Támogatásáról biztosította Kínát az EU által bevezetett széndioxidadó elutasításában az Airbus ügyvezető igazgatója szerdán Pekingben, a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) éves konferenciáján. A repülőgépgyártó még az idén száz repülőgépet kíván a kínai piacra szállítani – adta hírül az MTI.

Az Airbus európai óriásvállalat teljes mértékben osztja Kína álláspontját az Európai Unió által bevezetett díjról – jelentette ki John Leahy. Hozzátette: az uniós rendelkezés, amelyet az üvegházhatást növelő gázok kibocsátásának visszaszorítására vezettek be, módosításra szorul.

Kína már több ízben jelezte: elfogadhatatlannak tartja, hogy az EU kiterjeszti gázkibocsátási kereskedelmi rendszerét (ETS) az Európán kívüli légitársaságokra is.

Az EU január elsejétől számolja fel a díjat az uniós repülőtereket használó légitársaságoknak. A fizetés első határideje 2013. április 30. A kínai polgári légügyi hivatal (CAAC) ugyanakkor már februárban megtiltotta az ország légitársaságainak, hogy az EU előírásai szerint díjat fizessenek.

Korábbi hírek arról számoltak be, hogy a konfliktus következményeként a kínai légitársaságoknak fontolóra kell venniük az Airbus-megrendelések visszavonását. A IATA tanácskozásán viszont elhangzott, hogy az Airbus még az idén száz repülőgépet kíván a kínai piacra szállítani.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Tony Tyler, a IATA vezérigazgatója az ENSZ-hez tartozó Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) bevonását javasolta az iparág károsanyag-kibocsátásának csökkentésével összefüggő probléma megoldásához. Mint mondta: az EU lépése nem előremutató, és kereskedelmi háborút idézhet elő.

A kínai légitársaságok az EU által megadott március 31-i határidőre nem közölték a károsanyag-kibocsátásukra vonatkozó adatokat, és ez továbbra sem áll szándékukban – közölte Vej Csen-csung (Wei Zhenzhong), a Kínai Légi Szállítási Szövetség főtitkára azután, hogy az EU környezetvédelmi biztosa, Connie Hedegaard kijelentette, ha e hét végéig nem pótolják a mulasztást, „végrehajtó intézkedésekkel” kell szembenézniük.

Az EU-tagállamok ilyen esetben büntetést róhatnak ki, vagy lefoglalhatják a gépet. Vej ezzel kapcsolatban megjegyezte, hogy nem szeretnének olyan helyzetet, amikor a felek kölcsönösen visszatartják egymás repülőgépeit. Szerinte a kínai kormány hasonló arányú válaszintézkedésekre készül, de „szeretnék elkerülni a kereskedelmi háborút”.

Februárban Moszkvában 23 ország – köztük Kína – képviselői döntöttek arról, hogy szükség esetén egyeztetik ellenintézkedéseiket az európai központú nemzetközi járatokat üzemeltető légitársaságokkal szemben.

Az EU utóbb hajlandóságot mutatott a terv visszavonására, illetve módosítására, ha „megfelelő globális alternatíva” kerül a tárgyalóasztalra. A IATA szakigazgatója, Paul Steele úgy vélte, nem pénzkérdésről van szó, ez „szuverenitást érintő ügy”.

Az első kínai Superjumbót tavaly adták át a China Southern számára (Fotó: Airbus)

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!