Malév csődje után látva, hogy a kormányzat komoly stratégia vagy B terv nélkül szemléli az eseményeket különböző egyesületek, civil szerveződések jöttek létre, hogy saját kezükbe vegyék egy új nemzeti légitársaság megalapításának ügyét. Az utóbbi időben legalább 4-5 ilyen kezdeményezésről lehetett hallani.
Az első a Manlév névvel fémjelzett egyesület volt, akik nevéhez a Malév felvonulás köthető, vagy egy másik, amely a Tensi csoporthoz kapcsolódik. A legújabb egyesület a Malért – Magyar Légiközlekedésért Egyesület, mely 2012.02.16. alakult meg, és a mai napon tartott sajtótájékoztatót a Ferihegy Repülőgép Emlékparkban elhelyezet Tu-154-es repülőgépben.
A sajtótájékoztatón részt vett Banyár László a Városgazda XVIII. Kerület Non Profit Zrt. vezérigazgatója, Demeter Csaba Malév pilóta, a HUNALPA képviselője, Bakó Balázs a Magyar Utazásszervező és Utazásközvetítők Szövetségének bizottsági tagja, valamint Vécsei Mihály a Malért elnöke.
A sajtótájékoztatón elhangzott, hogy a megjelent szervezetek részéről milyen következményei vannak, illetve lesznek még a Malév csődjének, továbbá aláírásra került egy egymás közti együttműködési megállapodás, egy új nemzeti légitársaság megalapításának elősegítésével kapcsolatban.
Banyár László elmondta, hogy a XVIII. kerület egyik legnagyobb munkaadója a repülőtér, illetve a Malév (volt), ezért az önkormányzat is felelősen gondolkodik a kialakult helyzettel kapcsolatban. Az önkormányzat különböző programokkal kíván segíteni azoknak a munkavállalóknak, aki gazdaság egyéb területein tudnának munkát vállalni, illetve nyitottak bármilyen olyan kezdeményezésre, mely egy új nemzeti légitársaság létrehozásáról szólnak. Itt akár még az önkormányzat tulajdonában lévő ingatlanok rendelkezésre bocsátásáról is szó lehet.
Demeter Csaba, mint Malév pilóta és a HUNALPA képviselője arról tájékoztatta az újságírókat, hogy március 8-9-én mintegy 1500 felmondó levet postázott a tulajdonos, melyek alapján a csoportos létszámleépítés április 9-től lép hatályba. A Malév GH és ACE lányvállalatoknál a napokban további, összesen mintegy 700 alkalmazottnak mondtak fel. Ismereteik szerint a légiutaskísérők közül hazai reptéren üzemelő légitársaságokhoz mintegy 20 fő tudott elhelyezkedni, és további 10 fő pedig külföldön a nyári időszakra kapott ideiglenes munkát.
A nagyjából 200 fős pilóta állományból kb 50-60 fő az akiknél folyamatban vannak különböző felvételi eljárások, interjúztatások, de konkrét elhelyezkedésről még nincs információjuk. Az már most látszik, hogy az 52 év fölöttieknek szinte esélytelen munkát találniuk. A földi kiszolgálás terén még rosszabb a helyzet, egyedül a közel-keleti térségben vagy Kínában van esély az elhelyezkedésre, de ott is kizárólag a ranglétra alján, kezdő pozíciókban.
A pilóták helyzetét tovább nehezíti, hogy a szakszolgálati engedély szinten tartásához 90 napnál nem lehet hosszabb ideig felfüggeszteni a repülést, illetve a szimulátor képzést. A szakszó megtartásához ezért ezt a pilóták kénytelenek lennének saját maguk finanszírozni. Jelenleg Prágában van lehetőség szimulátor használatára, mely költség jelentős részét nagy segítségként a HUNALPA próbál meg finanszírozni.
Bakó Balázs a Magyar Utazásszervező és Utazásközvetítők Szövetségének bizottsági tagja arról tájékoztatott, hogy a Malév leállás nagyjából 10.000 vendégéjszaka és kb. 200 mFt bevételkiesést jelentett. A csőd előtti utolsó másfél-két hónapban mintegy 750.000 repülőjegyet értékesítettek, melyből 250.000-et a hazai utazási irodák adtak el. Ezek az irodák az értékesítésből adódó bonuszok elmaradásával 100 mFt veszteséget kénytelenek elkönyvelni. A Malév űrt részben kitöltő fapados légitársaságok megjelenése pedig nem hoz túl nagy segítséget, mert ezen járatok utazóközönsége a szállásadók szempontjából minőségi romlást jelent, azaz a 4-5 csillagos szállodák vendégéjszakái csökkennek.
Vécsei Mihály a Malért elnöke röviden felvázolta, az egyesületük céljait és eddig elért eredményeit. A közösségi oldalak révén mintegy 15.000 fős támogatójuk van, és eddig nagyjából 800 korábbi Malév dolgozó, vagy alvállalkozó lett tagjuk, mintegy jelezve, hogy komolyabban is részt kívánnak venni egy új nemzeti légitársaság létrehozásában. Pozitív példaként említette, és ezúton köszönte meg, hogy pl. Pozsonyi László, egy USAban élő magánszemélytől 1.000,- $ felajánlás érkezett. Az egyesület célja, hogy összefogja ezt a szakmai bázis, kidolgozza az új légitársaság elindításához szükséges stratégiát, szakmai hátteret biztosítson, befektetőkkel és a kormányzati oldallal egyeztessen, azaz minden segítséget megadjon egy légitársaság elindításához.
A stratégia még kialakítás alatt van, de véleményük szerint legalább egy 4-5 gépes induló flotta kialakítása lenne szükséges, de akár több tízgépes társaság elindítása is szóba kerülhetne. Az új társaságnak egyelőre Blue Nose Air munkanevet adták, tehát egyelőre ez nem végleges. Újságírói kérdésre elmondták, hogy lehetőség lenne akár a Malév név megszerzésére az államtól, de azt is meg kell fontolni, hogy a jelenlegi helyzetben nem lenne-e célszerűbb egy másik név használatára. Itt konkrétan az merült fel, hogy egyrészt az angolszász és franci nyelvekben a mal-lal kezdődő szavak inkább negatív jelzőjűek, másrészt kérdés, hogy a csőd miatt ez a név mennyire hangzik most jól az utazóközönség számára.
Minisztérium felé múlthét csütörtökön postáztak egy levelet, melyben bemutatták szervezetüket, felajánlották együttműködésüket és szakmai segítségüket akár a kormányzati oldal, akár a befektetői oldal, akár a többi, szintén egy nemzeti légitársaság létrehozásáért küzdő szervezet részére, illetve sürgették a kormány által elmúlt két évben hangoztatott nemzeti összefogást. A levélre egyenlőre a minisztériumtól nem kaptak választ.
Elnök úr tájékoztatott arról komoly tárgyalások után sikerült a repülőgépek tulajdonosától, az ILFC-től megszerezniük egy korábbi Malév gép orrkúpját és ígéretük van egy függőleges vezérsík átadására is. (Feltételezhetően az Arizónában bontásra váró 600-asok darabjairól lenne szó. –szerk) Ezen darabokat reményeik szerint az új légitársaság irodájában állítanák majd ki.
Az egyesület a 2012. március 15-én ismét megnyíló Ferihegyi Repülőgép Emlékparkban március 30-án délután, a Malév megalakulásának 66. évfordulója alkalmából egy 2000 fő részére készített gulyással várja a Malév iránt elkötelezetteket egy vidám délutáni piknikre.