Közel tízezer négyzetméteres, új irányító központtal és a legmodernebb technológiával fejleszti a hazai légi közlekedés infrastruktúráját a magyar légiforgalmi szolgálat. A beruházás összértéke eléri a 11 milliárd forintot, amelynek több mint 80 százalékát, közel 9,4 milliárd forintot a HungaroControl Zrt. saját maga, saját forrásaiból finanszíroz.
A fennmaradó 1,6 milliárd forintot az Európai Unió a Transzeurópai Hálózatfejlesztési Terv keretében biztosítja. A 2012 szeptemberében üzembe lépő létesítmény révén műszaki-technológiai szintjét tekintve a HungaroControl lesz a régió egyik élenjáró légiforgalmi szolgálata. A közép-európai térség légi navigációjának versenyképességét is növelő beruházás alapkövét március 28-án dr. Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár, Schváb Zoltán közlekedésért felelős helyettes államtitkár, Szepessy Kornél, a HungaroControl elnök-vezérigazgatója és Ughy Attila XVIII. kerületi polgármester helyezte el Budapesten.
A tavalyi évben 9,49 millió járat, forgalmasabb napokon 28 ezer repülőgép közlekedett Európa felett, és mértékadó prognózisok szerint ez a szám húsz éven belül akár a duplájára is növekedhet. Ez óriási kihívások elé állítja majd a kontinens légiforgalmi iparágát, amely hatékonyságában jelenleg messze elmarad az Egyesült Államok mögött. A forgalomnövekedés miatt bekövetkező torlódások és késések évi mintegy 1 milliárd euró többletköltséget jelentenek főként a légitársaságoknak és az utasoknak, nem beszélve a környezetben okozott károkról.
„A kapacitások jobb kihasználása és a hatékonyság növelése csak folyamatos fejlesztéssel érhető el. A HungaroControl beruházási programja példaértékű más országok számára is, mert amellett, hogy felkészül a növekvő igények legmagasabb szintű kiszolgálására, fokozza a közép-európai légi forgalmi irányítás teljesítményét is” – értékelte a fejlesztést dr. Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár. „Szakmai tudása, technológiai előnye és aktív stratégiája képessé teszi a HungaroControlt arra, hogy térségünk egyik vezető légi navigációs szolgálata legyen” – tette hozzá az alapkőletétel alkalmából rendezett ünnepségen az építkezést felügyelő Schváb Zoltán helyettes államtitkár.
„A HungaroControl már most megfelel azoknak a 2014-re meghatározott teljesítménycéloknak, amelyek révén az Európai Unió a kontinens légiforgalmi irányításának versenyképességét kívánja fokozni. A magyar légiforgalmi szolgálat gyakorlatilag nulla másodperc késést okoz a légitársaságoknak és az utasoknak, díjtételei pedig több mint 30 százalékkal alacsonyabbak az európai átlagnál. Ám a légi közlekedés gyors fejlődése miatt már most komoly fejlesztésekre, beruházásokra van szükség ahhoz, hogy tartani tudjuk szolgáltatásaink magas színvonalát. A HungaroControl ezt felismerve indította el az ANS III. elnevezésű, összesen 11 milliárd forint értékű szolgáltatásfejlesztési programját, több mint 80 százalékát, vagyis 9,4 milliárd forintot saját forrásaiból fedez, és amelyet az Európai Unió a Transzeurópai Hálózatfejlesztési Terv keretében közel 6 millió euróval, azaz 1,6 milliárd forinttal támogat” – ismertette a beruházás hátterét Szepessy Kornél, a HungaroControl elnök-vezérigazgatója.
Ughy Attila, Budapest XVIII. kerületének polgármestere is üdvözölte a HungaroControl nagyszabású terveit: „Az, hogy ismét a kerületet választotta beruházása helyszínéül a cég, azt jelenti számunkra: otthonra találtak nálunk.”
A beruházás első lépéseként felépítenek egy közel tízezer négyzetméter alapterületű, háromemeletes, új légiforgalmi irányító központot, amit korszerű, IP alapú kommunikációs rendszerekkel szerelnek fel. A második lépcsőben kerül sor a mostani hardver eszközök lecserélésére, a szoftverek frissítésére, a jelenleg is világszínvonalú MATIAS légi navigációs rendszer továbbfejlesztésére. Az új irányító központban várhatóan 2012 szeptemberében kezdődhet meg a munka.
A jelenlegi, megüresedő irányító központban a HungaroControl egyedülálló légi navigációs tudásközpontot hoz létre, a régió egyetlen olyan centrumát, ahol valós adatok alapján, az irányító teremmel azonos technológiai környezetben modellezhető bármilyen légtérbeli esemény. Itt kap majd helyet az oktatási célokat szolgáló, háromdimenziós toronyszimulátor is, amelyet a HungaroControl szintén továbbfejleszt, hogy a mostani 180 fokos látószög helyett a repülőtéri környezetet teljesen valósághű, 360 fokos panorámaképen jelenítse meg.