Leáll az 500-as széria gyártásával az ATR. A turbolégcsavaros regionális utasszállító repülőgépeket gyártó vállalat az új generációs 600-as szériára koncentrálja kapacitásait, amelyeket reményeik szerint az idei év végétől már az amerikai piacon is felkínálhatnak.

Befejezi az 500-as széria gyártását az ATR. Az európai repülőgépgyár az idei évben adja át az utolsó legyártott példányokat. A típus kétféle, 42-500 és a hosszabb törzsű 72-500 változatban volt rendelhető.

Filippo Bagnato, az ATR gyár vezérigazgatója a Farnborough Air Show-n tartott sajtótájékoztatóján jelentette be, hogy új vevőik már csak a legújabb, full glass cockpittel felvértezett ATR 42-600 és 72-600 típusok közül válogathatnak.

A vezérigazgató rövid prezentációjában azt is kifejtette, hogy a regionális utasgépek piacán a jövő egyértelműen a turbolégcsavaros típusoké. A rendelések 80%-a, a kevesebb, mint 90 üléses gépek szegmensében turbolégcsavaros, ennek pedig 68%-a az ATR-é – tette hozzá Bagnato.

Az idei évben harminc darab ATR 72-600-ast adtak át. Az új generációs technológiát elsőként a hosszabb törzsű változaton vezették be. Idén szeptemberben kerül átadásra az első rövidebb törzsű ATR 42-600 típusú repülőgép. Mindkét típusváltozat első üzembeállítója a Royal Air Maroc légitársaság.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A sajtótájékoztatón felmerült a még nagyobb teljesítményű, 90 üléses ATR kérdése is, de a vezérigazgató nem tudott újabb információval szolgálni a tervezett típusról. Korábbi hírek szerint az EADS egyelőre nem támogatja a legkevesebb 2 milliárdos beruházással járó programot.

Mindeközben az ATR már a végső szakaszában jár a Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) tanúsító eljárásnak, amely feltétlen eleme a 600-as széria Amerikai Egyesült Államokban történő üzembeállításának. A típuscsalád várhatóan még az idei év végén megkaphatja az amerikai hatósági engedélyeket.

A rövidebb törzsű új generációs ATR idén júniusban szerezte meg az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) tanúsítványát. A hosszabb törzsű változat ezt megelőzően, már májusban megkapta a hatóság engedélyét.

ATR megrendelések a Farnborough-n

Az ATR első megrendelését az idei Farnborough légi szalonon a TransAsia Airways-től kapta, amely 8 darab ATR 72-600-as típusra írt alá megrendelési szerződést. A tajvani légitársaság további egy gépre pedig opciós vásárlási jogot is kötött.

A TransAsia meglévő, 8 darab ATR 72-500-asának leváltására választotta az újabb generációs típusokat. A megrendelés összértéke 210 millió dollár.

A gépek szállításai 2014-ben veszik kezdetüket és a flotta várhatóan 2017-re válik teljessé. A TransAsia 72 üléses konfigurációt választott új ATR-jeinek fedélzetére.

A hét második megrendelője a Lao Airlines volt, amely 2 darab ATR 72-600-assal kívánja bővíteni flottáját. A vientiáni központú légitársaság jelenleg 4 darab 72-500-ast üzemeltet. A gépek szállítását 2012 év végi kezdettel vállalata az ATR. A második gép valószínűleg a jövő évben csatlakozik a flottához.

Ezzel még nem ért véget az ATR megrendelések sora. Ha apránként is, de sorra kapja a rendeléseket az európai gyártó, harmadikként a Steven F. Udvar-Hazy vezette Air Lease Corporation (ALC) jelentette be, hogy két 72-600-ast rendel.

A lízingcég még a 2010-es Farnborough-n írt alá 12 gépre szóló megrendelési szerződést, amely egy 10-es opciós csomagot is tartalmazott. Az ALC ebből hívott le 2 gépet és konvertálta végleges megrendeléssé.

Végül a Nordic Aviation Capital (NAC) volt az, amely egy gépes rendelésével zárta a farnborough-i ATR üzletek sorát. A dán lízingcég a több, mint 100 gépes flottájával a világ legnagyobb ATR tulajdonosa. A cég korábban már rendelt a 600-as szériából, de most először rendel a rövidebb törzsű változatból.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!