Az amerikai közigazgatás finanszírozási hiány miatti részleges leállása a Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) szervezeteit is elérte. Több ezer dolgozót kellett kényszerszabadságra küldeni, és leállt a légiforgalmi irányítókat képző akadémia is.

Forrás: TSA

Az amerikai elnök a kongresszussal folytatott vitája tovább húzódik, mint azt a legtöbben várták, a pénzhiány pedig már minden állami szervezetnél, így az FAA-nél is gondokat okoz.

A fennakadások sora december 22-én vette kezdetét, amikor tizennyolcezer dolgozót kellett kényszerszabadságra küldeni, az engedélyek kiadását végzők egy részétől a szabályokat, rendeleteket alkotó osztályokig minden szakterületről.

Ők nagy eséllyel utólag sem kapják meg bérüket erre az időszakra, nagyobb gond lehet azonban, hogy a pillanatnyilag dolgozó alkalmazottak sem kapják meg a fizetésüket a megszokott rendben, hanem utólagos finanszírozásban, a közigazgatás helyreállása után juthatnak majd hozzá.

Ebbe a helyzetbe kerültek a repülőterek biztonsági ellenőrző pontjain az ellenőrzést végző, a Közlekedésbiztonsági Hivatal (TSA) alá tartozó tisztek is, bár a dolgozói állomány egyelőre, ha nem is a szokott módon, de képes ellátni feladatát.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A TSA közlése szerint csak kicsivel hosszabb sorokra kell számítani a biztonsági ellenőrzésnél, az átlagos várakozási idő 30 perc.

Az állomány tagjai azonban érthető okokból nem szeretnének fizetés nélkül dolgozni, ezért egyre többen jelentenek beteget, ez pedig előbb-utóbb komoly fennakadásokhoz vezethet, amennyiben egyszeri forrásjuttatással, vagy a közigazgatás finanszírozásának helyreállításával nem fizetik ki a munkavállalókat.

Szintén bajba került az FAA légiforgalmi irányítók képzését végző, Oklahomában működő akadémiája, a kényszerszabadságolások miatt kevés az oktató.

Az irányítóképzésben főleg a nemrég indult tanfolyamok sorsa kérdéses, a csúszások mellett előfordulhat, hogy néhányat törölni kell.

Ez pedig már rövid távon is tovább ronthatja az USA légiforgalmi irányításának amúgy is  emberhiányos helyzetét, erre figyelmeztet a szakmai szervezet, a NATCA.

Szerintük az aktív irányítóknak már most jóval többet kell szolgálatban lenniük, és így túlórázniuk annak érdekében, hogy el tudják látni a rendszerből hiányzó, az elmúlt években távozott kollégáik feladatát.

Az újoncok képzése pedig időigényes folyamat, ugyanis amikor elvégzik az akadémiát, még nem számítanak teljes értékű, úgynevezett CPC irányítónak, ehhez a minősítéshez meg kell szerezniük a kellő tapasztalatot, ami egyéntől és oktatói megítéléstől függően hónapokat, de akár éveket is igénybe vehet.

Az elmúlt hat évben a nyugdíjazások és a lassú utánpótlás miatt 10 százalékkal kevesebb lett a CPC, és a megmaradt állomány 18 százaléka is elérte már a nyugdíjkorhatárt – írja az ATW Online.

A mostani akadályok ezen felül is visszavetik a tervezett képzések ütemét, ami néhány éves távlatban további problémákat generálhat.

A legnagyobb amerikai pilótaszakszervezet, az ALPA elnöke, Joe De Pete pedig arra figyelmeztet, hogy a finanszírozás hiánya a biztonság rovására is mehet.

A jelenlegi állapotok közepette ugyanis az FAA nem tudja megfelelően felügyelni a légitársaságokat és a repülőgépgyártókat a testület szerint.

Emellett a csúcsra járatott légtérmenedzsment-rendszerben sincs elég dolgozó, és ha a leállás tovább gyűrűzik, akkor még ennél is nagyobb, országos szintű problémák állhatnak elő.

Például, ha egy légiforgalmi iránytót túl hosszú időre kell szabadságra küldeni, kieshet a gyakorlatból, emiatt felfrissitő tréningre kell menjen, aminek idejére szintén kiesik az aktív szolgálatból.

Az ALPA elnöke szerint az FAA-nek és szervezeteinek rendkívüli pénzforrásokat kellene biztosítani, hogy működését a mostani szintről még viszonylag könnyen vissza tudja terelni a szokott kerékvágásba.