A befektetők elkezdtek idegesek lenni a Norwegian miatt, mert a long-haul low-cost specialista túl nagy mértékben növekszik és emiatt egy olyan kimondottan jó évben, mint a 2017-es sem tud nyereséget elérni.

A Financial Times cikke szerint a Norwegian hiába vált befolyásoló tényezővé az európai légiközlekedési piacon és kényszerítette a hagyományos légitársaságokat új cégek alapítására, a norvég cég nagy ütemű fejlődése aggodalomra ad okot.

Andrew Lobbenberg, a HSBC elemzője a gazdasági lapnak azt mondta, a légiközlekedési iparnak 2017 egy kiemelkedően jó év volt, de a Norwegian nem tud nyereséget termelni ebben a környezetben sem, a főtevékenység – vagyis az utasok szállítása – jelentős mennyiségű pénzt éget el. Ez így nem fenntatható – hangsúlyozta, hozzátéve, hogy valamin változtatnia kell a cégnek.

A veszteségek mögött elsősorban az húzódik meg, hogy a Norwegian abban látja a piaci fölény elérését és annak bebiztosítását, hogy rövid idő alatt óriási flottát épít fel. 2012-ben még 68 gépük volt 330 útvonallal, 2017 végére mér 145 gépet fognak üzemeltetni 512 útvonalon, 2019 végére pedig 193 Boeing lesz a flottában.

Ez a sebességű bővülés viszont nagyon sokba kerül, a harmadik negyedévben a Norwegiannél 6 százalékos költségszint-növekedést mutattak ki, az első félévet 300 millió dolláros üzemi veszteséggel zárták, a tőzsdei árfolyam 40 százalékot esett. Mindez figyelembe véve, hogy egy diszkont légitársaság egyik legnagyobb előnye a hagyományoshoz képest az alacsony költségszint, nem vet túl jó fényt a Björn Kjos vezette vállalatra.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az elemzők arra számítanak, hogy a Norwegian folyamatosan emelkedő egységköltségei és a folyamatosan csökkenő egységbevételei miatt mintegy 170 millió dolláros üzemi veszteséget fog elkönyvelni 2017-re. Arról nem is beszélve, hogy adósságállományuk 460 millió dollárról 2,5 milliárdra emelkedett.

A Financial Times szerint a befektetők is elkezdtek szabadulni a részvényeiktől, a Norwegian egyik fő befektetője, az Alfred Breg a társaság aggasztó pénzügyi folyamatai miatt a negyedére csökkentette Norwegian-részvényeinek számát. Leif Eriksrod, az alap vezetője szerint a cég stratégiája jó, a végrehajtás viszont nem, túl gyorsan akarnak bővülni, „a farok csóválja a kutyát” – fogalmazott. Másként fogalmazva: a stratégiát az hajtja előre, hogy egy halom érkező repülőgépet kellene valahogy forgalomba állítaniuk.

A megoldást az jelentheti, ha a Norwegian eladja a gépeit és csökkenti érdekeltségeit a nem szorosan a fő tevékenységhez kötődő vállalkozásaiban, a lényeg, hogy csökkentse költségeit. A helyzet nem életveszélyes, de aggasztó – mondta  Ross Harvey elemző.

Micahel O’Leary, a Ryanair vezérigazagtója még a nyár végén beszélt arról, hogy a Norwegian valószínűleg nem éli túl a telet, mert kifogynak a készpénzből.