Átadta az ötszázadik 787-est a Boeing, a gépet az Avianca kapta meg. A jelentős mérföldkövet öt év alatt érte el a gyár, a Dreamliner ezzel rekordot döntött, hiszen sosem adtak még át szélestörzsű típuscsaládból ilyen mennyiséget ennyi idő alatt. Eközben rossz hír is érkezett: a Delta törölte a tizennyolc darab 787-8-asra szóló megrendelését, amely még az általa bekebelezett Northwest Airlines adott a gyártónak.
Megérkezett Párizsba az Air France első Dreamlinere
Miután nemrég az Airbus jelentette, hogy átadta a kétszázadik A380-asát, most a Boeing ünnepelt kerek számot: átadta az ötszázadik Dreamlinert, a 787-8-as típusvátozatú gépet az Avianca kapta meg. Az aero.de cikke szerint soha még egyetlen szélestörzsű típuscsalád sem érte el ilyen hamar, a forgalomba állástól számított öt év alatt ezt a mennyiséget, így a Boeing rekordot döntött.
Amint arról az AIRportal.hu is beszámolt, a gyártási számokban már meghaladták az ötszázat, ám például az 500-as azonosítójú példány, amelyet a közelmúltban vett át az Air France, csak a négyszázkilencvenhetedik átadott gép volt. A gyártósor korai, „terrible teens”-nek is nevezett néhány példánya ugyanis még az üzem területén várja sorsát, az információs oldalak szerint többüket az Ethiopian Airlines veszi majd át.
Ebben az évben egyébként e napig összesen 137 Dreamlinert adott át a Boeing a légitársaságoknak. Az ötszáz 787-es negyvennyolc légitársaságnál működik, a gyártó szerint ötszázharminc útvonalon áll szolgálatban, és eddig csaknem hétszázezer repülésen 133 millió utast szállítottak.
Hogy a kezdeti problémákkal terhelt program 27,5 milliárd USA-dollárosra becsült összköltségét kitermelje, a Boeing a mostantól következő 800 legyártott példányon egyenként átlagosan 34,4 millió dolláros nyereséget kell, hogy elérjen
-így számol az aero.de portál.
Máskülönben veszteséges lesz a program, amúgy a Boeing jelenleg még 710 darabra szóló megrendeléssel bír a típuscsaládra. Ebből 449 a 787-9-es változatra, 154 pedig a -10-esre szól, utóbbi első példányát most építik a charlestoni üzemben, a szűzfelszállása a jövő évben lesz.
Becslések szerint a költségcsökkentések és a kezdeti hatalmas kedvezményeknél most már magasabb árak a 787-9-esre és -10-esre lesz az, amely a mérleget egyensúlyba hozza majd.
A megrendelésekért nem kell aggódnia a Boeing-gyárnak, csak az idén nettó hetven példánnyal hízott a lista, bár a szélestörzsű gépek piaca nem túl pezsgő jelenleg.
A német portál emlékeztet arra, hogy az everetti és charlestoni üzemben nehézségekkel küzdenek a gyártási ráta felfuttatásában.
Ugyanakkor Greg Smith pénzügyi igazgató még a nyár végén azt mondta, „nem volna világvége”, ha az évtized végére tervezett havi tizennégy példányos ütem helyett maradnának a jelenlegi tizenkettőnél.
Azonban rossz hír is érkezett a Dreamliner felől: a Delta töröltette a tizennyolc darab 787-8-asra szóló megrendelését.
Az aero.de másik cikke emlékeztet arra: ezt az amerikai óriáslégitársaság a Northwest Airlines átvételével és beolvasztásával örökölte meg, az egykori konkurense még 2005-ben rendelte meg a repülőgépeket a Boeing-gyártól.