Hosszú távú útvonalak teljesítésére alkalmas szélestörzsű utasszállító repülőgép közös fejlesztését, illetőleg gyártását tervezi Oroszország és Kína – adta hírül a RussianAviaton.com légiközlekedési hírportál.
A hosszú távú repülésre alkalmas típus fejlesztését és gyártását az a vegyesvállalat végezné, amely az orosz United Aircraft Corporation (UAC) és a kínai Comac támogatásával jönne létre. Az orosz kereskedelmi és ipari miniszter-helyettes, Yuri Slusar tájékoztatása szerint az új típus a 80-as években fejlesztett négyhajtóműves Iljusin Il-96 alapjaira épülne. A fejlesztésben az orosz, míg a gyártásban a kínai fél venné ki részét.
Az új típussal kapcsolatban egyelőre sem költségeket, sem céldátumokat nem közöltek a felek, csupán annyit, hogy piackutatásba kezdenek a típus iránt várható elsősorban orosz és kínai igények felmérése érdekében.
Az UAC elnöke a 2011-es MAKS légi szalonon már jelentett be hasonló törekvést. Mikhail Pogosyan akkor azt mondta, hogy vállalata saját forrásokból készül nekivágni egy szélestörzsű típusnak, de részleteket nem közölt. A vállalat valószínűleg csak a Sukhoi Superjet 100, valamint az Irkut MS-21 projektek beállása után fog belekezdeni egy nagy hatótávú utasgép fejlesztésébe – írja a RussianAviation cikke.
A hosszú távú utasgépek piacán jelenleg egyedül a két nagy, az Airbus és a Boeing az uralkodó. Az oroszok néhány éve megpróbálták az Il-96-300-as sorozatgyártását újraindítani, de a program kellő megrendelői érdeklődés hiányában megbukott és leállításra került.