Kép - AIRportal.hu Budapest Ferihegy Airport (BUD/LHBP)

BUDAPEST, 2008. október 10. – Nem vezetett eredményre a több mint három hónapos tárgyalássorozat, amelyet a Budapest Airport (BA) kezdeményezett a ferihegyi érdekképviseletekkel a Kollektív Szerződés (KSZ) átalakításáról. A Budapest Airport ma este átadta a társaság szakszervezeteinek a Kollektív Szerződés felmondásáról szóló értesítést. A felmondás szabályai szerint a KSZ még három hónapig, azaz 2009. január 10-ig hatályban marad.

A BA vezetése mindent megtesz annak érdekében, hogy a határidő lejárta előtt megszülessen egy új, rugalmas, a munkavállalók és a vállalat érdekét, valamint a repülőtér hosszú távú versenyképességét egyformán szolgáló Kollektív Szerződés, ezért folytatni kívánja a konzultációt az érdekképviseletekkel.

A BA még június végén kezdeményezte az érdekképviseletekkel a KSZ módosításáról szóló tárgyalásokat, mert a vállalatnak korszerű működési alapdokumentumra van szüksége, amellyel képes a változó piaci igényekre reagálni és állni tudja a versenyt a konkurens repülőterekkel.

A módosítással a BA újra kívánta gondolni a repülőtéri munkaszervezés egészét, beleértve a munkarendeket és a munkaidőkereteket. Új pótlékrendszert vezetett volna be és új alapokra kívánta helyezni a szakszervezetekkel való együttműködést is, különös tekintettel az esetleges sztrájkok kezelésére.

A most felmondott KSZ megkötötte a munkáltató kezét és nagyon nehézzé és pazarlóvá tette a ferihegyi repülőtér üzemeltetését. A jelenlegi szabályozás nincs összhangban az iparág jelen követelményeivel. Nem gyakorlatias és sokszor ésszerűtlen szervezést követel meg a munkáltatótól. Olyan kőbe vésett, rugalmatlan szabályozások kötik gúzsba a repülőtér működtetését, amelyek jelentősen növelik a BA költségeit, ez pedig a versenyképesség fokozatos elveszítéséhez vezet.
Jost Lammers, a BA vezérigazgatója elmondta: „A magyar főváros repülőterének eredményessége csak a régi struktúrák megváltoztatásával lehetséges. Rugalmasabb, a mai piaci viszonyokhoz alkalmazkodó keretrendszert céloztunk meg. Nehéz helyzetben van a légiközlekedési iparág és a Budapest Airport is nagyon erős versenyben van Prágával, Béccsel. Ha nem lépünk most, lemaradhatunk, és a légitársaságok Budapest helyett más repülőteret választanak. Ez pedig hosszú távon valamennyiünk munkahelyét, sőt a magyar gazdaság egészét is veszélyeztetheti.”

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A felmondási idő után a Munka Törvénykönyvének rendelkezései az irányadóak. A jelenlegi Kollektív Szerződés felmondása nem érinti a 2005-ben közösen kialakított szociális juttatások rendszerét, így például változatlan marad a cafeteria. Ezekről a BA külön megállapodást kíván kötni az érdekképviseletekkel.

A ma felmondott KSZ 2005-ben, a privatizációra való felkészülés idején született, amikor a repülőtér értékesítése és nem a hosszú távú sikeres üzemelés volt a legfontosabb szempont. Ferihegy akkor egy privatizáció előtt álló, állami nagyvállalat volt – most egy válsággal küzdő légügyi iparág a háttér, és a BA-nak egy korszerű magánvállalatként helyt állnia, éles versenyben.

Kapcsolódó linkek: www.bud.hu

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!