Sikeresen végrehajtotta a forgalomba állításhoz szükséges tanúsító eljárás vizes futópálya tesztjeit az Airbus gyár legújabb típusa, az A350XWB. A dél-franciaországi Istres légibázison az MSN4 prototípusnak jutott feladatul, hogy bizonyítsa, az A350-es esős körülmények közepette is biztonságos.

A Marseille-től nem messze található katonai légibázis hagyományosan az Airbus vizes futópálya tesztjeinek helyszíne. A gyáriak többek közt itt végezték a világ jelenlegi legnagyobb utasgépének, az A380-asnak, valamint a katonai szállítógépük, az A400M próbáit is.

Most pedig a legújabb gép, az A350XWB, annak is az első, 900-as szériája volt soron, hogy igazolja biztonságos működését. Az Airbus szakemberei olyan helyzetsort idéztek elő, amelyek során legkevesebb 22 milliméternyi vízréteg borította pályán kellett a gépnek keresztülmennie, a fel-, és leszálló konfigurációk gyakorlása érdekében 60-140 csomós (111-260km/h) sebességtartományban végezve gyorsítást, illetőleg lassítást, vizsgának téve a Rolls-Royce hajtóműveket reverz állásban is.

A cél az volt, hogy szélsőségesen esős körülmények közepette se juthasson víz a hajtóművekbe, sem a futópályán keletkező felcsapódásból, sem pedig az orr-futó generálta erős szórásból. A mérések feldolgozása és az eredmények alapos kiértékelése az Airbus Design Office soron következő feladata, de a gyáriak már most, előzetesen is sikerről adtak hírt, így minden bizonnyal a típus az elvárásoknak megfelelően teljesített.


Videó az istresi vizes próbáról. (Forrás: Airbus YouTube Csatorna)

Az Airbus közben megjegyezte, az A350XWB programja jól halad, reményeik szerint a tanúsító eljárással késő nyárra végeznek is, miután nem sokkal átadhatják az első sorozatgyártott példányt az indító légitársaság, a Qatar Airways számára. A vizes tesztekben egyébként éppen az a prototípus vett részt, amelyet tisztelegve a gépcsaládnak nem kevesebb, mint 80 gépes rendeléssel bizalmat szavazó légitársaságnak, különleges Qatar-festéssel láttak el.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A négy géppel eddig több mint 350 felszállás során, mintegy 1600 repült órát gyűjtött berepülési programba az utolsó, ötödik A350-es várhatóan az elkövetkező hetekben csatlakozik.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!