A szárnyrepedésben érintett Airbus A380 típusú utasszállító repülőgépek ellenőrzését rendelte el az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség, az EASA. Az ellenőrzés a jelenlegi A380-as flotta csaknem egyharmadát érinti. A vizsgálat lefolytatása alatt a típus üzemeltetése nem kerül felfüggesztésre – adta hírül a Reuters hírügynökség.
Mint arról korábban beszámoltunk, a 2010-ben hajtóműrobbanás miatt kényszerleszállást végrehajtó Qantas A380-as javítása közben a mérnökök kisebb, a robbanástól független szárnyrepedéseket fedeztek fel a légitársaság VH-OQA lajstromú repülőgépén, amelyet követően az ausztrálok azonnali ellenőrző-vizsgálatot sürgettek a gyártónál. Az Airbus sietett megnyugtatni a kedélyeket és a repülés biztonságát nem befolyásoló jelenségként értékelte a problémát.
Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) azonban részletes vizsgálat lefolytatására készül az először a Qantas gépnél felfedezett apróbb szárnyrepedések ügyében. Azóta ugyanis újabb repedések is felfedezésre kerültek a szárnyfelület más részén. A repedéseket az Airbus a gyártás közbeni, a szegecseknél jelentkező – előre nem tervezett – túlterheléssel magyarázza.
A legfrissebb hírek szerint 20 korai-átadású repülőgépet érintene az EASA által elrendelt vizsgálat. A Flightglobal.com információi szerint 10 Singapore Airlines, 7 Emirates, 1 Air France és 2 Airbus tesztrepülőgépet érintenek az ellenőrzések.
A Reuters információi szerint a vizsgálat gépenként legfeljebb 24 órát vesz igénybe. A típus üzemeltetésének felfüggesztése nem indokolt. Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) ugyanakkor olyan utasítást adott ki, hogy az üzemeltetők alapos szemrevételezéssel ellenőrizzék repülőgépeiket és jelentsék eredményeiket az Airbus számára.
Azokon az Airbus A380-asokon, amelyek már több, mint 1800 járatot teljesítettek négy napon belül, míg, amelyek csak 1300 járat teljesítésén vannak túl hat héten belül kell elvégezni az EASA által meghatározott és január 24-én hatályba lépő direktíva szerinti ellenőrző-vizsgálatot.
Az Airbus, amely szorosan együttműködve az Európai Repülésbiztonsági Ügynökséggel dolgozza ki és hajtja végre a vizsgálati eljárásrendet fontosnak tartja leszögezni, hogy a felmerült probléma nem jelent veszélyt a repülés biztonságára, ugyanakkor azt is elismeri, hogy a biztonság érdekében az érintett alkatrészeket ki fogják cserélni.
Forrás: Reuters, Flightglobal (2012. január 20.) / Fotó: Airbus