Átalakítaná a repülési piac szabályait az Európai Bizottság a tiszta verseny előmozdítása és az európai légitársaságok versenyképességének megőrzése érdekében – közölte Siim Kallas közlekedésért felelős uniós biztos csütörtökön Brüsszelben.

A bizottság úgy látja, hogy az európai légiközlekedési szektor lassan fejlődik, az iparág legdinamikusabban fejlődő térségei pedig Európán kívül találhatóak, emiatt az európai légitársaságokon nagy a nyomás, és intenzív versenynek vannak kitéve. Az uniós biztos szerint az Európai Uniónak tárgyalásokat kell kezdenie azokkal a kulcsfontosságú partnereivel, akik révén ennek „a gyorsan fejlődő piacnak a szereplői új üzleti lehetőségekhez férhetnek hozzá”. A biztos közleménye szerint új eszközöket kell kialakítani a tisztességtelen verseny ellen, és olyan jogszabályi környezetet kell teremteni, amely kedvez a beruházásoknak.

„Stratégiailag fontos, hogy Európa vezető légiközlekedési ágazatot tartson fenn (…), a jelenlegi rendszerek azonban már nem felelnek meg a kihívásoknak. Ezen változtatnunk kell. Ha nem akar lemaradni, Európának reagálnia kell a nemzetközi légiközlekedési piac gyökeres változásaira” – jelentette ki Siim Kallas csütörtöki sajtótájékoztatóján.

Ennek érdekében a közlekedésért felelős biztos szerint új megállapodásokat kell kötni „a fontos és feltörekvő partnerekkel”, példaként Kínát, Oroszországot, a Perzsa-öböl menti országokat, Japánt, Indiát és Délkelet-Ázsia államait emelte ki. Emellett 2015-ig az EU-val szomszédos országokkal is uniós szintű légiközlekedési megállapodások megkötését javasolta.

Siim Kallas szerint ezek a megállapodások évente 12 milliárd euró többletbevételt jelenthetnek az európai gazdaságnak. A tisztességes verseny előmozdítása érdekében az Európai Bizottság új, a mostaninál hatékonyabb jogi eszközök, irányelvek, rendeletek kidolgozását tartja szükségesnek „az európai érdekeknek a tisztességtelen gyakorlatok elleni védelme érdekében”, mert úgy találja, hogy a jelenlegi szabályozás ebből a szempontból nem váltotta be a hozzáfűzött reményeket. Emellett a tiszta versenyt garantáló záradékokkal egészítené ki a már meglévő kétoldalú légiközlekedési megállapodásokat.

Az iparági beruházások előmozdítása érdekében Siim Kallas a légügyi szektor liberalizációját, az „archaikus” tulajdonjogi és ellenőrzési korlátozások feloldását is szükségesnek tartja, mert ezek szerinte jelentős új tőkeforrásoktól fosztják meg a légitársaságokat.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A légiközlekedési szektor több mint ötmillió embernek ad munkát Európában, és 365 milliárd euróval járul hozzá Európa hazai össztermékéhez, ami az uniós GDP 2,4 százaléka. Az Európai Bizottság közleményében megállapítja, hogy a légközlekedés „alapvető jelentőségű a gazdasági növekedés, a foglalkoztatás, az idegenforgalom, a személyes kapcsolatok, valamint az unió regionális és szociális kohéziója szempontjából”.

Forrás: MTI

Kövess minket a Google Newson, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Kövess minket a Google News hírfolyamban!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!