A legújabb hajtómű opciókkal kínált Airbusok közül, az úgynevezett NEO-szériából válogat flottamodernizációs programja megvalósításához a TAP Portugal. A portugál légitársaság új tulajdonosai az A330neo és az A321neoLR típusaival tervezik a jövőt.
Veszteséggel zárt 2014-ben a TAP
Három kérője van a TAP Portugalnak
Közelebbi részletek láttak napvilágot a TAP Portugal leendő új többségi tulajdonosának, a Gateway konzorciumnak a flottafejlesztési terveiről. A brazil Azul légitársaság alapítója, David Neeleman és a portugál nagytőkés, Humberto Pedrosa által jegyzett csoportosulás, amelyet a portugál kormányzat június elején hirdetett ki a légitársaság privatizációs tenderének győzteseként a vadonatúj gépek beszerzése mellett egy átfogó kabinfelújító programot is indít a meglévő gépek fedélzeti szolgáltatásainak versenyképesebbé tétele érdekében.
David Neeleman, akinek szakmai tapasztalatai nemcsak az Azul, hanem az amerikai JetBlue légitársaság létrehozásán is alapulnak már a privatizációs eljárás során egyértelművé tette, hogy jelentős bővítésre készülnek, több mint 50 új gépet hozva a portugál flottának. Június 24-én a légitársaság adás-vételi papírjainak aláíró ceremóniáján immáron az is kiderült, egész pontosan mely típusokban gondolkodnak. Méghozzá a közeljövőt tekintve, ugyanis az újonnan kiszemelt gépek közül az A330neo-t 2017, az A321neoLR-t pedig 2019 végén állítanák szolgálatba.
A megnövelt hatótávú, ezért tengerentúli járatok teljesítésére is alkalmas A321neoLR az újonnan érkező gépek közül fontos szerephez juthat, mivel az új vezetés ideális választásnak tartja a lisszaboni bázisrepülőtérről jó néhány amerikai és egy-két közelebb eső brazíliai járat kiszolgálásához is. Az új tulajdonos egyébként tíz egyesült államokbeli és nyolc-tíz brazíliai új úti céllal számol az útvonalhálózati expanziós stratégiájában. Az A330neo, mint a szélestörzsű A330-as típuscsalád legújabb, továbbfejlesztett szériája az igazán nagy teljesítményt, utaskapacitást és hatótávot igénylő útvonalakon hozna frissítést. Különösen, hogy a hírek szerint Neeleman és Pedrosa párosa a hosszított törzsű, a mai A330-300-ason alapuló A330-900neo-t szemelte ki.
Miután a TAP gépparkja kizárólag Airbus típusokból áll kézenfekvő választásnak ígérkezik az európai gyártó termékeiből választani, ezzel is fenntartva a költséghatékonyabban üzemeltethető homogén flottastruktúrát. Neeleman nyilatkozatait alapul véve 14 A330neo és 39 A320neo típus van tervben, ami azt jelenti, hogy nemcsak A321neoLR-kre lehet számítani, hanem a rövid-, és középhatótávú útvonalakra megfelelő hagyományos verziókra is.
Nem lesz A350XWB, helyette jön az A330neo
Emlékezetes, hogy a TAP még állami tulajdonlása idején 12 darab A350-900XWB Airbusra kötött megrendelési szerződést, és a légitársaság sokáig büszke is volt rá, hogy Európában a vadonatúj, kompozit generációt képviselő típus első üzemeltetőinek egyike lesz. Neeleman azonban nem tartja kivitelezhetőnek a gépbeszerzést, ezért az A330neo-kat valójában az A350-esek helyébe szeretnék.
Ezzel viszont a TAP lehet az A330neo első európai üzemeltetője. A gyártó részéről 2017 végére ígért, eddig összesen 145 darab megrendelést szerzett típusnak egyelőre ugyanis nincs európai légitársasági ügyfele, akárcsak az A321neoLR-nek, amelynek egyetlen biztos vevője a kazah Air Astana.