Boeing 747-8I típusú szélestörzsű utasszállító repülőgépek beszerzését fontolgatja a Hainan Airlines. Kína legnagyobb magántulajdonú légitársasága azonban cáfolja azokat a híreszteléseket miszerint a 747-8-asokat a folyamatos késedelemben lévő, már korábban megrendelt 787-es Dreamlinerek helyett vásárolnák – adta hírül az Air Transport World.
A Hainan Airlines, amelynek összesen 10 darab Boeing 787-8 repülőgépre szóló megrendelése van határozottan cáfolja azokat a híreszteléseket miszerint a Dreamlinerek gyártásában jelentkező késések miatt módosítanák rendelésüket és a kompozit anyagokból készülő szélestörzsű utasszállító helyett inkább a Boeing gyár legnagyobb típusából, a 747-8 Intercontinentalból rendelnének. Azt azonban elismerte a légitársaság, hogy valóban fontolóra vették a négyhajtóműves típus beszerzését.
A Hainan Airlines közleménye szerint, mivel a 787-esek folyamatos késése hatással van az üzemelésükre valóban fontolóra vették 747-8-asok rendelését, de 787-es rendelést nem fogják törölni – tette egyértelművé a kínai légitársaság.
Budapestre is közlekedtek volna a Hainan Airlines Boeing 787-esei?
A budapesti járatait március 2-án felfüggesztő Hainan tavaly decemberben hozta nyilvánosságra, hogy milyen fedélzeti kialakítással tervezi üzemeltetni Boeing 787-eseit. Az akkori bejelentésből kiderült, hogy a vállalat 2012 szeptemberére várta első Dreamlinerét, amely – akárcsak a többi megrendelt 9 gép – összesen 215 utast vehetne fedélzetére. 36 business és 179 túrista osztályú ülés elrendezésében. A Hainan alelnöke tavaly év végén azt nyilatkozta, hogy 787-eseiket európai és egyesült államokbeli útvonalakra tervezik szolgálatba állítani.
Hainan Airlines Boeing 787 Dreamliner számítógépes grafika (Készítette: ijsbeer – Cardatabase.net)
Az ügy kiindulópontja február 29-re vezethető vissza, amikor is a légitársaság vezetője egy pekingi nyilatkozatában úgy fogalmazott, hogy „ha az egy jó repülőgép (utalva a Boeing 747-8I-re) fontolóra vesszük annak beszerzését mivel a 787-es olyan sokára jön csak meg”. Az ATW megkeresésére a Boeing illetékes szóvivője úgy reagált az átadási késedelemmel kapcsolatos kérdésre, hogy „szorgalmasan dolgoznak, hogy átadhassák a repülőgépeket ügyfeleiknek”.
Dreamliner-késések: fogyatkozóban a kínai légitársaságok türelme
A kínai légitársaságok közül a China Southern Airlines lesz az első, amely üzembe állítja a Dreamlinert. A légitársaság várhatóan idén júliusban kaphatja meg első Boeing 787-esét, holott a Boeing gyárnak már tavaly decemberben át kellett volna adnia a repülőgépet. A China Southernnek, amely ugyancsak 10 Dreamlinert rendelt így összesen négy éves késést kell eltűrnie. A kínaiak türelme azonban fogyatkozik: a China Eastern Airlines volt az első, amely törölte 24 gépre szóló 787-es megrendelését, helyettük inkább 45 darab új generációs 737-eseket választva. A China Southern Airlines és az Air China egyelőre még kitartanak megrendeléseik mellett. Utóbbi légitársaság 15 Boeing 787-est rendelt.