Negyvenmillió eurós, vagyis tízmilliárd forintos repülőgépvásárlást, esetleg a Malév, illetve az OTP és a Mol által használt légi jármű több százmillió forintos bérlését fontolgatja a kormány – derül ki a hvg.hu birtokába került dokumentumból. A szándékot azzal indokolják, hogy „spórolni kell” az idei uniós feladatokkal kapcsolatos utazások költségein – írja a HVG.
Az idén február 11-én megtartott kormányülésen Előterjesztés egyes állami protokollfeladatok és nemzetközi kötelezettségek elősegítésével kapcsolatos kérdésekről címmel szerepelt az állami protokollcélokat szolgáló repülőgép megvásárlásának vagy bérlésének terve.
Ez annak kapcsán merült fel, hogy – mint írják a dokumentumban – „a magyar EU-elnökség, majd az azt követő lengyel elnökségi időszak alatt jelentősen emelkedik a közjogi méltóságok és a kormánytagok külföldi utazásainak száma. Egy folyamatosan rendelkezésre álló repülőgéppel a fenti utazások költséghatékonyabbá válnak, az eseményekhez történő pontos időzítés miatt minimalizálhatóak a járulékos költségek.” Hozzáteszik: „a kormánygép használata – amennyiben annak kapacitása lehetővé teszi – az EU-elnökségi vidéki helyszínekre történő delegációk eljuttatását (Debrecen, Balatonfüred) is megoldaná”.
A HVG cikke szerint a repülőgép „beszerzésére” három variáció szerepel az előterjesztésben. Az egyik szerint a Malév tulajdonában lévő, jelenleg használaton kívüli Bombardier CRJ-200-at vennék igénybe. Ez a gép 48 fő szállítására alkalmas. A nyolc éves légi jármű jelenleg a Budapesti Nemzetközi Repülőtér hangárában parkol. A Bombardier-n a „megfelelő javítások legfeljebb 6-8 hét alatt elvégezhetőek, összköltségük körülbelül 240 millió forint”. Emellett a működésnek is vannak kiadásai, ami Budapest-Brüsszel viszonylatban 3 millió forintra tehető. Az anyagiakat a központi költségvetés terhére számolnák el a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.-n keresztül.
Az előterjesztésben szereplő „B” változat egy magántulajdonú repülőgép bérlése. Az ad hoc bérlést valamelyik nemzetközi cégtől, például a Netjets-től drágának tartják, mivel a szolgáltatás ára 4500 euró/órától 500 ezer euró/óráig terjedhet. Lehetőségként még felvetették a TriGránit Ferihegyen állomásozó, 14 ember szállítására alkalmas Gulfstream V típusú gépének vagy az Air-Invest Kft. Falcon 900-ának bérlését. Az utóbbi légi járművet, amelynek a „társtulajdonosa a Mol, és az OTP használja”, állami vezetők már többször igénybe vették, és jelenleg is leköthet rá a kormány meghatározott éves órakeretet. A kiadások ebben az esetben az óránkénti díjból – 6-7000 euró –, a személyzet szállás- és egyéb költségeiből tevődnek össze. (Az OTP-Mol gépet nemcsak Orbán Viktor, hanem Gyurcsány Ferenc is igénybe vette utazásaihoz – a szerk.)
Ugyanakkor ennek a gépnek a használatát – mint arra az előterjesztés készítői felhívták a figyelmet – minden esetben „polemizáló sajtómegjelenés követte”. E változatot egyébként is költségesebbnek találták az „A” tervnél, azzal együtt, hogy a légi jármű nagyobb delegációk utaztatására nem alkalmas. Hátrány még, hogy „igénybevételét korlátozza tulajdonosainak fennálló használati joga és üzleti érdeke”, ami állandó egyeztetéseket igényel.
Harmadik lehetőségként a kormány új vagy használt repülőgépet venne, illetve lízingelne a kormánytagok utaztatásához. Az erre a célra alkalmasnak tartott Falcon 900 gép 40 millió euróba, vagyis mintegy 10 milliárd forintba kerül. Hangsúlyozzák, hogy a gép működtethető lenne a Malév személyzetével is, illetve, hogy az elhelyezését meg tudnák oldani – bérleti díj ellenében – a Budapesti Nemzetközi Repülőtéren.
A felsorolt elgondolások közül az előterjesztés készítői a Malév Bombardier CRJ-200-ának igénybevételét javasolják az állami protokollcélokra áll a HVG cikkében.
Forrás és további részletek: http://hvg.hu/itthon/20110224_orban_rep … anak/print