Részlegesen módosítani kell az Eviation elektromos repülőgépén az Alice-en, amelynek fejlesztési programját a prototípusban kigyulladt akkumulátor is hátráltatja. Az eredeti tervekhez képest egyre nagyobb a csúszás, 2021-ben jó, ha az első felszállás összejön.

Az izraeli gyökerű cég teljes egészében magánbefektetők pénzén fejlesztett elektromos repülőgépét 2019-ben nagy reményekkel mutatták be a párizsi légiszalonon, ahol az érdeklődők már egy kívül-belül teljesen kész példánnyal találkozhattak.

Az Alice prototípus a párizsi légiszalonon (Fotó: ifj. Kotulyák Tamás – AIRportal.hu)

A Flightglobal ennek kapcsán most arról ír, hogy azóta már jelentős csúszás keletkezett a projektben.

Az Alice-nek már régen a levegőbe kellett volna emelkednie, de idén még az is visszavetette a fejlesztést, hogy januárban a tesztelések helyszínén, az arizonai Prescott repülőterén a prototípusban kigyulladt az egyik akkumulátor, ami megrongálta a géptestet, és az esemény komoly biztonsági aggályokat is felvetett. 

Emiatt „kisebb módosításokat kellett eszközölni”, így az újjáépített gép már eltér a korábban bemutatott példánytól.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A változásokról ugyan nincsenek megerősített és részletes információk, de értesülések szerint az elektromos motorok elhelyezésén is módosítani kellett. Omer Bar-Johaj, az Eviation vezérigazgatója 2021-ben várja az első felszállást, és alig kétéves tesztprogrammal számolva 2023 második felére szerinte már meglehet a légialkalmassági bizonyítvány. 

Ezek a problémák az sugallják, hogy az Alice korábbi formájában közelebb állt egy jól kinéző, befektetőket csalogató koncepcióhoz, mint egy tényleges tesztgéphez. Ugyanakkor az ígért specifikációk – két kisebb és egy nagyobb motorral 1000 kilométeres hatótáv, 445 km/h-s utazósebesség, mindössze 900kWh akkumulátorkapacitás – korántsem irreálisak a jelenlegi technológia mellett. 

Az alkalmazott akkumulátorok nagyon hasonlóak azokhoz, amelyeket az elektromos autókban is használnak. Hátrányuk, hogy kapacitásukhoz és a gép 6350 kilogrammos maximális felszállótömegéhez képest nagyon nehezek, 3600 kilót nyomnak, ami így háromszorosa a hasznos tehernek.

Az Alice pilótafülkéje (Fotó: ifj. Kotulyák Tamás – AIRportal.hu)