Az ILFC szerint nem szabad elsietni az új generációs Boeing 777-es fejlesztését: A forgalomban lévő típusok kitűnően teljesítenek, lényegében nincs is vetélytársuk, ezért egyhamar nincs is szükség váltótípusra.

Kissé szokatlan kijelentés ez Henri Courpron, az International Lease Finance Corporation (ILFC) vezetője részéről, hiszen a napokban újra fókuszba került új generációs Boeing 777-es fejlesztési programja kapcsán eddig szinte kizárólag csak sürgető és türelmetlen megrendelői igényeket tolmácsoltak a légitársaságok megbízottjai.

Tim Clark, az Emirates vezérigazgatója szinte ostort csap a 777X-program fejlesztőinek asztala fölött – annyira követeli a triplahetes újabb generációját. A múlt héten már olyan – valószínűleg elhamarkodott – kijelentést is tett, amely szerint az amerikaiak heteken belül bejelentik az új típusváltozatok kínálatát.

Henri Courpron ezzel szemben épp arra ösztökéli a Boeinget, hogy a piac felől érkező nyomás ellenére sem siesse el népszerű szélestörzsű típusának megújító fejlesztését. A Boeing 777-300ER kategóriájában kitűnően teljesít, az elkövetkező tíz évben pedig nem feltétlen van szükség váltótípusra, az ILFC vezetője szerint.

A Boeingnek ráadásul fontosabb dolga is van most a 787-es Dreamliner helyreállításával, mint egy jól menő típus újabb szériájának bejelentése. Szinte biztosra vehető, és ezt az iparági szakértők is így vélik, hogy aligha fogja bejelenteni a Boeing az új 777-est addig amíg a 787-es az akkumulátor problémák megoldását követően stabilan vissza nem áll a forgalomba. Sőt olyan találgatások is vannak, amelyek szerint a 777X csak a 787-10X, a leghosszabb törzsű Dreamliner után fog bemutatásra kerülni.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

1994. június 12-én repült először triplahetes Boeing. A gyár első fly-by-wire rendszerű típusa az utasok körében is töretlen népszerűségnek örvend. (Fotó: Boeing Company)

A potenciális megrendelők 2020-ra várják az új Boeing 777-esek forgalomba állítását. Igaz, annak bevezetése és tanúsító eljárása kevésbé hosszú időt vehet igénybe, mint egy teljesen új típusé. Az egyelőre 777X programnéven futó új generációs triplahetesek inkább lesznek olyanok, mint amikor a Boeing keskenytörzsű 737-esein bevezette a Next Generation családot. Új hajtóművek, új szárny és a pilótafülke rendszereinek korszerűsítése adja a recept alapját.

Sokan talán vissza is sírják majd a most szolgáló B777-esek karakterét és hajtóműveinek roppant erejét, mert úgy hírlik, hogy a kompozit anyagokból készülő könnyebb szárnyszerkezet okán csekélyebb teljesítményű hajtóművekkel is beéri majd a típus.

Végül nem lehet figyelmen kívül hagyni a legfőbb konkurens, az Airbus párhuzamosan futó A350XWB programját sem, amely azért mégis kihívás elé állítja a Boeinget, hiszen a leghosszabb törzsű A350-1000XWB noha még csak papíron létezik, már véglegesített műszaki portfólióval áll a megrendelők rendelkezésére. A típus forgalomba állítását pedig a 777X-hez képest három évvel korábbra, már 2017-re tervezik az európaiak.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!