Az atlatszo.hu birtokába került hivatalos levél szerint a kínai HNA Group, a Hainan Airlines anyacége már tavaly októberben lemondott a “Malév projektről” – ezt Adam Tan, a kínai óriáscég ügyvezető igazgatója írta meg Fellegi Tamás akkori nemzeti fejlesztési miniszternek.
A kínai HNA Group holding a Hainan Airlines kínai légitársaság anyacége, a HNA mögött pedig a Grand China Airlines Holding áll, amelyben Soros György magyar származású amerikai üzletembernek is tulajdonrésze van. Sokáig a Hainan számított a csőd szélén táncoló magyar nemzeti légitársaság legesélyesebb vevőjelöltjének – Ven Csia-Pao kínai miniszterelnök magyarországi látogatásának idején a Demján Sándor tulajdonában lévő Magyar Tőketársaság a HNA Grouppal írt alá stratégiai megállapodást arról, hogy Magyarországot a kínai kapcsolatok “európai kapujává” tennék.
Mindez visszaköszön az atlatszo.hu birtokába került hivatalos levélben, amelyet Adam Tan, a HNA Group ügyvezető igazgatója írt Fellegi Tamás akkori nemzeti fejlesztési miniszternek 2011. október 28-án. Tan emlékezteti Fellegit, hogy a “Malév projekt” azzal indult, hogy a magyar miniszterelnök hivatalos látogatást tett a HNA Group-nál. A magyar állam, a Demján-féle Magyar Tőketársaság és a kínai HNA Group akkoriban abban gondolkodtak ugyanis, hogy légitársaságot hoznak létre a növekvő kínai igények kiszolgálására Európa felé.
Ez a közös szándék azonban meghiúsult, pedig a kínai fél Tan állítása szerint jelentős befektetéseket eszközölt, például szerződtették Martin Gausst, a Malév korábbi vezérigazgatóját is. A levélben Tan hosszan sorolja a tervezett együttműködést gátló tényezőket, ilyen volt például hogy “nem tehettünk ajánlatot a Malév alkalmazottainak”, vagy hogy az állami támogatások, amelyekben korábban megegyeztek a magyar féllel, “érvénytelenné váltak az EU korlátozásai miatt”.
Tan szerint azonban végsősoron nem is ezek az akadályok hiúsították meg az együttműködést, hanem a közösen elképzelt üzleti terv “túlzott optimizmusa” és a csatlakozó járatok veszteségessége, amelyek összességében “Demján úrral és jómagammal is beláttatták, hogy elviselhetetlenek a Budapest, mint Európa kapuja projekt költségei és kockázatai”. Ezért Adam Tan sajnálattal tájékoztatta Fellegit, hogy a továbbiakban a kínai fél nem kíván részt venni a Malév átszervezésére irányuló erőfeszítéseiben.
Forrás: atlatszo.hu