Rövid időn belül két fontos űripari szereplővel kötött szerződést Richard Branson brit származású milliárdos cége, a Virgin Orbit. Az Egyesült Királyságban az állami űrügynökség támogatásával űrkikötőt alakítanak ki, Japánban pedig az ANA Holdings pénzelheti a hasonló fejlesztéseket.
Egyre több az olyan hely az Egyesült Államokon kívül, ahonnan a brit üzletember két, egymástól függetlenül működő űrcége, a Virgin Galactic és a Virgin Orbit is bejelentette, hogy űrrepülések indítását tervezi.
A jelenlegi tervek szerint a kaliforniai Mojave Air and Space Port, mint fő bázis mellett Olaszországból, Guamról, a legújabb megállapodások értelmében pedig az Egyesült Királyságból és Japánból is indulhatnak majd űrturisták, illetve alacsony föld körüli pályára műholdakat állító repülések – számolt be a Reuters.
Az egyre növekvő üzletágban Európa egyik legnagyobb űrhatalma, az Egyesült Királyság is szeretné kivenni a részét, ahol az USA-hoz hasonlóan most felismerték: be kell vonni a fejlesztéseket sorra felmutató magáncégeket.
A brit űrügynökség ezért tízmillió dolláros befektetéssel, a Virgin Orbittal partnerségben alakít ki űrkikötőt a dél-angliai Cornwallban.
Innen a vállalat speciálisan átalakított Boeing 747-esének szárnyára felfüggesztett, 10-12 ezer méteres magasságban startoló rakétával föld körüli pályára állíthatók lesznek kisebb méretű műholdak.
Bár az Egyesült Királyság régóta a világ műholdgyártóinak élvonalában van, eddig soha nem volt az országban olyan infrastruktúra, ahonnan az eszközöket ki is tudták volna juttatni a világűrbe – ehhez mindig az USA-ba kellett szállítani és hagyományos rakétákkal fellőni.
A projektet a helyi kormányzat is nagy összeggel támogatja, a cornwalli tanács tizenöt millió USA-dollár értékű, szabad felhasználású támogatást, és további 650 ezer dolláros, az űrkikötőnek helyet adó reptér infrastruktúrájának fejlesztésére fordítható forrást szavazott meg.
A vállalat weboldalán megjelent közlemény szerint a Launcher One programja jól halad, jelenleg a tesztelési és engedélyeztetési fázis zajlik, amelynek végén elindulhatnak a repülések fizető ügyfelek rakományaival is.
Japánból érkezhet a második különleges feladatú repülőgép
A brit partnerségi megállapodás után nem sokkal a Virgin Orbit egy másik, az űripar szempontjából szintén kulcsfontosságúnak tekinthető országban írt alá partnerségi megállapodást: Japánban az ANA Holdinggal, az All Nippon Airways anyavállalatával dolgoznak együtt a jövőben.
Mint arról beszámoltunk, a japán vállalat – állami segítség nélkül – korábban is hatalmas összegeket fektetett a világűr meghódításába, eddig azonban az űrturizmushoz kapcsolódó repülések felé orientálódott a figyelmük.
A mostani lépéssel azonban az iparág másik területére is belépnek, ennek célja, hogy Japánt Ázsia elsődleges űrkikötőjévé tegyék, ezzel segítve a gazdaság fejlődését – számolt be saját blogján a Virgin Orbit.
Ennek részeként a két cég közösen kiválaszt egy repteret, ahol kiépítik az indításokhoz szükséges infrastruktúrát, és hosszútávú üzemelésre rendezkednek be.
Emellett az All Nippon Airways vizsgálja, hogy pontosan milyen technikai eszközökkel tudja támogatni az üzemelést, a földi kiszolgáló berendezések mellett áttekintik egy második, japán tulajdonú repülőgép indítópaddá alakításának lehetőségeit is.
A partnerségre még az USA illetékes hatóságainak és kormányzatának is rá kell bólintani, csak ezután kezdődhet meg az érdemi együttműködés.
A megrendelések ugyanakkor szinte dőlnek a Virgin Orbithoz, a OneWeb globális kommunikációs hálózatot működtető cég mellett a Vox Space leánycégen keresztül az amerikai védelmi minisztériummal is sikerült megállapodni több, kis méretű kockaműhold fellövéséről.
Az igények teljesítéséhez már most folyamatban van a teszteléshez is használt példányhoz hasonló rakéták gyártása, hogy akár heti több indítás is végrehajtható legyen a hatósági engedélyek megszerzése után.