Hat évvel ezelőtt ezen a napon került átadásra az első Airbus A380-as az indító légitársaság, a Singapore Airlines számára. Az évforduló alkalmából a légitársaság magyarországi képviseletének közreműködésével típus és egy exkluzív modell bemutatójával emlékezünk a légiközlekedés ezen jeles dátumára.
A SIA és az Airbus: út az A380-asig
A Singapore Airlines (SIA) és az Airbus kapcsolatai már több mint három évtizedes múltra tekintenek vissza. A légitársaság 1979-ben rendelt flottája számára először az európai gyártótól, és azóta a toulouseiak tulajdonképp minden szélestörzsű típuscsaládja meg is fordult, vagy jelen van a társaság gépparkjában. Az első értelemszerűen az A300B4 volt, amelyből összesen 8 darab teljesített szolgálatot az 1980-1985 közötti időszakban. A soron következő A310-es már hosszabb életű volt, 1984-2005 között állt szolgálatban, ez idő alatt összesen 23 géppel.
Az első négy-hajtóműves európai az A340-300-as volt, amely 1996-ban lépett színre és 2004-ig volt a flotta része. A 17 darab 300-as szériával azonban nem ért véget az A340-es története, mivel a vállalat 2003 év végén átvette az első A340-500-asát (9V-SGA), amelyből mind a mai napig öt darab üzemel, igaz már nem sokáig, mivel a hatótáv rekorder típusnak idén búcsút int a flotta. Ezek a gépek a világ eddigi leghosszabb, több mint 18 órás, Szingapúr – Newark és Szingapúr – Los Angeles közötti menetrendszerű légijáratainak teljesítésével írták be magukat a történelembe.
Az A340-300-as széria üzemtörténete hosszabb és kiterjedtebb is lehetett volna, azonban a Boeingnek már 1999-ben sikerült meggyőznie a Singapore Airlinest, hogy a két-hajtóműves 777-essel költséghatékonysági szempontból jobban járnak. Az amerikaiak ráadásul odáig is elmentek a két gyártó között egyébként igen nagy feszültséget gerjesztett üzletszerzés során, hogy a 10 darab triplahetes rendelés fejében vállalták átvenni a szingapúri A340-eseket.
Mindeközben az Airbusnál már nagy dolgok voltak készülőben, futott az A3XX program, a világ leendő legnagyobb utasszállító repülőgépének tervezése és gyártásának előkészítése. A Singapore Airlines pedig komoly érdeklődést mutatott iránta, mígnem 2000 szeptemberében 8.6 milliárd dolláros szerződést kötött 25 darab óriásgép beszerzésére, amelyből 10 darab volt fix és további 15 opciós lekötés.
A Singapore Airlines ekkor lépett az A380-as indító légitársaságinak előkelő körébe, méghozzá az első legnagyobb megrendelőként. Az Emirates, az Air France és egy amerikai lízingcég, az ILFC már korábban jelezték vásárlási szándékukat, de nem ekkora mennyiségben. A szingapúri légitársaság ebben a projektben az Airbus mellé állt. Noha a flottában jó ideje üzemelt a Boeing 747-es, amelyet az óriásgép lázban égő ’90-es években a Boeing sem kívánt folytatás nélkül hagyni, de a 747-500X és 747-600X programok nem tudtak átütő sikert aratni, s ebben a szegmensben végül egyértelműen az A3XX felé dőlt a mérleg.
Egy hónappal később, októberben a légitársaság már a Rolls-Royce gyárral is megállapodott a Trent 900 hajtóművek szállítására. Az Airbus és partnerei 2002-ben neki láttak az A380-as alkotóelemeinek gyártásának és 2004-re az első hajtóművek is elkészültek. A nagyközönség 2005. január 18-án egy nagyszabású, élő televízió közvetítést is élvező bemutató keretében láthatta először teljes pompájában Európa légi iparának büszkeségét, amelynek prototípusa aztán április 25-én teljesítette szűzrepülését. A program ugyan nem volt késedelemmentes, de egy olyan típus esetében, amelynek már a gyártása is alapvetően új infrastruktúrát igényel nem is csoda ez. A végszerelő sorok munkakezdését hátráltató, a gyártópartnereknek rendelkezésre bocsátott tervezőszoftver verziószámának eltérésében produkált fiaskó pedig már csak egy rossz emlék – persze az Airbus pénztárnokai talán sosem fogják elfelejteni.
Az első Superjumbo átadása
A Singapore Airlines számára készült első, sorozatszámát tekintve harmadik (MSN3) Airbus A380-800-as F-WWSA gyári lajstrom alatt 2006. május 7-én teljesítette első felszállását, de a gép ekkor még csak vezérsíkján és hajtóműgondoláin viselte a SIA színeit. Teljes festését 2007 áprilisában kezdte meg az Airbus hamburgi üzeme és ekkorra már azt is tudni lehetett, hogy a gép átadási ceremóniáját október 15-ére tűzték ki.
Nagy volt a sürgés-forgás, az első sorozatgyártott A380-as átadása meghatározó mérföldkő mind a kibocsátó, mind a megrendelő számára, különösen ha egy ilyen nagy teljesítményű gépről van szó, amelynek forgalomba állítása komoly presztízsértékkel is bír. A Singapore Airlines mindent meg is tett ennek kiaknázása érdekében és amikor már bizonyossá vált, hogy mikor vehetik át az első A380-asukat útjára indították az First to Fly A380 reklámprogramjukat, de ezt megelőzően sem tétlenkedtek a SIA-nál, megkezdték a felkészülést a típus fogadására. Új kabintermékeket hirdettek és kibővítették a szingapúri Changi repülőteret, ahol a 3-as terminált dedikálták a jövendő zászlóshajónak.
A promóció látványos része volt, amikor a Szingapúr és Sydney között közlekedő első bevezető járatuk jegyeire internetes aukciót hirdettek, amelynek 1.3 millió dolláros bevételét jótékonysági célra ajánlották fel. Az első utasokat szállító, jelképesen SQ380 számú járat a gép átvételét követően pontosan tíz nappal, október 25-én szállt fel. Volt olyan utas, aki hogy rajta lehessen a világ első Airbus A380-as teljesítette kereskedelmi járatán nem kevesebb mint százezer dollárt volt képes fizetni egy első osztályú jegyért, de a turistán is voltak szép értékesítések, ott a legolcsóbb nyertes licit 560 dollár volt.
Jumbo helyett Superjumbo
(Fotó: Singapore Airlines)
Az A380-as forgalomba állítását követően a Singapore Airlines hamar elégedettségéről adott hangot. A légitársaság vezérigazgatója bejelentette, hogy a típus várakozásaikhoz képest is jobban teljesít, 20%-kal gazdaságosabb, mint addigi legnagyobb gépük a Boeing 747-400-as. Csendes és tágas utastere hamar a közönség kedvence lett.
A Jumbók sorsa viszont megpecsételődött, a kedvezőbb üzemanyag fogyasztás és utaskapacitás arány, a korszerűbb avionikai és fedélzeti ellátó, valamint szolgáltató rendszerek kiütötték a 747-est.
Érkezőben volt az új generáció (a Boeing 2005-ben jelentette be a 747-8-as programot), de a Singapore Airlines már a 2000-es évek elején az A380-as mellett döntött. A Boeing saját, házon belül kínált sikergépe, a 777-300ER ugyanakkor tökéletes utódtípusnak bizonyult, és hacsak az eddig ki nem tudódott titkos tárgyalásokon, de a SIA nem is tanúsított érdeklődést a 747-8-as utasszállító variánsa, az Intercontinental iránt.
2012 áprilisában az utolsó Boeing 747-es kivonásával egy csaknem 40 éves korszak ért véget. A Singapore Airlines 1973-ban állította szolgálatba első Jumbóit. 1994-ben, amikor a huszonharmadik 747-400-ast szállította a Boeing a SIA a legnagyobb üzemeltetőjévé vált ennek a variánsnak. 2003-ra már rekordszámú, 51 747-400-as működött a flottában, a 39 darab utasszállító mellett 12 cargo-változattal. Nem akármilyen Jumbo-ügyfelet veszített a Boeing.
Jelképes őrségváltásként is felfogható, hogy a szingapúriak A380-as flottája azzal a lajstrommal indult (9V-SKA), amellyel korábban egy Boeing 747-300-as működött.
Singapore Airlines A380-asok szerte a világban
A Singapore Airlinesnak jelenleg 19 Airbus A380-800 típusú repülőgépe van, de idén januárban újabb rendelést formált, amely szerint további 5 darab Superjumbóval készülnek bővíteni a flottát.
Szingapúri A380-as először 2008. március 18-án landolt európai repülőtéren, célállomása a londoni Heathrow volt, ahová azóta is közlekednek a kétszintes gépek. Ezen kívül még Frankfurtba, Hong Kongba, Los Angelesbe, Melbournebe, New Yorkba, Párizsba, Sydneybe, Tokióba és Zürichbe lehet a kétféle kabinkonfigurációval működő típussal eljutni. A legújabb SIA A380-as útvonal október 27-től a kínai üzleti központ, Sanghaj lesz.
A frekventált távoli útvonalakon általában a tágasabb, összesen 409 üléses kivitel üzemel, amely 311 turista, 86 üzleti és 12 első osztályú utasférőhelyet kínál. A sűrűbben székezett változat szintén háromosztályos elrendezésben összesen 471 utas szállítására alkalmas.
Aero Le Plane: Singapore Airlines Airbus A380-800
(Tárgyfotók: Csemniczky Kristóf – AIRportal.hu)
Az A380-as megjelenése hamar magával hozta a különböző repülőgépmodell gyártók kiadásait, a típus kitüntetett figyelmet élvezett és élvez a mai napig is köreikben. Szinte ahogy a légitársaságok aláírták rendelési szerződéseiket úgy követték őket a méretarányos kivitelek.
A sorból a Singapore Airlines sem maradt ki, amely az amerikai Aero Pro-t kérte fel, hogy készítsen egy üzleti célokra, exkluzív ajándéktárgyként is megfelelő sorozatot.
A választás nem meglepő, mivel a cég legfőbb profilja közé tartozik az igényes reprezentációs modellek gyártása a legnagyobbaktól egészen a kisebb ékszernyi méretűekig.
A most bemutatásra kerülő modell különlegessége, hogy ez a legelső SIA rendelésű, 1:200 méretarányú Airbus A380-as modell, amelyet kereskedelmi forgalomban egyáltalán nem, vagy csak elvétve, valamilyen közvetett csatornán keresztül lehetett beszerezni. Később egy rövid időre egy másik sorozat, ugyanilyen állványzattal kapható volt a KrisShop-ban, de a komoly gyűjtők pontosan tudják mekkora értékkel bír egy első szériás, vállalati rendelésű modell.
A snap-fit kategóriájú, avagy a főbb elemek, mint a szárny, a vezérsíkok és az állvány törzzsel történő összepattintását igénylő modell a cég többek közt szép csomagolásáról híres Aero Le Plane sorozatban jelent meg. A doboz borítása minden esetben a légitársaság színeihez igazodik és a tartalom elrendezése is ízléses, minden alkatrésznek külön helye van, ami jelzi, hogy ez nem a belépő szint. Hasonló minőséggel európai gyártónál a Limox GmbH termékeinél lehet találkozni.
Természetesen nemcsak a körítés, hanem a modell kivitelezése is minőségi. A festésminta precizitása, a részletgazdag megjelenítés mellett a hajtómű rajongókra is gondoltak, amikor forgó lapátokkal tették különlegessé a Rolls-Royce Trent 900-asok kicsinyített másait.
A lajstrom nélküli modell talpazatán a típusmegnevezés és a méretarány jelzése mellett ott szerepel a First to Fly A380 program logója, valamint a Singapore Airlines légiszövetségének, a Star Alliance emblémája is rajta van a géptörzsön.
A modell bemutatását a Singapore Airlines magyarországi képviselője, a Tensi Aviation tette lehetővé.