Különösebb felhajtás nélkül, a nyári menetrend lezárultával befejezte szolgálatát az olasz nemzeti légitársaság két meghatározó típusa. Kivonásra került a rövid- és középtávú utakra használt McDonnell Douglas MD-80 széria, illetve a hosszútávú járatokra használt Boeing 767-300 típus is.

A flottamodernizáció jelenlegi szakaszának lezárultaként az Alitalia gépparkja 4 típuscsaládra egyszerűsödött. Regionális utakra a brazil Embraer 175/190 szériát, középtávú járatokra az Airbus A320 család típusait, a tengeren túli desztinációk elérésére pedig az Airbus A330-200 és a Boeing 777-200 gépeket fogják a továbbiakban használni.

Mindkét most kivonásra ítélt géptípus meghatározó szerepet töltött be az Alitalia életében, de az állandó anyagi problémákkal küszködő cég számára az üzemi költségek csökkentéséhez elengedhetetlenné vált a kevésbé korszerű, drágán üzemeltethető repülőgépek kivonása.

McDonnell Douglas MD-80 széria

2012. október 27-én az AZ1740 Catania-Róma volt az utolsó kereskedelmi járat, melyet Alitalia MD-80-as teljesített. Az I-DATI lajstromjelű gép 21:20-kor különösebb felhajtás nélkül landolt a Fiumicino repülőtéren.

Hirdetés

Az Alitalia flottájának gerincét évtizedekig alkotó típustól 2012. október 13-án búcsúztak egy Olaszország feletti sétarepüléssel, melyet szintén az I-DATI lajstromjelű gép teljesített. A hivatalos búcsúrepülés egy Milánóból felszálló országjáró sétarepülés volt, de a gép FCO-MXP és MXP-FCO pozícionáló járatainak üléseire is lehetett jegyet váltani.

Az MD-80-as és elődje, a DC-9 45 éves múltra tekint vissza az olasz légitársaságnál. Az első DC-9-es egy 32-es szériájú I-DIBA lajstromú repülő volt, mely első alkalommal 1967. augusztus 8-án szállt le Rómában. Az olasz cég összesen 46 darabot állított szolgálatba a géptípusból. A továbbfejlesztett utód bemutatását követően 1983-ban rendszeresítették az MD-80-as széria gépeit.

A vállalathoz került első MD-82, az I-DAWA 1983. decemberében kezdte meg szolgálatát. Őt az évek során még további 89 gép követte. Az Alitalia mintegy másfél évtizeddel később az Airbus A320 család tagjaival kezdte meg flottájának frissítését, hogy azok szépen lassan átvegyék a stafétát a sokak által csak “Mad Dog” néven ismert gépektől. 2012-ben csupán 5 gép maradt forgalomban (I-DACR, I-DACS, I-DACZ, I-DATM, és az I-DATI), és alapvetően már csak belföldi járatokat teljesítettek.

Európa repterein évtizedekig hétköznapi látványt jelentett a zöld-fehér festésű MD-80-as, viszont érdekes módon pont Ferihegyen nem volt ez így, hisz az Alitalia csak néhány éve tért vissza menetrendszerinti járattal a magyar piacra, de 2006 után már csak CRJ900 illetve az A320 család típusaival teljesítette járatait.

A gépek kivonásával egy újabb dinoszaurusz tűnt el Európa egéről. A kontinens nagy légitársaságai közül már csak a Scandinavian tartja üzemben a típust, ahol várhatóan 2014. márciusában nyugdíjazzák az öreg MD-ket. Remélhetőleg kisebb légitársaságoknál még jó néhány évig láthatjuk a ma már ritkaságnak számító típust!

Alitalia McDonnell Douglas MD-80 régi festésben


Alitalia McDonnell Douglas MD-80 a légitársaság jelenlegi festésében

Boeing 767

2012. október 25-én reggel landolt utoljára Alitalia Boeing 767-es kereskedelmi járaton. Az EI-DDW lajstromjelű 300ER szériájú gép Accra városán keresztül Lagosból érkezett Rómába. A típus 17 évig szolgálta a vállalatot, de érdekes módon különösebb felhajtás és búcsúztatás nélkül, talán túlságosan is csendben tűnt el a légitársaság flottájából.

A ’90-es évek elején meghirdetett flottamodernizációs program során a kiöregedő A300-asok váltótípusaként jelölték ki az akkor rendkívül népszerű 767-es megnövelt hatótávolságú 300-as szériájú változatát. Az első gép a G-OITA (később I-DEIB) lajstromjelű gép volt, melyet 1995. júliusától béreltek az AWAS lízingcégtől.

Bő másfél évtized alatt összesen 13 db hatvanhetes fordult meg az Alitalianál. A cégvezetés a gépek leváltására legalkalmasabbnak az Airbus 330-200-ast találta, mely 2009-es megjelenését követően idén ősszel éri el az egyelőre maximális, 12 gépes állományát, ezzel végleg kiszorítva a Boeing típusát az olasz flottából. Fokozatos kivonást követően 2012. őszén mindössze 3 gép állt aktív szolgálatban (EI-DDW, EI-DBP, I-DEIG).

A gépek jellemzően tengeren túli járatokon üzemeltek, ezért csak Milánóban és Rómában lehetett velük biztosan találkozni, azonban a ’90-es évek végén, és 2000-es évek elején Budapesten is többször megfordultak, amikor ápolásra érkeztek az Aeroplex Central Europe repülőgép-karbantartó vállalathoz.

A cég hosszútávú flottáját a 12 darab A330-as mellet további 10 Boeing 777-200 alkotja.

Alitalia Boeing 767-300


Fotók: Mészáros Balázs – AIRportal.hu

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!