Hatalmas piacot lát az elkövetkező 20 évre az ázsiai és óceániai térségben a Boeing repülőgépgyár, amelynek számításai szerint az új gépek szállításainak 36%-a fog ide irányulni, mintegy 12820 kereskedelmi célú gépre lesz igény, amely 1900 milliárd dolláros üzletet hozhat. Az Airbus is hasonlóan vélekedik, nagy verseny várható.

A héten zajlik a szingapúri légi szalon (Singapore Airshow), amelynek alkalmából az Airbus és a Boeing repülőgépgyár is ismertette a térséggel kapcsolatos előrejelzéseit, a várható igényeket és tendenciákat, amelyek a következő 20 évben alakítják a globális piac ezen, igen figyelemre méltó szegletét.

Ázsia-Óceánia légiközlekedése és utasforgalma folytonos növekvésben, dinamikus fejlődésben van. A Boeing meglátásai szerint az elkövetkező 20 év során a világ légiforgalmának csaknem fele ebben a régióban generálódik majd, amely az itt működő flották megháromszorozódásához vezet, 2032-ben már 14750 kereskedelmi célú gép lesz.

Az amerikai gyártó úgy látja, a térségben elsődlegesen a korszerű keskenytörzsűekre van nagy igény, ezért a 737-es Next Generation, valamint a 2017-től megjelenő MAX típuscsalád komoly felvevő piaca lesz az ázsiai-óceániai. A prognózis szerint a szállítások 69%-a ilyen kategóriájú gépből fog kikerülni, amit elsősorban a low-cost légitársaságok fejlődése, valamint a belföldi forgalom táplál.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A Cathay Pacific a Boeing egyik legfontosabb távol-keleti ügyfele. A hongkongi légitársaság már a legújabb 777-X családból is rendelt. (Fotó: Boeing Company)


A hosszú távú járatok megtételére képes gépek 28%-os részesedést hasíthatnak, amelyben a Boeing a maga részéről természetesen a 777-es, 787-es és a 747-8-as családnak szán szerepet, megjegyezve, hogy tavaly indították útjára a 787-10-es Dreamliner programját, és a kiváltképp népszerű 777-es új generációját, a 777-X családot is, amelyekre két jelentős fuvarozónak már érvényes foglalása is van ebből a régióból. A Singapore Airlines 30 darab 787-10-esre, míg a Cathay Pacific 21 darab 777-9X-re jelentette be igényét rögtön az elsők között 2013-ban.

Airbus prognózis: 11000 repülőgép, 1800 milliárdos üzlet
A legnagyobb rivális, az Airbus is hasonlóan látja a dolgok állását. Az európaiak szerint 11000 repülőgép felvevője lesz az ázsiai-óceániai piac, amelyet ők 1800 milliárd dolláros értékre becsülnek.

A géptípusokat illetően az Airbus szerint a nagy befogadóképesség és költséghatékony üzem a legmeghatározóbb szempontjai a rendeléseknek. A keskenytörzsűek között, amelyek 6810 darabos új rendelést remélhetnek, az A320-as típuscsalád nagyobbjai, az A320 és A321 lesznek előtérben, 2015-től már NEO (new engine option) formában, míg a szélestörzsűek esetében az A330-asok keresettek, de a mintegy 3350 gépre szóló jövőbeni igényhalmazban már a legújabb, A350XWB tör utat magának.

Az Airbus A350-900XWB prototípusa az idei szingapúri légi szalon egyik sztárja. (Fotó: Airbus)


Az Airbus ráadásul külön figyelmet is szentelt az ázsiai piacnak, amikor mind A330-as, mind A350XWB típusaiból felkínálta a rövidített hatótávú regionális változatokat, amelyek a nagy forgalmú belföldi útvonalakon lehetnek hasznosak – megidézve kissé az annak idején a ’70-es években az A300-assal felállított saját légibusz koncepcióját.

Míg a Boeing csak óvatosan említette legnagyobb típusának, a 747-8-asnak erősen gyengélkedő programját addig az Airbus konkrét számmal is kitért az extra nagy, 400 ülés feletti gépek kategóriájára, amelyben szerintük a következő két évtizedben mintegy 780 példányra várható kereslet, amelyet reményeik szerint nyilván az ő termékük, az A380-as Superjumbo fog többségében elnyerni, de ehhez azért a leendő legnagyobb 777-esnek, a már 400 üléses kategóriában játszó 9X-nek is lesz várhatóan némi szava.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!