Megerősítette piacvezető pozícióját az ATR a maximum 90 fős turbólégcsavaros repülőgépek szegmensében 2017-ben.
A francia-olasz, részben az Airbus tulajdonában működő regionális, turbólégcsavaros repülőgépeket gyártó ATR 80 (78!) példányt adott át tavaly.
Ebből hetven darab új ATR 72-600-as és nyolc ATR 42-600-as volt, ezen felül pedig két darab már használt, de felújított ATR-t adtak még át.
A dél-franciaországi Toulouse-ban működő repülőgépgyártó 2017-ben 113 darab repülőgépre szerzett kötelező érvényű, plusz 40 darabra opciós megrendelést. A 2016-ban eladott 36 darab repülőgéphez képest ez jelentős fejlődést mutat. Az ATR ezzel a teljesítményével ismét első helyezést ért el a maximum 90 utas szállítására képes, regionális turbólégcsavaros repülőgépek kategóriájában.
Az ATR jelenlegi megrendelésállománya mintegy három évre előre köti le a gyártósorok kapacitásait.
A gyártó éves bevétele 1,8 milliárd amerikai dollár volt, amely cég 35 éves történetében az egyik legjobbnak számít.
Amint korábban megírtuk, az ATR abban bízik, hogy a világban tapasztalható gazdasági fellendülés és a növekvő olajárak meghozzák a kedvét az üzemeltetőknek ahhoz, hogy többet rendeljenek a rövid repülőutakon rendkívül jó gazdasági mutatók mellett üzemeltethető 42-78 utas szállítására képes repülőgépekből.
Ugyanakkor a rivális Q400-asokat gyártó kanadai Bombardiert korábban azzal vádolták a franciák (a brazil Embraerrel karöltve), hogy a C Series jetek gyártására kapott állami támogatások közvetetten a turbó légcsavaros repülőgépek piacára is torzító hatással lehetnek, ami a Q400-asok árazásában nyilvánulhat meg.
Egyre inkább konkurencia a Bombardier C Series és hamarosan az Embraer E2 család is
A turbólégcsavaros repülőgépek piacán kialakult status quo-t alaposan felforgathatja a 2015-ben forgalomba állt C Series és az idén kereskedelmi forgalomba álló Embraer E190-E2 típuscsalád, így ezek az ATR piaci pozíciójára is komoly veszélyt jelenthetnek a következő években.
Az új generációs hajtóművekkel felszerelt jetek egy ülésre vetített üzemeltetési költségei jóval alacsonyabbak a korábbi generációs repülőgépeknél, így néhány üzemeltető akár dönthet a sugárhajtású modellek mellett, a hasonló befogadóképességű turbólégcsavaros repülőgépek helyett.
Az ATR-t 1981-ben alapították, a gyártó azóta több, mint 1700 darab repülőgépet értékesített. Az ATR repülőgépek a világ közel 100 országában, mintegy 200 üzemeltetőnél teljesítenek szolgálatot. A toulouse-i központú gyár 50-50%-ban az Airbus és az olasz Leonardo tulajdona.