A Cessna népszerű Grand Caravan típusát is hidrogén-elektromos meghajtással szeretné ellátni a ZeroAvia vállalat.
Sikeresen lezárultak a tárgyalások a Textron Aviation és a ZeroAvia között, így hamarosan megkezdődhet a karbonkibocsátás-mentes hajtáslánc kifejlesztése a Cessna 208B típushoz.
Ráadásul a program részeként nemcsak az új, hanem a már korábban legyártott példányok esetében is elérhetővé válik a környezetbarát erőforrás beépítése.
A ZA600-as hajtáslánc hidrogéntartályait a szárnyak alatt helyezik majd el, így nem az utas-, illetve raktérből vesz el értékes helyet.
A vállalat 600 kW-os erőforrásának tanúsítását 2025 elejére várják, amely után ügyfeleik is megkaphatják első, karbonsemleges repülőgépeiket.
A Textron Aviation, mint a Cessna tulajdonosa, a projekt sikeréhez különféle adatokkal, mérnöki segítséggel és a tanúsítási folyamat támogatásával járul majd hozzá.
A Grand Caravanból több, mint 2400 példányt adtak már át, így a ZeroAvia hatalmas potenciált látott a kibocsátásmentesítésében. Ez részben már be is jött a gyártónak, hiszen több üzemeltetővel és lízingcéggel sikerült megállapodást kötni a hidrogén-elektromos átalakításról.
A ZeroAvia fejlesztési részlege eközben jól halad a Dornier 228-as repülőgépre szánt programmal is, az első repülésre néhány héten belül sor kerülhet. A gurulási próbákat már meg is kezdték az angliai Cotswold repülőterén.
A vállalat jelenleg a kisebb, 9-19 üléses repülőgépek piacára fókuszál, amelyet majd a ZA600-as hajtómű szolgál ki. Eközben megkezdődött a 2-5 MW teljesítményű ZA2000-es fejlesztése is, amely már 40-80 fős típusokat is levegőbe emelhet.