Az Aviation Week információi szerint az Airbus és az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) közös munkába kezdtek az Airbus A320 maximum 186 fős befogadóképességének engedélyeztetésére. Az európai repülőgépgyár egy további üléssor beépítésével kívánja növelni a jelenleg legfeljebb 180 utas szállítására képes repülőgép utaskapacitását.

A lépés kiváltó oka a tavaly nyáron a Vueling légitársasággal aláírt megállapodás lehet. Ennek keretében a low-cost modellben működő spanyol légifuvarozó, amely az International Airlines Group (IAG) csoport leányvállalata, 30 darab A320 és 32 darab A320neo repülőgépre adta le igényét.

A megállapodás ugyancsak magában foglal egy 58 példányos opciós rendelést, amely a Vueling részére kerülhet leszállításra, valamint egy százdarabos A320neo opciót, amley a spanyol légitársaságon kívül a British Airways és az Iberia színeit is viselheti. A megegyezés értelmében 2015 és 2020 között veheti át a gépeket a Vueling.

Egyes piaci források szerint az Airbus részéről kulcsfontosságú volt a Vueling-megállapodás véghez viteléhez a 186 fős utaskapacitás megvalósításáért tett ígéret. Ennek érdekében végeznek módosításokat a kabinban, azonban számos feladat még hátra van.

Több légitársaság is igénybe vette már a vékonyított háttámlával szerelt üléseket, amelyek nemcsak kevesebb helyet foglalnak, hanem ráadásul könnyebbek is. A Spaceflex nevű koncepciónak köszönhetően a légifuvarozók döntése alapján egy kisebb hátsó konyhaszekciónak és közvetlenül a hátsó nyomástartó válaszfal elé beépített mosdónak köszönhetően további üléssor telepítésének lesz lehetőség. A Spaceflex ötletével egyébként először tavaly év elején állt elő az Airbus, az A321neo-ra állítva a koncepciót, de a jelek szerint ennek a típuscsalád többi tagján is lehet folytatása.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A Spaceflex koncepció látványterve. Ezzel az elrendezéssel nagyobb befogadóképesség elérésére lesz képes az Airbus A320 repülőgép. (Forrás: Airbus) | © AIRportal.hu

A Spaceflex koncepció látványterve. Ezzel az elrendezéssel nagyobb befogadóképesség elérésére lesz képes az Airbus A320 repülőgép. (Forrás: Airbus)


Az Airbus A320 eredeti tervezésekor még átlag 150 fő befogadására lett tervezve, a légitársaságok is leggyakrabban ezzel a konfigurációval igényelték, azonban az évek során kialakult low-cost üzleti modell és a kapacitás-bővítés miatt megnövekedett az igény a lábtér kisebb mértékű feláldozása árán megvalósuló maximum 180 utasos kialakításra.

Egyelőre sem az Airbus, sem pedig az EASA nem kívánja közölni a tanusítvány megszerzéséhez szükséges feladatokat, azonban az valószínű, hogy a repülőgépgyárnak bizonyítania kell a repülőgép alkalmasságát a vészhelyzeti kiürítési próbák alkalmával, amelyet korábban elegendő volt számítógépes modellezéssel bemutatni.

A kapacitás-bővítés más módosításokat is kiválthat, így példának okáért a mozgatható rekeszek telepítését, amelyekkel növekedhet a felső tárolók mérete. Ezek a lépések nem korlátozódnak a fejlesztés alatt álló A320neo-ra, hanem a jelenleg elérhető klasszikus A320 esetében is igényelhető.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!