A Balatonon eddig példátlan kísérletnek volt részese az Aeroexpress kétéltű repülőgépe és az Arács vízibusz, a két jármű egy speciális platformon keresztül kapcsolódott össze Fonyód közelében.
Az augusztus 20-i budapesti légiparádét követően az Aeroexpress Cessna 206 amfíbiája a Balatonra repült át, és Fonyód előtt szállt vízre, hogy egy különleges hajózási kísérletben vegyen részt.
Ennek során a klasszikus magyar gyártású vízibusz, az Arács MS egy speciális platformon keresztül kapcsolódott a repülőgéphez – írta közleményében az Aeroexpress.
A kísérlet célja az volt, hogy a hajó vízi terminálként és megtekintőhajóként akár a Balaton közepén, kikötőbe járás nélkül is tudja fogadni a Cessna 206 amfíbiát és utasait.
A közlemény szerint ezzel a megoldással elkerülhető a partot érő zajterhelés, emellett egy egyedi turisztikai élmény teremthető meg.
Az Aeroexpress régóta készült ennek a modellnek a kipróbálására – emelte ki Somogyi-Tóth Dániel alapító.
Széchey Márton, Farkas Imre és Horn András hidroplánpilótákkal pontosan dolgozták ki az eljárást, amelynek során különös jelentősége volt annak, hogy utóbbi szakember egyben nagyhajós kapitány, az Arács MS parancsnoka is.
A Vízimentők Magyarországi Szakszolgálata együttműködésével zajló próbák során szakmai megerősítést nyert a kapcsolódás egyszerűsége és biztonsága, melyet nagyban segített az amerikai repülőgép és a Fekecs Gábor idén 95 éves magyar hajókonstruktőr által tervezett, 1963-as gyártású balatoni vízibusz kiváló illeszkedése a hidroplánhoz – tette hozzá Somogyi-Tóth Dániel.
Az Aeroexpress hidroplán divíziója magyar repülési és hajózási szakemberekre alapozva mindeközben üzembe helyez egy vízi oktatógépet és dedikált oktatószervezet is felállít, emellett magyarországi víztározókat is elkezdett használni a Duna, a Tisza és a Balaton mellett.
A tervek szerint egy évszázad után újra Közép-Európa legerősebb vízirepülő-képessége épülhet fel Magyarországon, a nagyközönség rövidesen az Aeropark Repülőmúzeum programjai között is találkozhat majd a hidroplánrepülés témájával.
Fonyódra nem véletlenül esett a választás, a település több szálon kapcsolódik a magyar repüléstörténethez: 1911-ban Lányi Antal itt repülte először át a Balatont Bleriot XI repülőgépével, majd az 1923-ban egyik első légitársaság, az Aeroexpress Rt is gyakran járt a Fonyódra Junkers hidroplánjaival, hiszen az alapító, Jankovich-Bésán Endre gróf erős szálakkal kötődött a tóparti városhoz.
Az Aeroexpress márkanév tavaly volt 100 éves, hiszen 1923-ban ezen a néven kezdte meg működését az a légitársaság, amely a Duna Gellérthegy előtti szakaszáról felszállva a Balatonra és Bécsbe szállította az utasokat. A magyar szakemberek által tavaly alapított Aeroexpress cégcsoport egyik célja, hogy Kárpát-medencei célállomásokra indítson menetrend szerinti légijáratokat, másik küldetése pedig az, hogy Magyarországon ismét meghonosodjon a vízirepülés.