Az idei május 1-jei budapesti légiparádé egyik, ha nem a legnagyobb attrakciója volt, amikor a Wizz Air flottájának legújabb, magyar lajstromú Airbus A320-as gépe alacsony áthúzást hajtott végre a Duna felett. A repülésről rengeteg fénykép és több videó is készült, de van köztük egy igazán különleges, amely azt mutatja be, miként mutatott ez az egész az Airbus pilótafülkéjéből nézve. Bodorics Tamást és Mihalik Andrást, a videó készítőit kérdeztük.
Az Airbus gyár április 17-én adta át a gépet, annyira új volt tehát, hogy alig két hete működött még csak a Wizz Airnél, amely üzemeltetési modelljének megfelelően egy-osztályos konfigurációban, összesen 180 utas szállítására alkalmasan székezteti A320-as Airbusait.
A légiparádé alkalmára David Morgan és Arday András kapitányoknak jutott feladatul a küldetés, vagyis a város, illetőleg a Duna feletti repülés. A gép fedélzetén a két pilótán kívül senki nem tartózkodott.
A Wizz egyébként most először vett részt ezen a rendezvényen, és egyben ez volt a legelső alkalom is, amikor a közönség egy ilyen utasszállító típust láthatott a főváros kellős közepén. Az első alacsony áthúzást 140 csomós sebességgel 500 láb tengerszint feletti magasságban mutatták be (körülbelül 260 km/h, 150 méteres magasságban). Egy 45 fokos kanyar után a repülőgép visszahúzott futóművel, 240 csomóval repült a Margitsziget felett (körülbelül 450 km/h).
(Forrás: AviationHeroes YouTube Csatorna)
Hogy jött az ötlet a videó elkészítéséhez?
A korábbi években egyre több videót készítettünk, a tavalyi évben együtt dolgoztunk többek között Nádas Tamás műrepülő világbajnokunkkal, Imreh Lajos helikopterpilótával és csapatával, illetve a Dornier vállalattal. Mivel mindketten a polgári repülés szerelmesei is vagyunk, mikor megtudtuk, hogy a program része lesz a Wizz Air egy repülőgépének áthúzása, egyből elkezdtünk tervezni.
Milyen előkészületek voltak szükségesek, milyen technikával és hány kamerával dolgoztatok?
Az eddigi munkákkal ellentétben itt rendkívül nehéz dolgunk volt! A Wizz Air egy nagy vállalat, rendkívül bonyolult egy ilyen forgatás engedélyeztetési eljárása. Itt nem csak arra kell gondolni, hogy fent marad-e a kamera a gépen vagy sem: A vállalat vezetése, a repülőgép tulajdonosa, a műszaki részleg és a pilóták is külön szervezetek, személyek, külön kellett egyeztetni mindenkivel. Ebben nagy segítségünkre volt a Wizz Air PR-osztálya, ők menedzselték ezt a folyamatot, segítettek beszerezni az engedélyeket.
Öt darab GoPro HD Hero 3-as kamerát használtunk a gépen, a földi felvételek DSLR-el és HD kamerákkal készültek, ezekért köszönet illeti Czégény Péter-t és a Skyart Media-t.
Hogyan viszonyult a légitársaság, illetőleg a különleges repülést teljesítő két pilóta a filmezéshez, volt-e valamilyen speciális kérésük, vagy abszolút szabad kezet kaptatok?
Az ötlet nagyon tetszett mindenkinek, viszont a korábban említett engedélyeztetési eljárás rendkívül nehéz volt. Számos kérésnek és feltételnek kellett eleget tennünk, azonban ezek mindegyike ésszerű és elfogadható volt. A két pilótával, Daviddel és Andrással nagy szerencsénk volt, támogatták a felvételek elkészítését és egyáltalán nem bánták, hogy az arcuk látható legyen a videóban.
Hogyan kellett elhelyezni a kamerákat a pilótafülkében? Mire kellett figyelmet fordítani?
Meg kellett találni az arany középutat, mi természetesen a legjobb nézetekre utaztunk, a Wizz Air MCC pedig a biztonságos üzemelésre. Ügyelni kellett a pilóták szabad kilátására, a vészkijáratok szabadon hagyására, az elektromos berendezések, biztosíték táblák elérésére és még rengeteg dologra, ami egyből ilyenkor nem jut az ember eszébe. Természetesen csak olyan rögzítési eljárások voltak alkalmazhatóak, amik nyom nélkül, gyorsan és könnyen eltávolíthatóak, tehát ragasztás, fúrás, házi barkács megoldások kizártak voltak.
Mekkora kihívást jelentetett egy Airbus A320-as utasszállítóval dolgozni? Volt már dolgotok ilyen típussal? Milyen partner egy ekkora gép?
Meglepően kevés lehetőség van egy ilyen pilótafülkében kamerák rögzítésére. Ez volt az első alkalom, hogy ekkora géppel dolgoztunk, de ha rajtunk múlik nem az utolsó, nagyon élveztük!
A közzétett videón a kiengedett futókkal való áthúzás látható. A Wizz gép azonban kétszer is áthúzott, másodjára nagyobb sebességgel, behúzott futókkal, készül-e esetleg erről is egy hasonló összeállítás?
A kamerák a hajtóművek indításától azok leállításig forogtak. Tervezünk megjelentetni egy hosszabb videót, amiben még több mindent megmutatunk, azonban ennek elkészítése több időt vesz igénybe, főleg úgy, hogy ezek a videók szigorúan hobbiból, szabadidőnkben készülnek.
A videót már több mint 90 ezren tekintették meg, 70 ezerrel többen, mint a Wizz Air által az eseményről elsőként közölt, külső felvételekből álló videót. Gondoltátok volna, hogy ekkora nézettsége lesz? Egyáltalán miben rejlhet az anyag sikere?
Célunk az volt, hogy a lehető legtöbb emberhez eljutassuk ennek a nem mindennapi repülésnek a képeit, nem a Wizz Air saját videóval való versengés. Ekkora nézettséget talán mi sem reméltünk, de nem ért sokként. Évek óta kísérjük figyelemmel a Duna feletti nagy gépes áthúzásokat, ez az első alkalom, hogy „pilot eye” jellegű videó készült, erre pedig a magyar média számos tagja felfigyelt, talán ez lehetett a nagy nézettség oka. Úgy véljük, hogy ez remek reklám a budapesti Nagy Futam-nak és a Wizz Airnek is, ráadásul ingyen, mert a videót a repülés rajongóinak készítettük, mint eddig minden alkalommal.