James Hogan, az Etihad Airways vezérigazgatója a szerb Novosti napilapnak adott interjújában megnevezte a szerb nemzeti légitársaság által a jövőben használni kívánt repülőgéptípust, mellyel a transzatlanti járatok üzemeltetését végeznék.

Az EX-YU Aviation a szerb hírlapra hivatkozva közölte Hogan szavait, melyben elmondja, hogy az Etihad gépparkjának bő egyötödét adó Airbus A330-as szélestörzsű repülőgép állhat majd az Air Serbia szolgálatára. A típus igénybe vételéről szóló hírek nem meglepőek, hiszen már tavaly is felmerült, hogy a jövő év végétől, vagy 2016-tól az Airbus szélestörzsű változatával bővülhet a szerb légifuvarozó flottája, amely hatalmas lépést jelentene nemcsak a szerb légiipar, de a teljes balkáni régió tekintetében. Az A330 előnye, hogy közel harminc példány közlekedik Etihad-színekben és James Hogan közlése szerint az Öböl-menti légivállalat képes lesz az Air Serbia részére szolgáltatni az üzemelő gépekből.

Hogan nyilatkozata szerint az Egyesült Államokba közlekedő járatok megkezdéséhez elengedhetetlen, hogy az Air Serbia megerősítse helyzetét Európában és ezáltal nyereségessé válhassanak. Ugyancsak szükséges, hogy a két ország között kétoldalú légügyi megállapodás jöjjön létre. Ennek már van előzménye, hiszen Szerbia jogelődje, Jugoszlávia még 1989 júniusában írt alá egy ilyen megállapodást. Ez azonban megújításra szorul, azóta viszont erre nem került alkalom.

Egészen idén nyárig egy másik tényező is akadályozta az USA-ba irányuló útvonalak beindítását, ez pedig a Szövetségi Légügyi Hivatal biztonsági minősítése, mely két kategóriát különböztet meg. Az 1-es kategóriába tartozó országok megfelelnek a szigorú követelményeknek, így alkalmasak a transzatlanti járatok menetrendszerinti fogadására, míg a 2-es kategóriájú államok ezen feltételeknek nem tudtak vagy tudnak eleget tenni.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Az Etihad A6-AFA lajstromú, különleges festésű Airbus A330-300-as repülőgépe Münchenben. Jövőre már szerb színekben is repülhetnek A330-asok az USA-ba? (Fotó: Kovács Gábor - AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

Az Etihad A6-AFA lajstromú, különleges festésű Airbus A330-300-as repülőgépe Münchenben. Jövőre már szerb színekben is repülhetnek A330-asok az USA-ba? (Fotó: Kovács Gábor – AIRportal.hu)


Azok az országok, amelyek az elégtelen minősítést szereznek, a még üzemelő járataikat fenntarthatják, azonban újabb transzatlani járatnyitást már nem végezhetnek. Szerbia 2004-ben került leminősítésre, azonban ezt megelőzően még az Uzbekistan Airways üzemeltetett hosszútávú járatot Tashkent és New York között, méghozzá belgrádi kitérővel.

Végezetül az Etihad-vezér azt is elmondta, hogy céljuk között szerepel nem csupán a szerb utazóközönség kiszolgálása, de a turizmus és az üzleti világ Szerbiába való csábítása. Amennyiben az Egyesült Államokba irányuló útvonalak valóban megkezdik működésüket, úgy a balkáni régióban kiemelkedő szerephez jut Belgrád, hiszen egyedüliként üzemeltet majd transzatlanti járatokat.

Ezzel a lépéssel még számos kelet-közép-európai repülőteret is megelőzhet, úgy, mint Budapest vagy Bukarest. Azonban öröm lehet az ürömben a magyar utazórétegnek, hogy a közvetlen Budapest-Belgrád útvonalnak köszönhetően újabb átszállási lehetőséggel válik elérhetővé az észak-amerikai kontinens.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!