Hat évvel ezelőtt ezen a napon került átadásra az első Airbus A380-as az indító légitársaság, a Singapore Airlines számára. Az évforduló alkalmából a légitársaság magyarországi képviseletének közreműködésével típus és egy exkluzív modell bemutatójával emlékezünk a légiközlekedés ezen jeles dátumára.

A SIA és az Airbus: út az A380-asig

A Singapore Airlines (SIA) és az Airbus kapcsolatai már több mint három évtizedes múltra tekintenek vissza. A légitársaság 1979-ben rendelt flottája számára először az európai gyártótól, és azóta a toulouseiak tulajdonképp minden szélestörzsű típuscsaládja meg is fordult, vagy jelen van a társaság gépparkjában. Az első értelemszerűen az A300B4 volt, amelyből összesen 8 darab teljesített szolgálatot az 1980-1985 közötti időszakban. A soron következő A310-es már hosszabb életű volt, 1984-2005 között állt szolgálatban, ez idő alatt összesen 23 géppel.

Az első négy-hajtóműves európai az A340-300-as volt, amely 1996-ban lépett színre és 2004-ig volt a flotta része. A 17 darab 300-as szériával azonban nem ért véget az A340-es története, mivel a vállalat 2003 év végén átvette az első A340-500-asát (9V-SGA), amelyből mind a mai napig öt darab üzemel, igaz már nem sokáig, mivel a hatótáv rekorder típusnak idén búcsút int a flotta. Ezek a gépek a világ eddigi leghosszabb, több mint 18 órás, Szingapúr – Newark és Szingapúr – Los Angeles közötti menetrendszerű légijáratainak teljesítésével írták be magukat a történelembe.

Az A340-300-as széria üzemtörténete hosszabb és kiterjedtebb is lehetett volna, azonban a Boeingnek már 1999-ben sikerült meggyőznie a Singapore Airlinest, hogy a két-hajtóműves 777-essel költséghatékonysági szempontból jobban járnak. Az amerikaiak ráadásul odáig is elmentek a két gyártó között egyébként igen nagy feszültséget gerjesztett üzletszerzés során, hogy a 10 darab triplahetes rendelés fejében vállalták átvenni a szingapúri A340-eseket.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Mindeközben az Airbusnál már nagy dolgok voltak készülőben, futott az A3XX program, a világ leendő legnagyobb utasszállító repülőgépének tervezése és gyártásának előkészítése. A Singapore Airlines pedig komoly érdeklődést mutatott iránta, mígnem 2000 szeptemberében 8.6 milliárd dolláros szerződést kötött 25 darab óriásgép beszerzésére, amelyből 10 darab volt fix és további 15 opciós lekötés.

Airbus A3XX egy korai látványterven. (Forrás: Airbus)


A Singapore Airlines ekkor lépett az A380-as indító légitársaságinak előkelő körébe, méghozzá az első legnagyobb megrendelőként. Az Emirates, az Air France és egy amerikai lízingcég, az ILFC már korábban jelezték vásárlási szándékukat, de nem ekkora mennyiségben. A szingapúri légitársaság ebben a projektben az Airbus mellé állt. Noha a flottában jó ideje üzemelt a Boeing 747-es, amelyet az óriásgép lázban égő ’90-es években a Boeing sem kívánt folytatás nélkül hagyni, de a 747-500X és 747-600X programok nem tudtak átütő sikert aratni, s ebben a szegmensben végül egyértelműen az A3XX felé dőlt a mérleg.

Egy hónappal később, októberben a légitársaság már a Rolls-Royce gyárral is megállapodott a Trent 900 hajtóművek szállítására. Az Airbus és partnerei 2002-ben neki láttak az A380-as alkotóelemeinek gyártásának és 2004-re az első hajtóművek is elkészültek. A nagyközönség 2005. január 18-án egy nagyszabású, élő televízió közvetítést is élvező bemutató keretében láthatta először teljes pompájában Európa légi iparának büszkeségét, amelynek prototípusa aztán április 25-én teljesítette szűzrepülését. A program ugyan nem volt késedelemmentes, de egy olyan típus esetében, amelynek már a gyártása is alapvetően új infrastruktúrát igényel nem is csoda ez. A végszerelő sorok munkakezdését hátráltató, a gyártópartnereknek rendelkezésre bocsátott tervezőszoftver verziószámának eltérésében produkált fiaskó pedig már csak egy rossz emlék – persze az Airbus pénztárnokai talán sosem fogják elfelejteni.

Az első Superjumbo átadása

Átadásra előkészítve: a SIA első A380-asa 2007. október 15-én. (Fotó: Airbus)

A Singapore Airlines számára készült első, sorozatszámát tekintve harmadik (MSN3) Airbus A380-800-as F-WWSA gyári lajstrom alatt 2006. május 7-én teljesítette első felszállását, de a gép ekkor még csak vezérsíkján és hajtóműgondoláin viselte a SIA színeit. Teljes festését 2007 áprilisában kezdte meg az Airbus hamburgi üzeme és ekkorra már azt is tudni lehetett, hogy a gép átadási ceremóniáját október 15-ére tűzték ki.

Nagy volt a sürgés-forgás, az első sorozatgyártott A380-as átadása meghatározó mérföldkő mind a kibocsátó, mind a megrendelő számára, különösen ha egy ilyen nagy teljesítményű gépről van szó, amelynek forgalomba állítása komoly presztízsértékkel is bír. A Singapore Airlines mindent meg is tett ennek kiaknázása érdekében és amikor már bizonyossá vált, hogy mikor vehetik át az első A380-asukat útjára indították az First to Fly A380 reklámprogramjukat, de ezt megelőzően sem tétlenkedtek a SIA-nál, megkezdték a felkészülést a típus fogadására. Új kabintermékeket hirdettek és kibővítették a szingapúri Changi repülőteret, ahol a 3-as terminált dedikálták a jövendő zászlóshajónak.

Az Airbus és a Singapore Airlines vezetősége az első A380-as előtt. (Fotó: Airbus)


A promóció látványos része volt, amikor a Szingapúr és Sydney között közlekedő első bevezető járatuk jegyeire internetes aukciót hirdettek, amelynek 1.3 millió dolláros bevételét jótékonysági célra ajánlották fel. Az első utasokat szállító, jelképesen SQ380 számú járat a gép átvételét követően pontosan tíz nappal, október 25-én szállt fel. Volt olyan utas, aki hogy rajta lehessen a világ első Airbus A380-as teljesítette kereskedelmi járatán nem kevesebb mint százezer dollárt volt képes fizetni egy első osztályú jegyért, de a turistán is voltak szép értékesítések, ott a legolcsóbb nyertes licit 560 dollár volt.

Jumbo helyett Superjumbo

A Singapore Airlines az egyik legjelentősebb Boeing 747 üzemeltető volt. A képen egy 747-400-as látható.
(Fotó: Singapore Airlines)

Az A380-as forgalomba állítását követően a Singapore Airlines hamar elégedettségéről adott hangot. A légitársaság vezérigazgatója bejelentette, hogy a típus várakozásaikhoz képest is jobban teljesít, 20%-kal gazdaságosabb, mint addigi legnagyobb gépük a Boeing 747-400-as. Csendes és tágas utastere hamar a közönség kedvence lett.

A Jumbók sorsa viszont megpecsételődött, a kedvezőbb üzemanyag fogyasztás és utaskapacitás arány, a korszerűbb avionikai és fedélzeti ellátó, valamint szolgáltató rendszerek kiütötték a 747-est.

Érkezőben volt az új generáció (a Boeing 2005-ben jelentette be a 747-8-as programot), de a Singapore Airlines már a 2000-es évek elején az A380-as mellett döntött. A Boeing saját, házon belül kínált sikergépe, a 777-300ER ugyanakkor tökéletes utódtípusnak bizonyult, és hacsak az eddig ki nem tudódott titkos tárgyalásokon, de a SIA nem is tanúsított érdeklődést a 747-8-as utasszállító variánsa, az Intercontinental iránt.

Az A380-800-as és A340-500-as mellett még az A330-300-as is jelen van a flottában. A jövőre nézve pedig az A350XWB-re is fix rendelései vannak a Singapore Airlines-nak. (Fotó: SIA)


2012 áprilisában az utolsó Boeing 747-es kivonásával egy csaknem 40 éves korszak ért véget. A Singapore Airlines 1973-ban állította szolgálatba első Jumbóit. 1994-ben, amikor a huszonharmadik 747-400-ast szállította a Boeing a SIA a legnagyobb üzemeltetőjévé vált ennek a variánsnak. 2003-ra már rekordszámú, 51 747-400-as működött a flottában, a 39 darab utasszállító mellett 12 cargo-változattal. Nem akármilyen Jumbo-ügyfelet veszített a Boeing.

Jelképes őrségváltásként is felfogható, hogy a szingapúriak A380-as flottája azzal a lajstrommal indult (9V-SKA), amellyel korábban egy Boeing 747-300-as működött.

Singapore Airlines A380-asok szerte a világban

A Singapore Airlinesnak jelenleg 19 Airbus A380-800 típusú repülőgépe van, de idén januárban újabb rendelést formált, amely szerint további 5 darab Superjumbóval készülnek bővíteni a flottát.

Jelenleg 10 célállomásra repülnek a Singapore Airlines A380-asai. (Fotó: Airbus)


Szingapúri A380-as először 2008. március 18-án landolt európai repülőtéren, célállomása a londoni Heathrow volt, ahová azóta is közlekednek a kétszintes gépek. Ezen kívül még Frankfurtba, Hong Kongba, Los Angelesbe, Melbournebe, New Yorkba, Párizsba, Sydneybe, Tokióba és Zürichbe lehet a kétféle kabinkonfigurációval működő típussal eljutni. A legújabb SIA A380-as útvonal október 27-től a kínai üzleti központ, Sanghaj lesz.

A frekventált távoli útvonalakon általában a tágasabb, összesen 409 üléses kivitel üzemel, amely 311 turista, 86 üzleti és 12 első osztályú utasférőhelyet kínál. A sűrűbben székezett változat szintén háromosztályos elrendezésben összesen 471 utas szállítására alkalmas.

Aero Le Plane: Singapore Airlines Airbus A380-800

Az Aero Le Plane 1:200 méretarányú SIA A380-asa.
(Tárgyfotók: Csemniczky Kristóf – AIRportal.hu)

Az A380-as megjelenése hamar magával hozta a különböző repülőgépmodell gyártók kiadásait, a típus kitüntetett figyelmet élvezett és élvez a mai napig is köreikben. Szinte ahogy a légitársaságok aláírták rendelési szerződéseiket úgy követték őket a méretarányos kivitelek.

A sorból a Singapore Airlines sem maradt ki, amely az amerikai Aero Pro-t kérte fel, hogy készítsen egy üzleti célokra, exkluzív ajándéktárgyként is megfelelő sorozatot.

A választás nem meglepő, mivel a cég legfőbb profilja közé tartozik az igényes reprezentációs modellek gyártása a legnagyobbaktól egészen a kisebb ékszernyi méretűekig.

A most bemutatásra kerülő modell különlegessége, hogy ez a legelső SIA rendelésű, 1:200 méretarányú Airbus A380-as modell, amelyet kereskedelmi forgalomban egyáltalán nem, vagy csak elvétve, valamilyen közvetett csatornán keresztül lehetett beszerezni. Később egy rövid időre egy másik sorozat, ugyanilyen állványzattal kapható volt a KrisShop-ban, de a komoly gyűjtők pontosan tudják mekkora értékkel bír egy első szériás, vállalati rendelésű modell.

A képre kattintva képgaléria nyílik. (Fotók: Csemniczky Kristóf – AIRportal.hu)


A snap-fit kategóriájú, avagy a főbb elemek, mint a szárny, a vezérsíkok és az állvány törzzsel történő összepattintását igénylő modell a cég többek közt szép csomagolásáról híres Aero Le Plane sorozatban jelent meg. A doboz borítása minden esetben a légitársaság színeihez igazodik és a tartalom elrendezése is ízléses, minden alkatrésznek külön helye van, ami jelzi, hogy ez nem a belépő szint. Hasonló minőséggel európai gyártónál a Limox GmbH termékeinél lehet találkozni.

Természetesen nemcsak a körítés, hanem a modell kivitelezése is minőségi. A festésminta precizitása, a részletgazdag megjelenítés mellett a hajtómű rajongókra is gondoltak, amikor forgó lapátokkal tették különlegessé a Rolls-Royce Trent 900-asok kicsinyített másait.

A lajstrom nélküli modell talpazatán a típusmegnevezés és a méretarány jelzése mellett ott szerepel a First to Fly A380 program logója, valamint a Singapore Airlines légiszövetségének, a Star Alliance emblémája is rajta van a géptörzsön.

A modell bemutatását a Singapore Airlines magyarországi képviselője, a Tensi Aviation tette lehetővé.

Kövess minket a Google Newson, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Kövess minket a Google News hírfolyamban!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!