Utólag is rendelhető lesz az A320-as típuscsalád gépeihez az Airbus legújabb szárnyvég-technológiája, a Sharklet. Az európai repülőgépgyár ma jelentette be, hogy útjára indítja azt a programot, amelynek köszönhetően 2015-től már nemcsak az újonnan rendelt, hanem a szolgálatban lévő, idősebb gépek szárnyvégei is elláthatók lesznek a mintegy 4%-os üzemanyag takarékosságot hozó kiegészítővel.

Az Airbus 2012 decembere óta kínálja új építésű A320-as típusaihoz a Sharklet szárnyvéget, mint opcionális kiegészítőt. Az A320ceo családon belül az A319-es, A320-as és A321-es modellekhez elérhető elem a 2015 októberében forgalomba álló – ugyanezen altípusokból álló – új generációs A320neo gépeken már az alapfelszereltség része lesz. A legkisebb A318-as kimarad a sharkletesítési programból.

Az üzemeltetők jelentős része már most is ezzel a hasznos kiegészítővel veszi át újonnan rendelt gépeit. A legelső légitársaság, amely részesülhetett a Sharklet előnyeiből az Air Asia volt. Európában pedig a Lufthansa vehetett át először „cápauszonyos” A320-ast, de idén április óta már magyar lajstromú Airbusok is működnek ezen új tartozékkal.

A 2.4 méter magas kompozit anyagokból készülő Sharklet 4%-os üzemanyag takarékossághoz segíti hozzá a típust és a kevesebb fogyasztás révén a légitársaságok 100 tengeri mérfölddel hosszabb útvonalakra, vagy 450 kg-mal nagyobb hasznos teherrel repülhetnek, amely bizonyára kecsegtető adatsorként szolgál az üzemben lévő A320-asok tulajdonosai számára is.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A Sharklet berepülő-flotta: A321, A320 és A319. (Fotó: Airbus)


Ami a konkrét számokat illeti több mint 4000 olyan potenciális A320-as van szerte a világban, amelynek adott a lehetőség az átalakításra és eddig, az előértékesítés során már 200 szettre sikerült is vevőt találni. Az első körben, 2015-től az A319-es és A320-as típusokhoz fog megjelenni utólagos Sharklet. Az A321-es szériához, amelynek szárnystruktúrája eltérő csak később teszik elérhetővé.

A Sharkletet megelőzően az Airbus kisebb felületű wingtip fence típusú szárnyvéggel látta el A320-as gépeit. Az átalakítás, illetőleg az utólagos kiépítés során nemcsak egyszerűen felhelyezik majd az újabb véget, hanem a teljes szárnyszerkezetet is megerősítik, amellyel a gép üzemideje is növekedni fog, így még előnyösebbé téve az anyagi ráfordítást.

Az Airbus bejelentése nem nagy meglepetés, mivel a Boeing 737 Next Generation típusaihoz (kivéve a 600-as szériát) is rendelhető utólagosan Blended Winglet, amely egyébként kísértetiesen hasonlít a Sharklethez, amit a fejlesztő és szabadalom-tulajdonos Aviation Partners Inc. jogi úton is jelzett az európai gyár illetékesei felé.

Az amerikai cég a Boeinggel közösen mindeközben viszont még előrébb lépett és egy vadonatúj, kettős tollazatú szárnyvég, a Split Scimitar Winglet kivitelezésén dolgozik, amely a 737NG család gépeihez lesz szintén utólagosan rendelhető.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!