla, hogy a birtokába jutott információk szerint az IAG tárgyalásokat folytat Airbus A350XWB típusok beszerzéséről. A lap akkori tudósítása szerint a megrendeléssel komoly előnyre tehet szert az Airbus a Boeing 777X típusával szemben, de nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy a British flottájában jelenlévő 777-esek folytonosságot biztosíthatnak az újabb generációs típusoknak is, ami alapján egyáltalán nem kizárt, hogy 777X is szerepelni fog a britek rendelési listáján.

Korai még temetni tehát a 777X beszerzést, de tény, hogy az Airbus, no és persze a hazai Rolls-Royce, mint a Trent XWB hajtóművek gyártója most fontos üzlethez jutott. A British Airways flottája jelenleg egyetlen szélestörzsű Airbus-szal sem rendelkezik. Az idén nyáron érkező A380-800-as lesz az első nagy Airbus a légitársaságnál.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Viszlát 747-es! Lassacskán, de távoznak a legendás Jumbók és nem jön utánpótlás, legalábbis ami az utasos verziót illeti. (Fotó: British Airways)


Az A350-esek beszerzése annak az átfogó flottamodernizációs programnak a része, amelyet a Superjumbók és nem utolsó sorban az ugyancsak kompozit generációs Boeing 787-es Dreamlinerek vásárlásával indítottak útjára. Az viszont már egyértelműen kivehető, hogy a kiöregedő 747-es Jumbók helyébe egyáltalán nem számol az új 747-8 Intercontinentallal a brit légicég. A főszerepet náluk is a nagyteljesítményű kéthajtóművesek veszik át. Igaz, a 12 darab megrendelt A380-assal képviseltetve lesz a négyhajtóműves kivitel is a flottában.

Nem kizárt továbbá, hogy a szoros partnerségben álló Iberia flottája is részesülhet a lekötött A350-es gépekből, de ezt szigorú feltételhez köti a szerződő IAG, mégpedig hogy a spanyol légitársaság nyereséges pályára álljon. Az Iberia egyébként februárban vette át első vadonatúj Airbus A330-300-as gépét, amelyből összesen 8 darabot rendeltek – ezzel először az IAG gépparkjába hozva a népszerű típust.

Az első nagy Airbus a flottában az A380-800-as lesz. Idén nyáron érkezik az első. (Fotó: Airbus)

Az A350-1000XWB az A350-es típuscsalád legnagyobb változata. A British Airways egyelőre nem közölt kabinkonfigurációs terveket, hisz ez még korai is lenne, de a típus a klasszikus háromosztályos elrendezésben akár 350 utast is fedélzetére vehet. Hatótávolsága pedig 15500km. A gyáriak közlése szerint az A350-esek 25%-kal üzemanyag takarékosabbak, mint legközvetlenebb piaci konkurenseik.

Az A350XWB prototípusa (MSN001) idén nyáron teljesítheti első felszállását, míg a sokat emlegetett Boeing 777X program még csak most kerülhet jóváhagyásra. Az Airbusnál elszántak az A350-1000-es teljesítménysikerét illetően, de biztos hogy a Boeing is erős ellenfelet állít majd a nagy kéthajtóművesek piacán.

Érdemes említést tenni róla, hogy az Airbus és a British Airways partnersége már 25 éves múltra tekint vissza. Az első A320-as ugyanis 1988-ban csatlakozott a flottához. Azóta pedig a teljes skáláját üzemeltetik az A320-as típuscsaládnak, így az A318-as, A319-es, A320-as mellett a leghosszabb törzsű A321-es is megtalálható a flottában. Az első A319-es 1999-ben, míg az első A321-es 2004-ben érkezett a British-hez.

Kövess minket a Google Newson, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Kövess minket a Google News hírfolyamban!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!