Az orosz védelmi miniszterhelyettes, Dimitrij Rogozin az Irkut gyárában a héten tartott látogatása alkalmával jelentette be a Jak-242 név felélesztését – adta hírül a Flightglobal légiközlekedési hírportál.
Kezdődnek az Irkut MS-21 törzs szerkezetbiztonsági tesztjei
Idén válhatnak véglegessé az Irkut MS-21 paraméterei
Jövőre kezdődnek az Irkut MS-21 orosz hajtóművének tesztjei
Rogozin elmondása szerint várhatóan csak azután kap új nevet a jelenleg MSz-21 jelzéssel illetett keskenytörzsű gépcsalád, hogy miután befejeződött a berepülése és hatósági engedélyeztetése, megkezdődik a típus sorozatgyártását. Ez még messze van, hiszen az orosz masina első repülését 2015 nyarára datálják, míg az első gép – immáron Jak-242-es jelzéssel – csak 2017-re állhat szolgálatba.
A Jak-242-es típusjelzést nem először alkalmazzák az oroszok, egy 130-180 fő kapacitású, keskenytörzsű koncepció viselhette a ’90-es években, mely akkor nem valósult meg, de ennek továbbgondolásaként jött létre az MSz-21-es, így akár vehetjük úgy is, hogy visszatértek a gyökerekhez (bár a hivatalos okát még nem nevezték meg a névváltoztatásnak).
Az Irkut MSz-21 gépcsalád az orosz repülőgépipar új generációs kis-, és középhatótávú utasszállító repülőgépe lesz, amelyet a kiöregedett Tu-154-es, valamint Tu-204-es gépek leváltására fejlesztenek. A tervek szerint háromféle típusváltozatban fog készülni. Az alapvetően 150-180 utas szállítására alkalmas gépből megfelelő igény esetén 210-230 üléses változatot is gyártana az Irkut. Utóbbi lenne a 400-as széria, míg előbbiek a 200, illetőleg 300-as verziók.