Befejezi a Boeing 737NG típuscsalád legkisebb változatának gyártását az amerikai repülőgépgyár. Az augusztus elején frissített hivatalos árlistában már nem szerepel a 737-600-as széria.
Búcsúzik a Boeing 737 Next Generation típuscsalád legkisebb változata, a magyar polgári légiközlekedés történetében is ismert 600-as széria. A Boeing Commercial Airplanes által kiadott legújabb árlista szerint a vevők számára ezentúl a 74.8 millió dolláros 700-as típusváltozattól indul a 737-es család választéka.
A Boeing 1993 novemberében indította útjára keskenytörzsű típuscsaládjának megújítási programját. A 737-600-as a korábbi „Classic” sorozat 500-as típusának korszerűsített utóda. Legközvetlenebb piaci konkurense pedig az európai repülőgépgyár kevéssé sikeres, bár még mindig rendelhető A318-as modellje.
A Next Generation típuscsalád legkisebb tagjának bevezetője a Scandinavian Airlines (SAS) volt 1998-ban. A skandináv légitársaság 1995-ben döntött a típus üzemeltetése mellett, amelyből összesen 26 darabot állított szolgálatba. A második legnagyobb üzemeltető a maga 13 gépével a Westjet. Jelentősebb üzemeltetőnek számít a Tunisair is, amelynek 7 darab 600-as üzemel flottájában.
A 600-as széria nem vált sikermodellé, mindössze 69 darabot gyártottak belőle. Az utolsó újonnan gyártott példányt 2006 szeptemberében adták át a kanadai Westjet légitársaság számára. A sikertelenség oka az üzemeltetési mutatókban rejlett. A típus szűken székezve is legfeljebb 132 utas szállítására volt alkalmas ezért kategóriájában az egy utasülésre jutó üzemeltetési költségei nem igazán voltak kedvezőek. A légitársaságoknak sokkal inkább megérte a nagyobb 700-as, 800-as, vagy akár a 900-as széria, amelyekhez már a jól bevált üzemanyag-fogyasztás csökkentő hatású szárnyvégek, wingletek is rendelhetők voltak.
A 600-as típusváltozat ugyanis az NG-család egyetlen tagja volt, amelyhez nem volt elérhető az Aviation Partners Inc. által fejlesztett, méretüket tekintve egyébként 2.5 méter magasra felnyúló wingletek.
Boeing 737-600 a Malév-flottában
Bár külföldi felsorolásokban nem mindig tüntetik fel, az egykori nemzeti légitársaság is a típus egyik legnagyobb üzemeltetője volt. A Malév flottájában összesen 6 darab Boeing 737-6Q8-as teljesített szolgálatot egészen a vállalat idén februárban bekövetkezetett csődjéig.
A Malév esetében visszatérő témának számít, hogy annak idején miért is döntött a vállalat egy kevésbé gazdaságosan üzemeltethető típus mellett. Látni érdemes, hogy 2002-ben, amikor a gépbeszerzésről szóló tárgyalások kezdetüket vették az akkori olajárak mellett még nem tűnhetett olyan vakmerő kihívásnak a típus gazdaságos üzemeltetése, különösen a kedvező vételár együttesen csábító tényezőjével. Az ILFC, akárcsak a többi konkurens lízingcég és persze általában az egész repülőgépipar komoly válságba került a szeptember 11-i terrorcselekményeket követően, amely a listaárak mérséklésére, vagy legalábbis nagyobb volumenű kedvezmények biztosítására kényszerítette az értékesítőket. Így volt ez a Malév-szerződés esetében is: az ILFC egy kedvező konstrukcióba sűrítette a nehezebben fogyó 600-asokat.
A későbbiek során persze felmerült a típus cseréje, sőt a csőd előtti hetekben is hallani lehetett egy flotta átalakítási programról, amelyben a 600-asok távozásra lettek volna ítélve, de annak megvalósítása már nem tudott formát ölteni. A Malév Boeing 737-600-as gépei 109 ülésesek voltak, fedélzetükön business és turista osztállyal. Az 5650km-es hatótávú repülőgéptípuson 2 fős hajózó-, és 4 fős légiutas-kísérő személyzet teljesített szolgálatot.
(Fotó: Csemniczky Kristóf – Airliners.net)
A Malév hat darab Boeing 737-600-asa közül az elsőként Ferihegyre érkezett a HA-LOD lajstromú volt, amely 2003. október 17-én csatlakozott a flottához. A HA-LOE, -LOG, -LOF, -LOJ, és -LON lajstromú gépek voltak még 600-as szériába tartozók a flotta történetében. Mindegyik, akárcsak a többi NG-gép, a Malév igényei szerint berendezve, újonnan érkezett a légitársasághoz.
A típus piaci sikertelenségét jól bizonyítja, hogy a Malév csődjét követően az ILFC meg sem próbálta értékesíteni a gépeket, azokat még februárban az Egyesült Államokba, az arizonai Goodyear repülőtérre repülték, ahol a még használható alkatrészek és persze a CFM hajtóművek eltávolítását követően szétbontásra vannak ítélve.
A Boeing tavaly augusztus végén jelentette be a legújabb generáció, a MAX típuscsalád programját. Az új típusok a korábbi szériák alapjaira épülnek, a sorból azonban a Boeing kihagyta a 600-ast, az már megújult formában sem lesz az új 737-es család tagja.