A légitársaságok az elmúlt időszakban bár növekvő költségekről számoltak be, az árrés nem változott jelentősen, mert a prémium utasokkal fizettették ki az egyre nagyobb költségeket.
A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) legfrissebb elemzésében mutatott rá, hogy a légitársaságok profittermelő képessége kis mértékben még javult is júniusban az előző évihez képest, pedig a kerozin ára már a 90 dollárt nyaldossa, 55 százalékkal kerül többe egy hordó fekete arany, mint egy évvel korábban.
A befektetők azonban nyugtalanok, ennek is köszönhető, hogy a légicégek papírjai csak júniusban átlagosan 6,4 százalékot vesztettek és öt hónapja tart az értékvesztés. A pénzemberek ugyanis úgy látják, hogy jóval komolyabb kihívások állnak a légicégek előtt, ide értendő a túlkapacitás is, és a nagyobb kockázattól igyekeznek menekülni.
Az első negyedéves üzleti jelentéseket összehasonlítva ugyanakkor kijelenthető, hogy amíg tavaly 4,9 százalékos, addig idén 5,6 százalékos haszonkulccsal dolgoztak a cégek átlagosan. A javulás motorja elsősorban Dél-Amerika és Európa volt annak ellenére, hogy Európában az első negyedév hagyományosan a leggyengébb.
Bár az átlagos utasonkénti haszonkulcs némileg csökkent, a prémium utasokon a légitársaságok sokkal többet tudnak keresni, mint akár egy évvel ezelőtt, a költségek növekedését pedig rájuk hárítják át a légicégek, mivel sokkal kevésbé árérzékeny piacról van szó.
Hogy rájuk több teher hárul az azt is bizonyítja, hogy arányuk a teljes utazóközönség körében a tavalyihoz képest változatlan, 5,4 százalék. Bár Amerikában csökkent, Európában és Ázsiában nőtt a prémium székek iránti kereslet.