Új generációs, az Airbus saját típusánál is nagyobb teherbírású, de ugyanúgy A330-asra épített légi utántöltő gépet mutatott be Lockheed Martin az USA légierejének tenderére.
Az amerikai katonai repülőgépgyártó az új, LMXT-nek elnevezett típust bemutató közleményében jelentette be, hogy fejlesztésével indul a US Air Force KC-Y tenderén, a több milliárd dollár értékű megrendelés elnyeréséért.
A Lockheed Martin szerint az LMXT a hadsereg minden jelenlegi és hosszú távon esetleg felmerülő légi tankolási igényének kielégítésére alkalmas. A világon először teljesen automatizált merevcsöves légi-utántöltő csővel (boommal) és továbbfejlesztett harctéri kommunikációs rendszerrel rendelkezik, kifejezetten a USAF igényeire szabva.
Emellett 123 tonna a maximális üzemanyag-kapacitása, ami 17 tonnával meghaladja a Boeing 767-esen alapuló KC-46A teherbírását.
A Flightglobal cikke szerint érdekesség, hogy e téren nemcsak a Boeing típusánál jobb az LMXT, hanem az Airbus saját fejlesztésű, ugyancsak A330-200-ason alapuló tankerénél, az A330MRTT-nél is 12 tonnával nagyobb a kapacitása. A Lockheed Martin ugyanakkor nem részletezte, hogy ez milyen megoldással vált lehetségessé.
A típussal a KC-Y tenderen szeretne nyerni a vállalat, ennek tétje egy 160 repülőgépre szóló szerződés, aminek teljesítését 2029-től kellene elkezdeni, hogy az USAF végleg nyugdíjazhassa a még rendszerben lévő, de élettartamuk végéhez rohamosan közeledő KC-135 gépeket.
Ugyanakkor az alaptípus miatt hátrányból indulhat a Lockheed: katonai programokban az amerikai kormány és a fegyveres erők szinte kizárólag amerikai fejlesztésű és gyártású repülőgépeket vásárolnak. A cég ezért közleményében azzal érvelt, az LMXT-t „Amerikában gyártanák amerikaiak”. A teljes projekt fővállalkozója a Lockheed Martin lenne, az alapgépet szállító, európai Airbus csak alvállalkozóként venne részt a tervek szerint.