A világon elsőként az Air France 1 óra 20 perces repülőútja Toulouse-Blagnac és Párizs-Orly között a világ legalacsonyabb széndioxid-kibocsátású járata volt. Ennek érdekében az Air France mindent megtett a zajszint és a széndioxid-kibocsátás csökkentése terén:
– fenntartható üzemanyagok 50%-os keverékét használták,
– optimalizált repülési eljárásokat alkalmaztak,
– csökkentették a tömeget a fedélzeten.

Ez a kereskedelmi járat a társaság ambiciózus programjának része, hogy hozzájáruljon a klímaváltozás megfékezéséhez.

Az innovatív projekt során alkalmazták az Air France kezdeményezéseit a fenntartható fejlődés terén. A teljesen optimalizált járat is bizonyítja, hogy a Társaság célja a légiszállítás fejlesztésének és a széndioxid-kibocsátás csökkentésének összehangolása.

Az Air France elkötelezettsége, hogy az üzleti tevékenységét fenntartható és felelős módon végezze. Ez alapvető fontosságú a vállalati célok között, és jelzi az Air France társadalmi felelősségvállalását és elkötelezettségét az érintett felekkel szemben.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Fenntartható üzemanyagok 50%-os keverékének használata

A hagyományos kerozin és hidrogénezett elhasznált növényi olajból készült biokerozin használatával az Air France AF6129-es járata a repülőgépek legfontosabb széndioxid-forrását csökkentette. A járat során keletkező emisszió értéke 54 g CO2/utas-km volt, ami fele a hagyományos járatok emisszióinak.

A felhasznált bio-üzemanyag egy megújuló, fenntartható energiaforrás, ami nem rendelkezik a mezőgazdasági biomassza használatához kapcsolódó környezeti és társadalmi hatással: az elhasznált növényi olajból készült bio-üzemanyag előállítása nem történik az élelmiszer-termelés kiszorításának kárára, és nem csökkenti a vízi erőforrásokat. Ezen típusú bio-üzemanyag használatát az Amerikai Anyagvizsgálati Társaság (ASTM), a tervezeteket és műszaki szabványokat kibocsátó szabványügyi intézet is elismerte 2011 nyarán.

A teljes életciklusa alatt az emissziók 80%-os csökkenése történik.

Az A321-es repülőgép meghajtását biztosító kerozint az Airbus szolgáltatta, és ez biztosította az üzemanyag megfelelő minőségét a Toulouse-ba való kiszállítástól a repülőgép feltöltéséig.

Az Air France már több éve aktívan részt vesz a fenntartható bio-üzemanyagok fejlesztésében. 2008. szeptember 25-én a Társaság egy fenntartható bio-üzemanyag chartát írt alá, amit nem-kormányzati szervezetekkel, mint a WWF és a Természetes Erőforrások Védelmi Tanácsa (NRDC) állítottak össze. Az Air France KLM ugyanakkor részt vesz a Fenntartható Bio-üzemanyag Kerekasztal (RSB) által végzett kutatásban is, aminek fenntarthatósági kritériumait 2011 júliusában az Európai Bizottság is elismerte.

Öko-repülés és a járat optimalizálása

Az üzemanyag-fogyasztás és a széndioxid-kibocsátás csökkentésére maximális repülésbiztonság mellett az Air France pilótái a légiforgalmi irányítással együttműködve a leginkább üzemanyag-hatékony eljárásokat alkalmazták a repülőút minden szakaszában.
Összesen 11 000 tonna széndioxidot lehetne megtakarítani, ha az összes Toulouse-i ingajárat esetén ezeket az öko-repülési eljárásokat alkalmaznák.

A földön alkalmazott eljárások:
• Villamos meghajtású generátorok alkalmazása ajánlott a repülőgép és a klímaberendezés áramellátására a kerozint égető belső égésű motorok használata helyett.
• A földet érés utáni gurulást a két motor közül az egyik leállításával kell végezni. Az egyetlen motorral történő gurulást alkalmazza naponta a Párizs-Charles de Gaulle és Rárizs-Orly repülőgépre leszálló összes repülőgép, hogy üzemanyagot takarítsanak meg.

A repülés során alkalmazott eljárások:
• Az emelkedés és ereszkedés szakaszokat folyamatosan hajtják végre, vagyis az emelkedés és ereszkedés során nem alkalmaznak vízszintes repülési szakaszokat, ami a zaj és emissziók növekedésével járna. Korábban az Air France kiterjedt együttműködést folytatott ezen eljárások értékelése és alkalmazása céljából a DGAC francia polgári légiközlekedési hatósággal, és ezeket alkalmazza, ha a légiforgalmi irányítók ezt engedélyezik a légtér telítettségétől függően.
• Optimalizálták a repülőgép pályagörbéjét, hogy a lehető legrövidebb repülési útvonalat járják be a leginkább gazdaságos utazási magasságon. Az optimális utazási magasság és sebesség folyamatos keresése üzemanyag-megtakarítást eredményez, és így sikerült 10% üzemanyagot megtakarítani ezen a repülőúton egy hagyományos járathoz képest.
Az első teljesen optimalizált 2010. április 6-i transzatlanti járat óta az emissziók és zajszint csökkentése céljából az Air France naponta indít optimalizált transzatlanti járatokat. New York-JFK és Párizs-Charles de Gaulle között is ilyen járat üzemel Airbus A380-as repülőgéppel. Minden ilyen repülőút során az Air France 3 és 5 tonna közötti széndioxid-kibocsátás csökkenést ér el a repülés minden szakaszának optimalizálásával a légiforgalmi irányítással együttműködve.

A pályagörbe optimalizálásával a széndioxid-kibocsátás 10%-os csökkenését lehet elérni egy hagyományos járathoz képest.

Optimum cruising altitude – Optimális repülési magasság
Optimised flight path – Optimalizált repülési pályagörge
Traditional flight path – Hagyományos repüléis pályagörbe
Continuous descent – Folyamatos leereszkedés
300 kg less CO2 – 300 kg-mal kevesebb széndioxid

Tömegcsökkentés a fedélzeten

A repülőgép tömegének csökkentése elsőrendű fontosságú feladat minden területen: egy kg tömegcsökkentés 80 tonna CO2 megtakarítást jelent évente.

A teljesen optimalizált Toulouse-Párizs járaton alkalmazott repülőgépet új ülésekkel szerelték fel, amik könnyebbek és kényelmesebbek is, mint a Társaság összes többi rövidtávú járatának ülései. A hagyományos székeknél 40%-kal könnyebb székek a kényelem és környezetbarát jelleg ötvözetei. A nagyobb lábtér biztosítása mellett az ülések 1700 tonna repülőgép-üzemanyag megtakarítását eredményeznek évente.

Az ülések mellett az összes belső berendezést megvizsgálták, beleértve a felszolgáló berendezéseket (tartályok, kocsik, tárolás), és ezek tömegét átlagosan 15%-kal csökkentették évente 2006. és 2012. között.

Tömegcsökkentés a rövidtávú repülőgépeken


Trolley – Kocsi
Short-haul seat – Székek a rövidtávú járatokon
Carpet – Szőnyeg
Boards – Szállítódobozok
Replacing paper documentation by a computer – Papíralapú dokumentumok digitális formátummal való helyettesítése

Folyamatos fejlesztések az Air France flottájában

Az Air France hosszútávú ambiciózus programot alkalmaz a repülőgépei energiahatékonyságának javítására.

A flotta korszerűsítése az Air France egyik prioritását képezi. A 8,9 éves átlagéletkorú hosszútávú flottával és 9,5 éves átlagéletkorú középtávú flottával a Társaság Európa egyik legmodernebb és leginkább racionalizált flottáját üzemelteti. Az Air France KLM csoport egy hosszútávú flotta felújítási stratégiát alkalmaz, amit a 110 új hosszútávú repülőgép 2011. szeptemberi megrendelése is példáz.

Ezek a repülőgépek 2016-ban lépnek jövedelmező szolgálatba, és az üzemanyag-fogyasztás több mint 15%-os csökkenését eredményezik, valamint a zajkibocsátás és emissziók csökkenését is.

© AIRportal.hu - kép

Kövess minket a Google Newson, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Kövess minket a Google News hírfolyamban!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!