Airbus A340-500 típusú extra nagy hatótávú utasszállító repülőgépekkel bővíti flottáját az Aerolíneas Argentinas. A dél-amerikai légitársaság öt darabot készül beszerezni az Airbus négy-hajtóműves gyártmányából. Az első a Singapore Airlines-tól (SIA) érkezik és várhatóan már 2014-ben forgalomba is áll a Buenos Airesből induló hosszú távú útvonalakon.

Az Aerolíneas Argentinas hivatalosan még nem jelentette be, de argentin szakmai fórumok már nyár vége óta valószínűsítik, hogy a légitársaság Airbus A340-500-asok beszerzésére készül, amit a ch-aviation legfrissebb értesülései látszanak is igazolni, mivel a svájci portál információi szerint a Singapore Airlines elsőként forgalomból kivont gépe lesz az egyik, amely az argentin flottában folytathatja pályafutását.

A Singapore Airlines, amely a világ eddigi leghosszabb kereskedelmi útvonalait üzemeltette a típussal, novemberben végleg leállítja Airbus A340-500-asait. Az utolsó menetrendszerű járat november 23-án, Szingapúr és Newark között fog közlekedni. A távol-keleti légitársaság flottájában összesen öt darab, exkluzív kivitelű A340-500-as üzemelt. Ezek közül a legidősebb, 2003-ban átvett gépüket már ki is vonták a forgalomból és átrepülték a dél-franciaországi Tarbes-Lourdes repülőtérre, ahol az ilyenkor szükséges műszaki-karbantartási munkálatok mellett az új tulajdonos által igényelt fedélzet-átalakítást is végezni fogják.

Az Aerolíneas Argentinas tavaly február, az utolsó Boeing 747-es forgalomból való kivonása óta a hosszú távú járatait Airbus A340-es, illetőleg idén szeptember, az első gép megérkezte óta A330-as típusokkal teljesíti. Az A340-es flotta négy darab 200-as és hét darab 300-as altípust számlál. A hosszú törzsű 500-asok egyrészt az idős 200-asok cseréjét, valamint a kapacitás növelését szolgálhatják.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az A340-500-as néhány alapvető tulajdonsága. (Forrás: Airbus Industrie)


Az argentinok várhatóan első A340-500-as gépe 9V-SGA lajstrommal szolgált előző üzemeltetője, a Singapore Airlines színeiben. Az Airfleets.net adatbázisa szerint első felszállását, még F-WWTP gyári azonosítóval 2003. március 11-én teljesítette. A szingapúriak pedig december utolsó napján vették át és üzemeltették egészen idén októberig. Legutolsó konfigurációja szerint, tekintettel a rendkívüli hosszúságú útvonalakra, amelyeket repült a fedélzet 100 business üléssel állt az utasok rendelkezésére. Az új üzembentartó ezt egész biztosan meg fogja változtatni, de ezzel kapcsolatos további részleteket egyelőre nem tudni.

Első ránézésre szokatlan döntés egy légitársaságtól, hogy Airbus A340-500-ast állítson szolgálatba, mivel a négy-hajtóműves gép már korántsem tartozik a gazdaságosan üzemeltethető szélestörzsű típusok közé. Azok a légitársaságok, amelyek még üzemeltetik sorra válnak meg tőle. Nem is készült sok példány belőle, mindössze 131 A340-500/600-as hagyta el a toulouse-i gyártósorokat, amelyek 2011-ben végleg leálltak a termeléssel.

Club Cóndor üzleti osztály a flotta egyik A340-300-asán. (Fotó: Aerolíneas Argentinas)


Az viszont egyértelműen típus előnyére válik, hogy viszonylag olcsón és gyorsan hozzáférhető, valamint az Aerolíneas Argentinas esetében már hosszú múltra visszatekintő gyakorlat is van az A340-esek iránt és nem mellesleg a flotta homogenizációs törekvésekbe is jól beleillik. Az unortodox gazdaságpolitikai magatartásáról híressé vált argentin kormányzatot, mint a légitársaság tulajdonosát pedig vélhetően kevésbé zavarja, hogy vannak már jóval költséghatékonyabb gépek is piacon. A kitűzött célt, az interkontinentális flotta bővítését ezekkel a gépekkel rövid, belátható időn belül és leginkább látványosan lehet elérni.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!