Véresen komolyan gondolja Akbar Al Baker, a Qatar Airways vezérigazgatója, hogy cége kilép a oneworld légiszövetségből, sőt már megjelölték a kilépés lehetséges időpontját is. 

Mint arról beszámoltunk, a katari ötcsillagos légitársaság vezére október elején azért helyezte kilátásba a szövetségből való kilépést, mert egyes tagok nemhogy nem segítik, de egyenesen hátráltatják cégét a fejlődésben.

Al Baker egy New Yorkban tartott sajtótájékoztatón kiemelte a Qatar Airways a szövetségen belüli tagságának fontosságát. A vezérigazgató méltatta a oneworld-tagság nyújtotta egyik legfontosabb előnyét, mint eszközt, mellyel a tagok együtt jobban ki tudják szolgálni az utasok igényeit. Ugyanakkor szerinte a jelenlegi helyzetben inkább hátráltató tényező számukra a oneworld.

A Qatar Airways Onewolrd festést viselő Airbus A320-asa Budapesten (Fotó: ifj. Kotulyák Tamás – AIRportal.hu)

A szövetségen belüli konfliktushelyzetet első sorban a három nagy amerikai légitársaság (United, Delta, American) és a Qatar Airways közötti adok-kapok és évek óta fennálló konfliktushelyzet táplálja.

Annak ellenére, hogy 2013-ban a British Airways (amelynek anyavállalatában, az IAG-holdingban ma már 21%-os tulajdonrésze van a katari cégnek) és az American Airlines hívták meg a Qatar Airwayst a oneworldbe, utóbbi belülről fúrja a dohai központú légifuvarozót.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Al Baker ezután ismét hangsúlyozta, az amerikaiak azon rugóznak, hogy ők megkerülik az amerikai kormánnyal kötött, az ötödik szabadságjogon alapuló járatok nyitásának tilalmát az Air Italy-n keresztül, amiben 49%-os a részesedésük.

Mindezek tükrében a cégvezér elmondása szerint a Qatar Airways azon gondolkodik, hogy már 2019-ben kiléptetik a légitársaságot a szövetségből.

Véleményük szerint ezáltal a ráhordó járatokból befolyó utasszám sem csökkenne vállalhatatlan mértékben, mivel már több utast nyernek a szövetségen kívüli légitársaságokkal kötött bilaterális együttműködésekből.

Az egyes meghatározó tagokkal fennálló konfliktus ellenére a oneworld globális szövetségek között betöltött pozíciója, és az utasok számára nyújtott átszállási kínálat szempontjából nagyon nem jönne jól a Qatar Airways kilépése, így a szövetség tisztségviselői igyekeznek tompítani a konfliktust.

„Mint a legtöbb családban, a tagok véleménye itt is időről időre eltér bizonyos pontokon, de reméljük hamar sikerül ezt rendezni, és koncentrálhatunk arra, hogy a legjobb szolgáltatást nyújtsuk az ügyfeleknek” mondta el Michael Blunt, a oneworld vállalati kapcsolatokért felelős alelnöke az ATW Online-nak.

Blunt nyilatkozata jól mutatja, alapvetően egyik félnek sem lehet érdeke a kilépés, de a tagság csak rendezett viszonyok mellett, sárdobálás nélkül tartható fenn.